dr Marzena Starnawska
Publications
Filters
total: 69
Catalog Publications
Year 2011
-
Social networks as a context for small business? A new look at an enterprise in the context of a smallness and newness liability syndrome
PublicationIn this paper we aim to propose and outline key ingredients to a small enterprise success, emerging from the social capital of small business owner-managers and their business networks. We employ resource based view of an organization as well as an embeddedness perspective along with new approach transaction costs to outline the pillars of an advantage of a small business entity. The analysis of survey data leads us to conclusion,...
Year 2010
-
A sector-an industry? Definitional challenges in economic sciences
Publicationthe aim of our paper is to present definitional challenges that we as scholars and teachers face while attempting to relate to a sector and an industry terms in economic analyses and from strategic management perspective. we employ secondary research and analyse the state of the academic discourse and common usages of the above terms. we argue that for an economic statistician classifications should be consistent and highlight...
-
Analiza wyników badań szczegółowych / Analyses of the individual in-depth interviews
PublicationPraca jest podsumowaniem badania pilotażowego przeprowadzonego na zasadzie wywiadów pogłębionych w liczbie 23 obywateli krajów trzecich, którzy należą do grupy wysoko wykwalifikowanych imigrantów i ich doświadczeń z integracją społeczną i ekonomiczną w Polsce. Opracowanie jest zakończone wnioskami i rekomendacjami dotyczącymi metodologii i wykorzystanego narzędzia badawczego.
-
Czynniki kształtujące orientację społeczną w przedsiębiorczości
PublicationPoprzez uwzględnienie orientacji społecznej wśród przedsiębiorstw, autorzy publikacji przedstawiają jakim zainteresowaniem cieszą się one w Polsce. Autorzy analizują przyczyny istniejącego stanu rzeczy z punktu widzenia tła społeczno-ekonomicznego biznesu - dużego i małego w Polsce.
-
Is it all about networking? Building a sustainable value of a small enterprise in Polish context
PublicationIn this paper we aim to propose and outline key ingredients to a small enterprise success, emerging from the social capital of small business owner-managers and their business networks. We employ resource based view of an organization as well as an embeddedness perspective along with new approach transaction costs to outline the pillars of an advantage of a small business entity. The analysis of survey data leads us to conclusion,...
-
Perceptions of entrepreneurs among Polish students - entrepreneurs' alternative constructions from different, not mainstream research perspective - what do children of transition think?
PublicationArtykuł jest próbą prezentacji wyobrażeń i konstrukcji przedsiębiorców w oczach studentów kierunku zarządzanie i marketing na Politechnice Gdańskiej. Wykorzystane w nim zostały metody analizy zawartości danych wizualnych oraz elementy semiotyki.
-
Rozwiązywanie problemów społecznych jako przestrzeń dla sektora małych firm
PublicationArtykuł jest próbą naświetlenia w jaki sposób małe podmioty rynkowe mogą wykorzystywać problemy społeczne jako przestrzeń do działań przedsiębiorczych. Autorki przedstawiają w jakim stopniu i jakie czynniki warunkują zaangażowanie małych firm w tego typu działalność.
Year 2009
-
Female entrepreneurship - on the nexus of person and context - merging pigeonholes
PublicationPoprzez opisową analizę przypadku, autor proponuje połączenie osobowego podejścia do przedsiębiorczości kobiet, które wywodzi się z psychologii z podejściem kontekstualnym, pochodzącym z ujęcia socjologicznego. Praca kończy się wnioskiem, iż przedsiębiorczość jest zjawiskiem zbyt złożonym, aby analizować je jedynie w kategoriach nauk ekonomicznych.
