Abstract
Istotą problemu utrzymania torowisk tramwajowych jest brak dopasowania układu koło/szyna. Toczenie się pojazdu po takim torze, gdzie nie są dopasowane kształt koła i kształt szyny są źródłem niepożądanych oddziaływań dynamicznych (przyspieszenia pionowe i boczne), a także hałasu i drgań. Te wynikają przede wszystkim z intensywnego zużycia szyn i zmiany kształtu koła oraz powstających luzów między szyną a kołem. Jak się okazuje brak dopasowania szyny tramwajowej i koła pojazdu prowadzą do zużyć bocznych szyn, które przybierają charakter gwałtowny. W podanym przykładzie w ciągu 1,5 roku życia toru zużycie szyn osiągnęło 80% wartości dopuszczalnej.
Author (1)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Technika Transportu Szynowego
no. R. 15,
pages 84 - 87,
ISSN: 1232-3829 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2009
- Bibliographic description:
- Grulkowski S.: Charakterystyka bocznego zużycia szyn w łukach torów tramwajowych// TTS Technika Transportu Szynowego. -Vol. R. 15., nr. nr 7-8=182-183 (2009), s.84-87
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 324 times