Krzysztof Leja - Publications - Bridge of Knowledge

Search

Filters

total: 124

  • Category
  • Year
  • Options

clear Chosen catalog filters disabled

Catalog Publications

Year 2023
Year 2021
Year 2020
  • Barriers to and Facilitators of Scientific Productivity: A Case Study from Polish Technical University
    Publication

    Scientific productivity plays an essential role in the creation of innovation and it stimulates social and economic growth. This study aimed to identify the barriers to and facilitators of scientific productivity in engineering and technology field, as perceived from the perspective of academic managers. Along with quality approach, the study relied on semi-structured interviews with managing bodies, i.e. seven deans and deputy...

    Full text available to download

  • Koopetycja w trzech odsłonach
    Publication

    - Year 2020

    Książka ta, poświęcona dynamicznie rozwijającemu kierunkowi badań nad osobliwym zjawiskiem, jakim jest koopetycja, czyli jednoczesne występowanie konkurowania i współ¬pracy, oferuje wyprawę w nieoczywiste rejony zarządzania, w których wiedza ekspercka w ramach nurtu ekonomicznego spotyka się z poglądami humanistycznymi z ich uniwersa¬lizmami ludzkich niedoskonałości, uparcie objawiających się w środowisku nieustępliwie dążącym...

    Full text to download in external service

Year 2019
Year 2018
  • Czy społeczna odpowiedzialność uniwersytetu może być bardziej odpowiedzialna? Szanse wynikające z koopetycji uczelni
    Publication

    - e-mentor - Year 2018

    Współczesna uczelnia, prowadząc działalność dydaktyczną i badawczą, pełni ważną rolę wobec społeczeństwa. W opracowaniach naukowych dotyczących problematyki społecznej odpowiedzialności uczelni poruszane są następujące jej aspekty: społeczny, ekonomiczny, środowiskowy i edukacyjny, zarówno na poziomie instytucjonalnym, jak i systemowym. Autorzy artykułu dostrzegli natomiast brak publikacji dotyczących istotnego elementu społecznej...

    Full text available to download

  • Dekalog internacjonalizacji szkolnictwa wyższego w Polsce
    Publication

    - e-mentor - Year 2018

    Rozwój internacjonalizacji, obok doskonalenia zarządzania i dywersyfikacji misji, jest jednym z najważniejszych zadań stojących przed współczesnymi polskimi szkołami wyższymi. Dostrzeżono to w projekcie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. W literaturze światowej można znaleźć liczne opracowania naukowe dotyczące internacjonalizacji kształcenia i badań naukowych. Brakuje natomiast publikacji, podejmujących tematykę implementacji...

    Full text available to download

Year 2017
  • Internationalisation Applied?

    Internationalization becomes no longer a fashion and set of activities conducted by some enthusiasts, but rather a leading topic either in terms of education and research, incorporated into the core missions and strategies of universities and influencing their management. So it is everywhere in the educational world, and so it is in Poland. Declaration of the official statements does not always result in real activities. This paper...

    Full text available to download

  • The Future of the University? Social Activism among Young Polish Scholars
    Publication

    - Year 2017

    The question “Quo vadis, Academia?” is posed by scholars, research administrators, journalists and is also ofound in public opinion in Poland in different contexts. Authors of the article do not call into question the necessity of changes of contemporary universities, but they think that the source of changes should be characterized by a bottom-up approach, especially by those who have already achieved extraordinary scientific...

    Full text to download in external service

  • The Third Sector in the Universities’ Third Mission
    Publication

    - Year 2017

    The interactions between the today’s university and its environment, as part of the university’s social responsibility, have been subject to many scientific papers. Their authors typically focus on interdependencies between universities, the state and the market. What is lacking are publications related to the interactions between universities and third sector organisations, and more broadly – a civil society, that may play an...

  • Tworzenie sieci współpracy uczelni z otoczeniem przy wykorzystaniu zamówień przedkomercyjnych na przykładzie projektu e-Pionier
    Publication

    - e-mentor - Year 2017

    Autorzy podjęli temat nowatorskiego podejścia uczelni do zamówień publicznych z wykorzystaniem modelu poczwórnej helisy opartej na zamówieniach przedkomercyjnych (pre-commercial procurement). Celem publikacji jest wskazanie możliwości praktycznego zastosowania takiego podejścia na przykładzie pilotażowego projektu e-Pionier, realizowanego w latach 2017-2020 przez Politechnikę Gdańską we współpracy z innymi uczelniami, instytucjami...

