Abstract
Artykuł przedstawia analizę wyników pomiarów wykonanych na blokach kadłuba statku, aby ocenić ich przydatność montażową podczas ostatniej fazy montażu w suchym doku lub na pochylni. Analiza realizowana jest w dwóch krokach. Najpierw sprawdza się, czy bloki zostały wykonane z zachowaniem wymaganych tolerancji, a następnie czy istnieje możliwość połączenia ze sobą dwóch sąsiednich bloków. Ponieważ każdy blok jest mierzony w innym układzie odniesienia, istnieje konieczność transformacji wyników do wspólnego układu w modelu CAD bez straty dokładności pomiarów. W artykule zaproponowano algorytm optymalizacji transformacji układu współrzędnych, aby poprawić jakość transformacji. Celem optymalizacji jest minimalizowanie sumy odległości pomiędzy mierzonymi punktami, a korespondującymi punktami w modelu CAD. W dalszej części artykułu znajduje się zarówno opis metody optymalizacji, jak i przykład. Problem konwersji wyników pomiarów lub konwersji układu współrzędnych jest szerszym zagadnieniem i oprócz okrętownictwa występuje również w budownictwie, kartografii, sterowaniu robotami, rozpoznawaniu obrazów, diagnostyce medycznej itp.
Author (1)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- open in new tab
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuł w czasopiśmie wyróżnionym w JCR
- Published in:
-
Polish Maritime Research
no. 16,
pages 32 - 37,
ISSN: 1233-2585 - Language:
- English
- Publication year:
- 2009
- Bibliographic description:
- Kniat A.: Optimization of transformation of measurements of ship hull blocks// Polish Maritime Research. -Vol. 16, iss. nr 4 (62), (2009), s.32-37
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 95 times