dr inż. Mariusz Matuszek
Employment
- Assistant professor at Department of Computer Architecture
Publications
Filters
total: 28
Catalog Publications
Year 2024
-
Performance and Energy Aware Training of a Deep Neural Network in a Multi-GPU Environment with Power Capping
PublicationIn this paper we demonstrate that it is possible to obtain considerable improvement of performance and energy aware metrics for training of deep neural networks using a modern parallel multi-GPU system, by enforcing selected, non-default power caps on the GPUs. We measure the power and energy consumption of the whole node using a professional, certified hardware power meter. For a high performance workstation with 8 GPUs, we were...
-
Teaching High–performance Computing Systems – A Case Study with Parallel Programming APIs: MPI, OpenMP and CUDA
PublicationHigh performance computing (HPC) education has become essential in recent years, especially that parallel computing on high performance computing systems enables modern machine learning models to grow in scale. This significant increase in the computational power of modern supercomputers relies on a large number of cores in modern CPUs and GPUs. As a consequence, parallel program development based on parallel thinking has become...
Year 2022
-
Synchronizacja wiedzy w systemach agentowych
PublicationAgenty inteligentne są jednym z komponentów stosowanych w pro- jektowaniu rozproszonych inteligentnych systemów obliczeniowych. W rozdziale wskazano istotne aspekty systemów agentowych, a na- stępnie omówiono wybrane metody synchronizacji wiedzy między agentami będącymi częścią systemu agentowego. Omówiono podej- ście właściwe dla agentów zaufanych oraz jego modyfikację dla agen- tów, które mogą celowo próbować wprowadzać inne...
Year 2021
-
Wzajemne wykluczanie w programowaniu współbieżnym
PublicationW rozdziale opisano wzajemne wykluczanie wątków w programach współbieżnych. Przedstawiono zarówno podejście proceduralne (semafory), jak i obiektowe (monitory). Omówiono sposoby działania obu mechanizmów synchronizacji oraz różnice pomiędzy nimi. Sposoby użycia omawianych mechanizmów zostały zilustrowane wzorcami: wzajemnego wykluczania oraz producent–konsument.
-
Zjawisko wyścigu w programowaniu współbieżnym
PublicationW rozdziale przedstawiono omówienie podstawowego problemu, z jakim, prędzej czy później, styka się każdy programista piszący oprogramowanie wykorzystujące współbieżność. W praktyce będzie to każdy programista starający się w pełni wykorzystywać moc obliczeniową współczesnych wielordzeniowych procesorów i akceleratorów
Year 2019
-
Use of ICT infrastructure for teaching HPC
PublicationIn this paper we look at modern ICT infrastructure as well as curriculum used for conducting a contemporary course on high performance computing taught over several years at the Faculty of Electronics Telecommunications and Informatics, Gdansk University of Technology, Poland. We describe the infrastructure in the context of teaching parallel programming at the cluster level using MPI, node level using OpenMP and CUDA. We present...
Year 2017
-
MERPSYS: An environment for simulation of parallel application execution on large scale HPC systems
PublicationIn this paper we present a new environment called MERPSYS that allows simulation of parallel application execution time on cluster-based systems. The environment offers a modeling application using the Java language extended with methods representing message passing type communication routines. It also offers a graphical interface for building a system model that incorporates various hardware components such as CPUs, GPUs, interconnects...
Year 2016
-
Alternative Modeling of Volunteer Based Systems
PublicationThe canonical approach to model a flow of a voluntary based computing, as presented in Chapter 7 may tax the capacity of the simulator, especially when a more complex model of Voluntary Computing, proposed in [1], is used which would imply that, for typical heterogeneous groups of volunteers, several thousands of threads would have to be run inside the simulator, to mimic closely the behaviour of every volunteer. This chapter presents...
-
Considerations of Computational Efficiency in Volunteer and Cluster Computing
PublicationIn the paper we focus on analysis of performance and power consumption statistics for two modern environments used for computing – volunteer and cluster based systems. The former integrate computational power donated by volunteers from their own locations, often towards social oriented or targeted initiatives, be it of medical, mathematical or space nature. The latter is meant for high performance computing and is typically installed...
