Zaufanie do marek jako mediator pomiędzy postrzeganym ryzykiem i skłonnością do elektronicznego word-of-mouth
Abstract
Rozwój Internetu oraz dostęp konsumentów do mediów społecznościowych wpływają na ich zaangażowanie on-line. Odzwierciedla to również sposób, w jaki konsumenci wyrażają opinie o markach i produktach w Sieci. Celem ankiety było zbadanie wpływu postrzeganego ryzyka i zaufania do marki na skłonność konsumentów do electronic word-of-mouth (eWOM). Ponadto, autorzy zbadali rolę zaufania do marki jako mediatora w relacji między postrzeganym ryzykiem i eWOM. Zastosowano modelowanie równań strukturalnych (SEM) do analizy danych pochodzących z badania, w którym wzięło udział 319 polskich konsumentów. Wyniki wykazały negatywny wpływ postrzeganego ryzyka na zaufanie do używanych marek. Pozytywny wpływ wykryto zarówno w asocjacji postrzeganego ryzyka i skłonności do eWOM, jak i zaufania do marek oraz zaangażowania konsumentów do wyrażania opinii w Internecie. Wreszcie, zaobserwowano częściową negatywną mediację zaufania do marki w relacji postrzeganego ryzyka i skłonności do generowania eWOM.
Authors (2)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- Copyright (2017 Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur)
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Handel Wewnętrzny
pages 72 - 81,
ISSN: 0438-5403 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2017
- Bibliographic description:
- Brzozowska-Woś M., Schivinski B.: Zaufanie do marek jako mediator pomiędzy postrzeganym ryzykiem i skłonnością do elektronicznego word-of-mouth// Handel Wewnętrzny. -., iss. 5 (370) (2017), s.72-81
- Bibliography: test
-
- Bettencourt L.A. (1997), Customer voluntary performance: customers as partners in service delive- ry, "Journal of Retailing", No. 73(3). open in new tab
- Bloch P.H., Richins M.L. (1983), Shopping without purchase: An investigation of consumer browsing behavior, "NA-Advances in Consumer Research", No. 10.
- Calder B.J., Malthouse E.C., Schaedel U. (2009), An experimental study of the relationship between online engagement and advertising effectiveness, "Journal of Interactive Marketing", No. 23(4). open in new tab
- Carl W.J. (2006), What's all the buzz about? Everyday communication and the relational basis of word- of-mouth and buzz marketing practices, "Management Communication Quarterly", No. 19(4). open in new tab
- Chaudhuri A., Holbrook M. B. (2001), The chain of effects from brand trust and brand affect to brand performance: the role of brand loyalty, "Journal of Marketing", No. 65(2). open in new tab
- Chiou J.S., Droge C., Hanvanich S. (2002), Does customer knowledge affect how loyalty is for- med? "Journal of Service Research", No. 5(2). open in new tab
- Delgado-Ballester E., Munuera-Aleman J.L., Yague-Guillen M.J. (2003), Development and valida- tion of a brand trust scale, "International Journal of Market Research", No. 45(1).
- Dholakia U.M. (2001), A motivational process model of product involvement and consumer risk per- ception, "European Journal of Marketing", No. 35(11/12). open in new tab
- Dowling G.R., Staelin R. (1994), A model of perceived risk and intended risk-handling activity, "Journal of Consumer Research", No. 21(1). open in new tab
- Ha H.Y., Perks H. (2005), Effects of consumer perceptions of brand experience on the web: Brand familiarity, satisfaction and brand trust, "Journal of Consumer Behaviour", No. 4(6). open in new tab
- Hair Jr. J.F., Black W.C., Babin B.J., Anderson R.E., (2014), Multivariate data analysis (Seventh Ed). Pearson Education Limited, Harlow UK.
- Harrison-Walker L.J. (2001), The measurement of word-of-mouth communication and an investiga- tion of service quality and customer commitment as potential antecedents, "Journal of Service Research", No. 4(1). open in new tab
- Hennig-Thurau T., Gwinner K.P., Walsh G. Gremler D.D. (2004), Electronic word-of-mouth via con- sumer-opinion platforms: What motivates consumers to articulate themselves on the Internet?, "Journal of Interactive Marketing", No. 18(1). open in new tab
- Hsin Chang H., Wen Chen S. (2008), The impact of online store environment cues on purchase inten- tion: Trust and perceived risk as a mediator, "Online Information Review", No. 32(6).
- Jacoby J., Kaplan L.B. (1972), The Components of Perceived Risk, (w:) Venkatesan M. (Ed.), SV -Proceedings of the Third Annual Conference of the Association for Consumer Research, IL: Association for Consumer Research, Chicago.
- Koehn D. (2003), The nature of and conditions for online trust, "Journal of Business Ethics", No. 43(1). open in new tab
- Lacey R., Morgan R.M. (2008), Customer advocacy and the impact of B2B loyalty programs, "Journal of Business & Industrial Marketing", No. 24(1). open in new tab
- Laudon K.C., Traver C.G. (2001), E-commerce: Business, technology, society, MA: Addison-Wesley, Boston.
- Lee M.K.O., Shi N., Cheung C.M.K., Lim K.H., Sia C.L. (2011), Consumer's decision to shop online: The moderating role of positive informational social influence, "Information & Management", No. 48. open in new tab
- Liao S.H., Chung Y.C., Widowati R. (2009, December), The relationships among brand image, brand trust, and online word-of-mouth: an example of online gaming, (w:) Industrial Engineering and Engineering Management, 2009. IEEM 2009. IEEE International Conference. open in new tab
- Patkowski P. (2010), Potencjał konkurencyjny marki: jak zdobyć przewagę na rynku, Poltext, Warszawa. handel_wew_5-2017.indd 79 2017-11-13 12:13:17
- Ranaweera C., Prabhu J. (2003), On the relative importance of customer satisfaction and trust as de- terminants of customer retention and positive word of mouth, "Journal of Targeting, Measurement and Analysis for Marketing", No. 12(1). open in new tab
- Schivinski B., Brzozowska-Woś M. (2015), Badanie aktywności online polskich konsumentów doty- czącej marek, "e-mentor", nr 2(59). open in new tab
- Sichtmann, C. (2007), An analysis of antecedents and consequences of trust in a corporate brand, "European Journal of Marketing", No. 41(9/10). open in new tab
- Verhoef P.C., Franses P.H., Hoekstra J.C. (2002), The effect of relational constructs on customer re- ferrals and number of services purchased from a multiservice provider: does age of relationship matter?, "Journal of the Academy of Marketing Science", No. 30(3). open in new tab
- Warrington T.B., Abgrab N.J., Caldwell H.M. (2000), Building trust to develop competitive advan- tage in e-business relationships, "Competitiveness Review: An International Business Journal", No. 10(2). open in new tab
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 127 times