-
Kilka uwag o współczesnej migracji
Publication -
Majsterkowanie dla każdego czy każdy może być przedsiębiorcą w Polsce? Analiza przypadków : w poszukiwaniu strategii przedsiębiorczych
PublicationArtykuł jest próbą analizy strategii przedsiębiorczych w kontekście ekonomiczno-społecznym polskiej gospodarki. Przy wykorzystaniu metodologii ekstensywnej analizy przypadków autorzy analizują 5 przedsiębiorców i weryfikują tezę Levi-Straussa o 'dzikim umyśle' w odniesieniu do strategii przedsiębiorczych.
-
The way things are done here - Polish entrepreneurship / having endowed heritage or burden?
PublicationPoprzez analizę studiów przypadku, w oparciu o wywiady pogłębione oraz obserwację uczestniczącą, autor przypomina postulaty zaniedbywane w pracach nad polską przedsiębiorczością. Modele przedsiębiorczości zbudowane na podstawie badań w Europie Zachodniej albo Ameryce Północnej niekoniecznie muszą znaleźć swoje odzwierciedlenie w modelach przedsiębiorczości charakterystycznych dla gospodarek po okresie transformacji ustroju gospodarczo-społecznego...
Year 2008
-
Sieci małych przedsiębiorstw a utrzymanie konkurencyjności
PublicationRozdział prezentuje nowatorskie ujęcie problematyki sektora małych przedsiębiorstw. Analizuje ich konkurencyjność z punktu widzenia sieci w jakie mała firma lub/i przedsiębiorca funkcjonuje. Rozdział nawiązuje do współczesnych teorii ekonomicznych i socjologicznych równocześnie analizując przypadki konkretnych firm zbadanych w ramach studium jakościowego.
-
Support networks in Poland and other countries - making for cooperation or support?
PublicationPraca prezentuje przykłady instytucji wspierających przedsiębiorczość i kooperację między małymi przedsiębiorstwami i/lub przedsiębiorcami w Polsce i innych krajach. Przedstawione są również konkretne działania jakich podejmują się te odgórnie lub oddolnie tworzone instytucje podejmują.
Year 2006
-
Sieci małych i średnich przedsiębiorstw
PublicationArtykuł opisuje różne rodzaje sieci charakterystyczne dla sektora MSP, które znalazły swoje odzwierciedlenie w badaniach nad tymże sektorem i przedsiębiorczością. Jest próbą odpowiedzi, czy sieci małych firm są zjawiskiem możliwym do wyodrębnienia w praktyce gospodarczej.
-
Sieci MSP jako opcja alternatywna dla działalności autonomicznej małego przedsiębiorstwa.
Publication
Year 2005
-
Sieci małych i średnich przedsiębiorstw - ujęcie teoretyczne
PublicationArtykuł przedstawia wyjaśnienie zjawiska sieci małych i średnich przedsiębiorstw z ekonomicznego i socjologicznego punktu widzenia. Ekonomiczne wyjaśnienie ma swoje podwaliny w teorii kosztów transakcyjnych a socjologiczne w koncepcji kapitału społecznego.
-
Teoretyczne ujęcie sieci MSP - perspektywa racjonalna czy zakorzeniona?
PublicationArtykuł prezentuje dwie teorie użyteczne przy wyjaśnianiu istnienia zjawiska sieci MSP. Odnosi sie do teorii kosztów transakcyjnych oraz koncepcji kapitalu społecznego. Owo zaplecze teoretyczne jest ocenione z punktu widzenia perspektywy racjonalnej oraz zakorzenionej, z których racjonalna dominuje w badaniach sieci MSP.
Year 2004
-
Kooperacja przedsiębiorstw - podstawy teoretyczne.
PublicationOpracowanie przedstawia przyczyny kooperacji pomiędzy przedsiębiorstwami z punktu widzenia teorii organizacji, nauk ekonomicznych czy socjologii.
Year 2003
-
Współpraca małych i średnich przedsiębiorstw w sieciach
PublicationArtykuł zarysowuje ekonomiczne podstawy kooperacji małych i średnich przedsiębiorstw w tak zwanych sieciach z punktu widzenia teorii kosztów transakcyjnych.
seen 2001 times