    Full text available to download

  • Uniwersytet na rozdrożu

    W artykule pokazano różne postrzeganie społecznej odpowiedzialności uniwersytetu w literaturze przedmiotu. Omawiając pokrótce model uniwersytetu badawczego i przedsiębiorczego, starano się wyjaśnić źródła polaryzacji poglądów na miejsce i rolę uczelni oraz kierunek zmian, w którym powinny zmierzać. Korzystając z kwadrantów wiedzy D. Stokesa, zaproponowano ewolucję uniwersytetów w kierunku opisanym kwadrantem Pasteura. Podejmując...

    Full text available to download

Year 2016
  • Budowania kapitału społecznego można się nauczyć
    Publication

    - Forum Akademickie - Year 2016

    Autorzy wskazali zasadność rozszerzenia trzeciej misji uczelni o kształtowanie relacji z otoczeniem społecznym, w tym z organizacjami trzeciego sektora. Rozważania zilustrowano przykładami.

    Full text to download in external service

  • Kij i marchewka do lamusa
    Publication

    - Forum Akademickie - Year 2016

    Mierzenie osiągnięć za pomocą wskaźników ilościowych nie motywuje, lecz stresuje, gdyż powoduje skutki uboczne analogiczne do tych, które towarzyszą metodzie kija i marchewki. Dlatego autor artykułu proponuje inne podejście do motywowania nauczycieli akademickich oparte na pracy Daniela Pinka pt. "Drive"

    Full text to download in external service

Year 2015
  • Analiza kultury organizacyjnej wybranej placówki sieci sklepów sportowych - raport z badań
    Publication

    W artykule podjęto próbę diagnozy kultury organizacyjnej wybranej placówki sieci handlowej branży artykułów sportowych, posługując się metodą wartości konkurujących zaproponowaną przez Kima Camerona i Roberta Quinna, która pozwala na „pomiar” istniejącej i oczekiwanej kultury organizacyjnej. Celem opracowania jest poszukiwanie odpowiedzi na pytania, jakie działania można podjąć, aby kultura organizacyjna wybranej firmy stała się...

    Full text available to download

  • Ku zarządzaniu humanistycznemu uniwersytetem
    Publication

    - Year 2015

    W opracowaniu zarysowano obraz polskiej uczelni, wskazując ich mankamenty. Zastanawiając się nad zmianami w organizacji zarządzaniu uniwersytetem zaproponowano sięgnięcie do prac Mary Parker Follet (1927) oraz projektowania holograficznego Garetha Morgana (2007).

  • Metody interdyscyplinarne
    Publication

    - Year 2015

    W rozdziale przedstawiono metody interdyscyplinarne jako złożenie metod ilościowych i jakościowych w zarządzaniu humanistycznym na przykładzie badań nad polskimi instytucjami akademickimi.

  • Na skrzyżowaniu, czy na rondzie
    Publication

    - Forum Akademickie - Year 2015

    Od pewnego czasu obserwuję polaryzację poglądów na temat roli uniwersytetu. Jest ona widoczna zarówno w środowisku akademickim, jak i w jego otoczeniu. Oto kilka przykładów: Wyznawcy krajowych ram kwalifikacji (krk) okopali się na swoich stanowiskach i nie przyjmują do wiadomości opinii znaczącej części środowiska akademickiego, która widzi w krk wyłącznie biurokratyczne uciążliwości. Na szczęście ci pierwsi dostrzegli już pewne...

    Full text to download in external service

  • Positive management of the university
    Publication

    - Year 2015

    Abstract: The prevailing view held at contemporary Polish universities is that their main goal is to achieve effects measured by indicators, which applies to each element of their mission: education, research and the third mission, whereas the means to accomplish this goal consists of increasing the requirements and motivating by the “carrot and stick” approach. That approach discounts the importance of building a positive relationship...

    Full text to download in external service

  • Positive management of the university
    Publication

    Purpose: To demonstrate that contemporary universities may be improved by synthesis of strategic antinomies, i.e. seeking the possibility of combining opposite approaches to solving problems concerning university organization and management. Findings: That approach discounts the importance of building positive relationships between members of staff and undertaking activities intended to create a situation where the...

