Abstract
Kadłuby statków eksploatowane są w ekstremalnie trudnych warunkach tj. poddawane są zmiennym obciążeniom wynikającym z falowania morza, sekwencji za- i rozładunku, zmian temperaturowych (dzień- noc, zmienne strefy klimatyczna w danym okresie pływania), drgań, itp., a także oddziaływania silnie korozyjnego środowiska. Zmienne obciążenia są powodem występowania zmęczeniowego niszczenia konstrukcji statków. Zapewnienie w trakcie eksploatacji bezpieczeństwa: ludziom, przewożonemu ładunkowi oraz właściwego poziomu ochrony środowiska wymaga przeprowadzania analiz zmęczeniowych na etapie projektowania konstrukcji lub sprawdzenia zapasu trwałości zmęczeniowej eksploatowanej konstrukcji w przypadku wykrycia pęknięcia zmęczeniowego o określonej długości. W pracy zaproponowano dwustopniowy (dwufazowy) model sposobu niszczenia zmęczeniowego węzła obłowego statku. W trakcie badań laboratoryjnych pojawianie się pęknięć zmęczeniowych obserwowano w narożu utworzonym przez skrzyżowanie elementów poszysia lub rejonie spoiny, oraz w tym samym rejonie dla modelu z elementem walcowanym w miejscu połączenia spawanego naroża. Powstałe pęknięcia ujawniały się lub zauważane były przez obserwatorów, po osiągnięciu przez nie długości średnio około 50 mm ( od 35 do 70 mm w zależności od modelu). Dalszy przebieg procesu pękania polegał na ich stabilnym rozwoju w kierunku swobodnych krawędzi mocników. Obok pęknięć w mocnikach (po osiągnięciu przez nich pewnej długości) dało się zaobserwować pękanie środników - po całkowitym pęknięciu mocników pękanie środników przybierało charakter lawinowy. Zatem o całkowitej trwałości zmęczeniowej badanych modeli węzłów obłowych konstrukcji okrętowych decydującym były dwie fazy: a) faza pierwsza - do momentu pojawienia się pęknięcia, którą w możemy interpretować w inżynierskim sensie za fazę inicjacji zniszczenia zmęczeniowego modelib) faza druga - stabilnego rozwoju pęknięć w mocnikach tj. faza propagacji pęknięcia. Znając przebieg zmęczeniowego niszczenia badanych modeli, podjęto próbę opracowania modelu "a posteriori" umożliwiającego analityczne określenie trwałości zmęczeniowej podobnych węzłów lokalnych.
Authors (2)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- open in new tab
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Przegląd Spawalnictwa
pages 49 - 53,
ISSN: 0033-2364 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2011
- Bibliographic description:
- Kozak J., Górski Z.: Model niszczenia zmęczeniowego spawanego połączenia prostopadłych płyt// Przegląd Spawalnictwa. -., nr. nr 4 (2011), s.49-53
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 134 times