Abstract
Zarządzanie opóźnieniami w ruchu kolejowym zostało przedstawione jako wielokryterialny problem optymalizacyjny, do rozwiązania którego został użyty model ogólny (job-shop) szeregowania zadań. W artykule przedstawiono sposób zastosowania trzech algorytmów metaheurystycznych: algorytmu genetycznego (Genetic Algorithm), algorytmu roju (Particle Swarm Optimization) i algorytmu mrówkowego (Ant Colony Optimization) do znalezienia optymalnego uszeregowania pociągów w przypadku zaistnienia zakłóceń ruchu. Optymalne uszeregowanie odpowiada ciągowi optymalnych decyzji z punktu widzenia zapewnienia biegu pociągów najbardziej zgodnego z pierwotnym rozkładem jazdy i przeciwdziałania propagacji opóźnień.
Author (1)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Language:
- Polish
- Publication year:
- 2012
- Bibliographic description:
- Palikowska K.: Zarządzanie opóźnieniami w ruchu kolejowym// Drogi.. -., nr. nr 11 (2012), s.53-61
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 102 times