Makroskopowe modele ruchu potoku pojazdów na odcinkach międzywęzłowych autostrad i dróg ekspresowych
Abstract
Autostrady i drogi ekspresowe stanowią rdzeń sieci drogowej kraju, zapewniając podstawowe międzynarodowe i międzyregionalne połączenia transportowe. Dynamiczny rozwój sieci tych dróg w Europie i USA w drugiej połowie XX wieku spowodował. że inżynierowie ruchu drogowego i naukowcy zaczęli obserwować ruch pojazdów na tych drogach poszukując: modeli opisujących ruch potoku pojazdów, metod szacowania przepustowości i metod oceny warunków ruchu na tych drogach. W rezultacie powstała szeroka dziedzina wiedzy zwana teorią ruchu potoku pojazdów , która przez lata zyskała solidne podstawy teoretyczne i empiryczne. Tymczasem w Polsce o systematycznym rozwoju sieci autostrad i dróg ekspresowych można mówić dopiero od kilkunastu lat. Stąd też dotychczas zainteresowanie badaczy badaniem ruchu potoku pojazdów na autostradach i drogach ekspresowych było raczej niewielkie. Traktując zależność fundamentalną ( zależność między natężeniem, prędkością i gęstością potoku pojazdów) jako podstawę teorii ruchu potoku pojazdów, polskie badania ograniczają się właściwie do badań prof. Krystka z lat 70. i 80. ubiegłego wieku. Zainteresowanie zagadnieniem wróciło dopiero w ostatnich latach, w rezultacie rozpoczęcia projektu RID-2B. Pozostała jednak ogromna luka w krajowych badaniach względem badań zagranicznych. Wypełnianie powstałej luki powinno się zacząć od podstaw, a więc badania fundamentalnej zależności pomiędzy natężeniem, prędkością i gęstością. Taki też cel postawiono w pracy, badając i modelując ruch potoku pojazdów na odcinkach międzywęzłowych autostrad i dróg ekspresowych w Polsce.
Author (1)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- Copyright (Author(s))
Keywords
Details
- Category:
- Thesis, nostrification
- Type:
- praca doktorska pracowników zatrudnionych w PG oraz studentów studium doktoranckiego
- Language:
- Polish
- Publication year:
- 2019
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 223 times