    Full text available to download

  • Projektowanie ideału, czyli wizja uniwersytetu przyszłości
    Publication

    - Year 2015

    W artykule zaprezentowano cechy uniwersytetu przyszłości, wykorzystując projektowanie ideału Ackoffa oraz projektowanie holograficzne Morgana.

    Full text to download in external service

  • Rozszerzona trzecia misja uniwersytetu na przykładzie jego relacji z podmiotami trzeciego sektora
    Publication

    - e-mentor - Year 2015

    Relacje współczesnego uniwersytetu z otoczeniem są przedmiotem wielu opracowań naukowych, których autorzy koncentrują się zwykle na współzależnościach między uczelnią, państwem i rynkiem2. Współczesny uniwersytet, oprócz funkcji dydaktycznej i badawczej, nazywanych w piśmiennictwie naukowym pierwszą i drugą misją, ma ważne zadanie, jakim jest budowanie i rozwijanie relacji z otoczeniem, określane jako trzecia misja. Autorzy artykułu...

    Full text available to download

  • Trzy misje, trzy ścieżki kariery
    Publication

    - Forum Akademickie - Year 2015

    Współczesna uczelnia ma do wypełnienia trzy misje, z których pierwszą jest kształcenie, drugą działalność naukowo-badawcza, a trzecią kreowanie wzajemnych relacji z otoczeniem, których efektem ma być upowszechnianie i popularyzacja wyników badań oraz ich wdrażanie, w tym komercjalizacja. Trzecia misja ma służyć większemu niż dotychczas angażowaniu się instytucji akademickich w procesy rozwoju społecznego na różnych poziomach: ekonomicznym,...

    Full text to download in external service

Year 2014
  • Ku zarządzaniu humanistycznemu uniwersytetem
    Publication

    - Year 2014

    W opracowaniu zarysowano obraz polskiej uczelni, wskazując ich mankamenty. Zastanawiając się nad zmianami w organizacji zarządzaniu uniwersytetem zaproponowano sięgnięcie do prac Mary Parker Follet (1927) oraz projektowania holograficznego Garetha Morgana (2007).

Year 2013
  • Doktorat akademicki czy zawodowy. Na marginesie badań sondażowych w Politechnice Gdańskiej
    Publication

    - Year 2013

    W artykule zaproponowano nowy typ doktoratu, nazywany zawodowym lub profesjonalnym i uzasadniono konieczność poszukiwania rozwiązań prawnych, które doprowadzą do jego wprowadzenia w ramach dziedziny naukowej.

  • Doskonalenie relacji z interesariuszami jako wyraz społecznej odpowiedzialności uczelni
    Publication

    - Year 2013

    W artykule zastanawiano się na związkiem pomiędzy społeczną odpowiedzialnością uczelni a budowaniem relacji z interesariuszami. Misję uczelni można, korzystając z zasady zawiasa Ob łója, „zawiesić zarówno na kształtowaniu relacji z interesariuszami, aby ci włączyli się we współtwo-rzenie wartości przez uniwersytet, jak również na normach akademickich. Takie podejście zapewni stabilny fundament i możliwość elastycznego kształtowania...

    Full text to download in external service

  • Garść refleksji o parametryzacji w nauce i szkolnictwie wyższym w Polsce

    W artykule zawarto uwagi o parametryzacji jednostek organizacyjnych uczelni przeprowadzonej w 2013 r., dostrzegając jej zasadność i koncentrując się głównie na słabościach.

  • Kilka uwag o doskonaleniu zarządzania uczelnią publiczną (artykuł dyskusyjny)

    W artykule zaproponowano adaptację koncepcji organizacji oburęcznej w uczelni publicznej. Istotą jest propozycja zmiany organizacji uczelni o „90o”, tj. z takiej, w której wydziały tworzą oś organizacyjną, a zespoły projektowe oś koordynacyjną do takiej, w której role te są zamienione. Wydziały zajmują się głównie masowym kształceniem studentów na I stopniu studiów, a zespoły kształcą elity studentów II i III stopnia studiów, prowadząc...

