ASPEKTY DECYDUJĄCE O ODPOWIEDZI DYNAMICZNEJ KOLEJOWEGO MOSTU ŁUKOWEGO NA PODSTAWIE REZULTATÓW WIELOKRYTERIALNEJ ANALIZY OPTYMALIZACYJNEJ - Publication - Bridge of Knowledge

Search

ASPEKTY DECYDUJĄCE O ODPOWIEDZI DYNAMICZNEJ KOLEJOWEGO MOSTU ŁUKOWEGO NA PODSTAWIE REZULTATÓW WIELOKRYTERIALNEJ ANALIZY OPTYMALIZACYJNEJ

Abstract

W artykule podjęto problem optymalizacji jednotorowego stalowego mostu łukowego o rozpiętości 70 metrów. Zastosowano optymalizację wielokryterialną, której funkcjami celu były masa konstrukcji oraz maksymalne przyspieszenia podczas dynamicznego przejazdu taboru dużych prędkości. Zastosowano wielokryterialną wersję algorytmu optymalizacji roju cząstek. Przeprowadzono dziewięć wariantów optymalizacji, różnicując układ wieszaków: pionowe, ukośne, siatkowe i maksymalną prędkość pociągu: 160, 200 i 300 km/h. Wyniki pozwoliły na wyciągnięcie wniosków dotyczących wpływu sztywności głównych elementów konstrukcyjnych na odpowiedź dynamiczną. Przedstawienie wyników w dziedzinie częstotliwości i postaci drgań własnych umożliwiło korelację odpowiedzi dynamicznej z częstotliwościami drgań własnych konstrukcji oraz prędkościami rezonansowymi podczas przejazdu. W podsumowaniu sformułowano zalecenia dotyczące analizy dynamicznej i projektowania obiektów tej klasy.

Cite as

Full text

full text is not available in portal

Keywords

Details

Category:
Monographic publication
Type:
rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
Language:
Polish
Publication year:
2023
Bibliographic description:
Kalitowski P., Żółtowski K.: ASPEKTY DECYDUJĄCE O ODPOWIEDZI DYNAMICZNEJ KOLEJOWEGO MOSTU ŁUKOWEGO NA PODSTAWIE REZULTATÓW WIELOKRYTERIALNEJ ANALIZY OPTYMALIZACYJNEJ// Obiekty Kolejowe/ : , , s.431-446
Sources of funding:
  • Free publication
Verified by:
Gdańsk University of Technology

seen 56 times

Recommended for you

Meta Tags