Abstract
W artykule przedstawiono wybrane metody wyznaczania obciążenia krytycznego oraz szacowania nośności ściskanych pasów mostów kratownicowych górą otwartych z uwzględnieniem wyboczenia. Wśród tych metod znalazły się numeryczne analizy liniowe oraz nieliniowe wykorzystujące metodę elementów skończonych, algorytmy bazujące na procedurach normowych oraz uproszczone modele prętowe podparte sprężyście. Opisane metody sprawdzono na przykładzie stalowej kładki dla pieszych położonej w Straszynie. Przedstawiono wyniki analiz stateczności przeprowadzonych wybranymi metodami oraz problemy związane ze stosowaniem wzorów normowych. Rezultaty ze sobą porównano, zwracając uwagę na użyteczność przedstawionych sposobów uwzględniania stateczności. Wyniki otrzymane z analiz LBA i GNA są do siebie zbliżone – różnica wynosi zaledwie 1,3%. Dużo niższe wartości sił krytycznych otrzymano w analizie belki spoczywającej na podporach i podłożu sprężystym. Niemożliwe jest porównanie obciążeń krytycznych wyznaczonych numerycznie z procedurami normowymi, w których sprawdza się jedynie warunek sztywności półram konstrukcji kratowych. Artykuł znajduje się na płycie CD dołączonej do czasopisma na str. 11829-11836.
Authors (2)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Logistyka
ISSN: 1231-5478 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2014
- Bibliographic description:
- Żmuda-Trzebiatowski Ł., Iwicki P.: Wybrane metody szacowania obciążenia krytycznego mostów kratownicowych górą otwartych// Logistyka. -., nr. 6 (2014),
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 162 times