    Full text available to download

  • Kreatywna destrukcja uniwersytetu = Creative destruction of the university

    Autorzy podejmują problematykę zmian we współczesnym uniwersytecie. Wychodząc z założenia, że celem uniwersytetu jest, obok kształcenia masowego, wykształcenie elity przedsiębiorców intelektualnych przyszłych liderów społeczeństwa wiedzy, zaproponowano twórczą destrukcję organizacji uczelni, której istotą jest przeniesienie osi organizacyjnej z podstawowych jednostek uczelni, jakimi są wydziały na zespoły, a osi koordynacyjnej...

    Full text to download in external service

  • Newralgiczne odwołania
    Publication

    - Forum Akademickie - Year 2013

    W artykule podniesiono problem znaczenia odwołań w parametryzacji jednostek naukowych, sugerując, aby nie traktować go zbyt biurokratycznie

    Full text to download in external service

  • Paradoksy w zarządzaniu organizacją - wejście do czy wyjście z labiryntu
    Publication

    W artykule przedstawiono cechy zarządzania współczesną organizacją konstatując, że nieodłącznym elementem każdej organizacji są paradoksy strategiczne. Przedstawiono konstrukcję paradoksu według M. Lewis, na którą składa się identyfikacja: źródeł występujących napięć, przyczyn ich wzmacniania towarzyszących poszukiwaniu rozwiązań lub będących wynikiem reakcji obronnych oraz propozycja wykorzystania paradoksów jako źródła wiedzy...

    Full text available to download

  • Uczelnie jako generatory wiedzy
    Publication

    - Year 2013

    W opracowaniu zaproponowano dwa warianty rozwoju uczelni. Pierwszy to ewolucja w kierunku modelu uniwersytetu przedsiębiorczego Clarka, którego elementy są realizowane w niektórych uniwersytetach. Wymaga to przede wszystkim wzmocnienia roli rektora i zmniejszenia znaczenia ciał kolegialnych oraz zapisów ustawowych sprzyjających tworzeniu firm typu spin out i spin up. Drugi to wariant dalej idący ewolucji uczelni w kierunku modelu...

    Full text to download in external service

  • Zarządzanie uczelnią. Koncepcje i współczesne wyzwania
    Publication

    - Year 2013

    Tematem książki jest analiza wybranych koncepcji zarządzania uczelnią oraz propozycje rozwiązań, które byłyby najlepsze w dynamicznym, niepewnym i nieprzewidywalnym współczesnym otoczeniu. Autor opiera się na wynikach własnych badań przeprowadzonych w polskich publicznych uczelniach technicznych oraz na wybranych statystykach dotyczących szkolnictwa wyższego. Rozważania te stanowią inspirację do zaprezentowania dwóch nowych koncepcji:...

Year 2012
  • Czy uniwersytet jest potrzebny biznesowi?
    Publication

    - Year 2012

    W artykule stanowiącym element dwugłosu przedstawiciela biznesu i uczelni w sprawie nazwanej w tytule, zastanowiano się nad tym, czy uniwersytet jest biznesowi nieodzowny, czy też może niekonieczny?

  • Looking for a model of the contemporary university
    Publication

    - Year 2012

    Punktem wyjścia jest dokument Manifesto Empower European Universities dignozujący najważniejsze zadania czekające współczesne uczelnie europejskie. Są nimi: dywersyfikacja, umiędzynarodowienie i doskonalenie zarządzania. W tym kontekście autor artykułu zastanawia się na tym: gdzie jesteśmy?, dokąd zmierzamy? oraz jak tam dojść?, odnosząc pytania do polskich uniwersytetów. W konkluzji proponuje model uniwersytetu społecznie odpowiedzialnego.

  • Normy akademickie wyznacznikami tworzenia strategii uniwersytetu?

    W opracowaniu postawiono tezę, że zmianom w uczelniach powinna towarzyszyć szersza refleksja na miejscem i rolą norm akademickich. Porównując normy akademickie zaproponowane przez Mertona i post-akademickie autorstwa Zimana wskazano, na przykładzie polskich publicznych uczelni technicznych, że w podstawowych dokumentach uczelni dominują odniesienia do norm post-akademickich. W podsumowaniu stwierdzono, że celowa byłaby szersza...

