Wpływ parametrów strugi paliwa wtryskiwanego do cylindra silnika okrętowego na początkową fazę rozpylania
Abstract
Przedmiotem rozprawy jest analiza procesu wtrysku oleju napędowego do cylindra silnika okrętowego z zapłonem samoczynnym i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Analiza tego zagadnienia została przeprowadzona w aspekcie wpływu makro parametrów strugi na początkową fazę rozpylania oleju napędowego. Celem niniejszej pracy jest określenie wpływu współczynnika L/D (długość otworu/średnica) otworu wylotowego wtryskiwacza na zmianę charakterystyki zasięgu strugi oraz kąta stożka strugi w czasie w początkowej fazie rozpylania. W tym celu przeprowadzono badania eksperymentalne, podczas których olej napędowy wtryskiwano do komory o stałej objętości pod różnym ciśnieniem. Metodę optyczną techniką Mie scattering wykorzystano do wizualizacji propagacji wtryskiwanego paliwa. Wyniki badań pokazały, że L/D otworu wylotowego, ciśnienie wtryskiwanego paliwa i przeciwciśnienie w komorze wpływają na makro parametry strugi w początkowej fazie rozpylania. Na podstawie wyników badań eksperymentalnych zostały zbudowane modele matematyczne pozwalające na obliczenie makro parametrów strugi rozpylanego oleju napędowego zmiennych w czasie w początkowej fazie rozpylania. Zbudowane modele poddano ocenie oraz weryfikacji oryginalnymi wynikami badań eksperymentalnych.
Author (1)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- Copyright (Author(s))
Keywords
Details
- Category:
- Thesis, nostrification
- Type:
- praca doktorska pracowników zatrudnionych w PG oraz studentów studium doktoranckiego
- Language:
- Polish
- Publication year:
- 2024
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 80 times