Abstract
Technologie informacyjne i telekomunikacyjne ICT (Information and Communication Technologies) są współcześnie synonimem nowoczesności, innowacyjności oraz jednym z głównych czynników wzrostu społeczno-gospodarczego. Uczelnie wyższe stoją przed wyzwaniem, aby dostosować program studiów i metody nauczania do potrzeb rynku, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości kształcenia. Obecnie studenci wyższych uczelni na kierunkach technicznych korzystają w czasie laboratoriów ze sprzętu dedykowanego do konkretnych ćwiczeń. Wykorzystują oni zestawy specjalistycznych urządzeń pomiarowych, niezwykle kosztownych, często wymagających kalibracji. Zaproponowana koncepcja realizowana jest w Katedrze Systemów i Sieci Radiokomunikacyjnych Politechniki Gdańskiej od roku 2011. Pojedyncze stanowisko ćwiczeniowe składa się jedynie z komputera klasy PC i modułu radia programowalnego USRP (Universal Software Radio Peripheral). W porównaniu z tradycyjnymi urządzeniami wykorzystywanymi przy projektowaniu stanowisk laboratoryjnych wszelkie operacje realizowane są w środowisku GNU Radio Companion przy pomocy schematów przepływu informacji bazujących na blokach cyfrowego przetwarzania sygnałów. Przedstawiona technologia radia programowalnego SDR (Software Defined Radio) może mieć szerokie zastosowanie w procesie kształcenia studentów ICT. Zaproponowane podejście pozwala na efektywniejsze planowanie stanowisk laboratoryjnych. Umożliwia skrócenie czasu realizacji etapów związanych z projektowaniem, symulacją i testowaniem urządzeń teleinformatycznych. Pozwala również na elastyczną zmianę stanowisk laboratoryjnych zgodnie z dynamicznym rozwojem w obszarze nowych technologii.
Author (1)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Monographic publication
- Type:
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
- Title of issue:
- Echa Ideatorium strony 26 - 36
- Language:
- Polish
- Publication year:
- 2015
- Bibliographic description:
- Gilski P.: Technologia radia programowalnego w procesie kształcenia studentów ICT// Echa Ideatorium/ Gdańsk: , 2015, s.26-36
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 97 times