  • Uczelnia społecznie odpowiedzialna
    Publication

    W artykule pokrótce zwrócono uwagę na implikacje zmian wdrażanych obecnie w polskich wyższych uczelniach uznając, że proponowana koncepcja uczelni społecznie odpowiedzialnej łączy cechy uczelni humboldtowskiej i przedsiębiorczej.

    Full text to download in external service

Year 2011
  • Kilka uwag o misjach i strategiach uczelni technicznych

    W artykule przedstawiono poglądy wybranych badaczy szkolnictwa wyższego na temat wyzwań stojących przed współczesnymi szkołami wyższymi.Opierając się na pracy de Wita i Meyera, wskazano wybrane napięcia strategiczne w obszarze tworzenia strategii na uczelniach oraz pokazano możliwości zarządzania nimi. W dalszej części scharakteryzowano misje i strategie kilku wybranych uczelni technicznych.W podsumowaniu stwierdzono,że misje...

  • Kompetencje absolwenta kierunku unikatowego - zarządzanie inżynierskie
    Publication

    - Year 2011

    W artykule przedstawiono założenia kierunku unikatowego zarządzanie inżynerskie oraz kompetencje przypisane poszczególnym przedmiotom programu studiów. W konkuzji podkreślono wyjątkowe znaczenie kompetencji społecznych oraz wskazano na trudność ich oceny.

  • Koncepcje zarządzania współczesnym uniwersytetem
    Publication

    - Year 2011

    Rozprawa koncentruje się na poszukiwaniu nowych koncepcji zarządzania współczesnym uniwersytetem. Problematykę podjęto ze względu na to, że masowość kształcenia i chroniczne niedofinansowanie nauki i szkolnictwa wyższego z jednej strony, a turbulencja otoczenia oraz związane z niąrosnące oczekiwania społeczne z drugiej powodują, że uczelnie są zmuszone do poszukiwań nowych rozwiązań w zakresie organizacji i zarządzania. Celem rozprawy...

  • Koopetycja metodą doskonalenia zarządzania współczesną szkołą wyższą
    Publication

    W artykule zwrócono uwagę na ewolucję instytucji szkolnictwa wyższegowymuszającą konieczność poszukiwania nowych, niekonwencjonalnych metoddoskonalenia zarządzania współczesnym uczelnią. Przyjmując, że w najbliższych latach konkurencja pomiędzy szkołami wyższymi przeniesie się na poziom sieci międzyorganizacyjnych, zaproponowano implementację koopetycji jako narzędzia wspomagającego zarządzanie uczelnią. Zidentyfikowano klientów,...

  • Uniwersytet-droga ku społecznej odpowiedzialności

    W artykule autor podejmuje problematykę ewolucji uniwersytetu od modelu liberalnego do społecznie odpowiedzialnej organizacji. Autor dostrzega elementy społecznej odpowiedzialności na każdym etapie rozwoju uniwersytetu, jednak ich kumulacja pojawia się współcześnie, co jest związane z postrzeganiem interesariuszy uczelni jako współtwórców oferowanych usług. Kluczem do sukcesu współczesnego uniwersytetu jest podejście do tworzenia...

  • Urząd Miasta organizacją uczącą się? Raport z badań
    Publication

    - Year 2011

    W artykule podjęto próbę oceny, w jakim stopniu wybrane instytucje publiczne są organizacjami uczącymi się. Wykorzystano metodę pomiaru opisaną przez D.A. Garvin, A.C. Edmondson, F. Gino, a pomiar przeprowadzono w UM w Sopocie i Zawierciu. Konkludując, w badanych urzędach administracji publicznych występuje szereg elementów, stanowiących zaczątki organizacji uczącej się. Wyniki ankiety pokazując lustrzane odbicie urzędów mogą być...

  • Zarządzanie paradoksami strategicznymi na uniwersytecie

    Napięcia strategiczne, zwane paradoksami, pojawiają się w każdej organizacji, w tym również we współczesnym uniwersytecie. Autor artykułu, opierając się na pracy B. de Wita i R. Meyera , podejmuje próbę identyfikacji paradoksów strategicznych w uniwersytecie a także wskazania, jak zarządzać nimi. Autor stara się pokazać, że zarządzanie zidentyfikowanymi paradoksami strategicznymi pozwoli rozwiązać złożone problemy związane z zarządzaniem...

seen 2936 times