Abstract
Każdego roku w wypadkach drogowych na świecie życie traci prawie 1,3 mln osób, co oznacza prawie niemal 3 tys. ofiar dziennie,. Tyle samo zabitych w ruchu drogowym odnotowujemy rocznie w Polsce. Ekonomiczne straty w wyniku tych wypadków wynoszą ok. 2% światowego PKB. W roku 2010 Organizacja Narodów Zjednoczonych (ONZ) przyjęła rezolucję pt. „Dekada działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego na lata 2011 – 2020” rozpoczynającą systematyczne wdrażanie sprawdzonych i skutecznych działań profilaktycznych na poziomie ogólnoświatowym. Działania te zgrupowano w pięciu filarach, z których z punktu widzenia niniejszej pracy - najbardziej interesującym jest „Bezpieczna droga” Jednym z istotnych działań realizowanych w ramach tego filaru jest systematyczna eliminacja dróg o wysokim ryzyku poprzez zastosowanie nowoczesnych metod zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej (Zarządzanie BID). W 2008 roku, w celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego do poziomu najbezpieczniejszych państw UE Komisja Europejska opracowała i wdrożyła Dyrektywę 2008/WE/96 (Dyrektywa) w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej Intencją Komisji Europejskiej było ustanowienie odpowiednich narzędzi do poprawy bezpieczeństwa infrastruktury drogowej w ramach transeuropejskiej sieci drogowej. Rozwijanie i udoskonalanie narzędzi, wykorzystywanych w systemach Zarządzania BID, z wykorzystaniem aparatu naukowego, umożliwi uzupełnienie macierzy zawierającej metody zarządzania ryzykiem w inżynierii drogowej. Koncepcja metody przedstawiona w pracy habilitacyjnej pt „Metoda zarządzania ryzykiem w inżynierii drogowej” prof. Jamroza była kluczową motywacją podjęcia pracy badawczej. Głównym celem rozprawy doktorskiej jest opracowanie użytecznych modeli szacowania wybranych miar bezpieczeństwa ruchu drogowego na długich odcinkach dróg krajowych z wykorzystaniem metodyki opartej na zarządzaniu ryzykiem w inżynierii drogowej.
Author (1)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Monographic publication
- Type:
- książka - monografia autorska /podręcznik o zasięgu krajowym
- Language:
- Polish
- Publication year:
- 2016
- Bibliographic description:
- Kustra W.: MODELOWANIE WYBRANYCH MIAR BEZPIECZEŃSTWA RUCHU NA DŁUGICH ODCINKACH DRÓG. Gdańsk: Politechnika Gdańska, 2016.184 s. ISBN 978-83-60261-46-0
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 170 times
Recommended for you
Narzędzia zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej w Polsce
- M. Budzyński,
- K. Jamroz,
- S. Gaca
- + 2 authors