Abstract
Podczas wstrząsów sejsmicznych o różnym natężeniu, wielokrotnie obserwowano zjawisko zde-rzania się konstrukcji ze sobą sąsiadujących, co mogło prowadzić nawet do jej całkowitego zniszczenia. Na podstawie obserwacji, badań numeryczny i eksperymentalnych stwierdzono, że przyczyną kolizji jest niedostateczna przerwa pomiędzy konstrukcjami. Ponadto czynnikami, które również mogą doprowadzić do zderzeń są różnice w masach lub sztywnościach budynków, które wpływają na prze-sunięte w fazie drgania, doprowadzając do kolizji. Celem niniejszej pracy jest przedstawienie wyników badań eksperymentalnych trzech sąsiadują-cych ze sobą modeli konstrukcji stalowych o różnych charakterystykach dynamicznych, które na skutek obciążeń sejsmicznych zderzają się ze sobą. Ponadto przeanalizowano wpływ zastosowanych zderzaków styropianowych o grubości 10 mm, umieszczonych w przerwie dylatacyjnej, na odpowiedź poszczególnych konstrukcji. Przeprowadzono wielokrotne pomiary dla różnych wartości dylatacji oraz dwóch wariantów obciążenia modeli, jednak w pracy zostały przedstawione wyniki dla przerwy dylatacyjnej =30 mm oraz Wariantu 2 obciążenia wież. Wyniki badań eksperymentalnych wskazują na istotny wpływ zderzeń pomiędzy sąsiadującymi konstrukcjami na ich odpowiedź, prowadząc zarówno do jej zmniejszenia, jak i zwiększenia. Ponadto zastosowanie zderzaków styropianowych, doprowadziło do zmniejszenia przerwy dylatacyjnej, czego efektem była zmiana ekstremalnych wartości przyspieszeń poszczególnych wież.
Author (1)
Cite as
export:
Loading...
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Zeszyty Naukowe Politechniki Gdańskiej. Inżynieria Lądowa i Wodna
no. 637,
pages 95 - 103,
ISSN: 2084-7459 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2015
- Bibliographic description:
- Sołtysik B.: EFEKTYWNOŚĆ STOSOWANIA ZDERZAKÓW STYROPIANOWYCH POMIĘDZY ZDERZAJĄCYMI SIĘ KONSTRUKCJAMI STALOWYMI// Zeszyty Naukowe Politechniki Gdańskiej. Inżynieria Wodna i Lądowa. -Vol. 637., nr. 3 (2015), s.95-103
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 103 times