-
Modeling Volunteer Based Systems
PublicationThere are two main approaches to processing tasks requiring high amounts of computational power. One approach is using clusters of mostly identical hardware, placed in dedicated locations [1, 2, 3]. The other approach is outsourcing computing resources from large numbers of volunteers connected to the Internet [7]. This chapter presents an application of a mathematical model of the volunteer computing presented in Volume 1 of this...
Year 2015
-
Simulation of parallel similarity measure computations for large data sets
PublicationThe paper presents our approach to implementation of similarity measure for big data analysis in a parallel environment. We describe the algorithm for parallelisation of the computations. We provide results from a real MPI application for computations of similarity measures as well as results achieved with our simulation software. The simulation environment allows us to model parallel systems of various sizes with various components...
Year 2014
-
A Human Behaviour Model Agent for Testing of Voluntary Computing Systems
PublicationPaper presents a design and performance of a voluntary-based distributed computing system testing agent, implementing a human behaviour model. The agent, nicknamed iRobot, was designed and implemented to enable controlled, large scale testing of core algorithms of Comcute - a new voluntary distributed computing platform complementary to BOINC. The main agent design goals were: emulation of human behaviour when browsing web pages,...
-
Parallel computations in the volunteer based Comcute system
PublicationThe paper presents Comcute which is a novel multi-level implemen- tation of the volunteer based computing paradigm. Comcute was designed to let users donate the computing power of their PCs in a simplified manner, requiring only pointing their web browser at a specific web address and clicking a mouse. The server side appoints several servers to be in charge of execution of particular tasks. Thanks to that the system can survive...
-
Performance Modeling and Prediction of Real Application Workload in a Volunteer-based System
PublicationThe goal of this paper is to present a model that predicts the real workload placed on a volunteer based system by an application, with incorporation of not only performance but also availability of volunteers. The application consists of multiple data packets that need to be processed. Knowing the computational workload demand of a single data packet we show how to estimate the application workload in a volunteer based system. Furthermore,...
Year 2013
-
Model of Volunteer Based Systems.
PublicationThere are two main approaches to processing tasks requiring high amounts of computational power. One approach is using clusters of mostly identical hardware, placed in dedicated locations. The other approach is outsourcing computing resources from large numbers of volunteers connected to the Internet. This chapter attempts to formulate a mathematical model of the volunteer based approach to distributed computations and apply it...
Year 2012
-
Architektura systemu Comcute
PublicationPrzedstawiono architekturę systemu Comcute realizującego masywne przetwarzanie rozproszone wykorzystujące powszechny wolontariat użytkowników komputerów w sieciach rozległych.
-
Distributed Detection of Selected Features in Data Streams Using Grid-class Systems
PublicationThis chapter describes basic methodology of distributed digital signal processing. A choice of distributed methods of detection of selected features in data streams using grid-class systems is discussed. Problems related to distribution of data for processing are addressed. A mitigating method for data distribution and result merging is described.
-
Wybrane narzędzia do symulacji systemów przetwarzania rozproszonego
PublicationPrzedstawiono przegląd narzędzi symulacji systemów przetwarzania rozproszonego oraz dokonano oceny ich przydatności do symulacji systemu powszechnego przetwarzania opartego o wolontariat.
Year 2011
-
BeesyBees: A mobile agent-based middleware for a reliable and secure execution of service-based workflow applications in BeesyCluster
PublicationIntegrating distributed services into workflows comes with its own set of challenges, including security, coordination, fault tolerance and optimisation of execution time. This paper presents an architecture and implementation - nicknamed BeesyBees - that allows distributed execution of workflow applications in BeesyCluster using agents. BeesyCluster is a middleware that allows users to access distributed resources as well as publish...
Year 2010
-
Beesybees-Agent-Based, Adaptive & Learning Workflow Execution Module for BeesyCluster
PublicationPrezentujemy projekt oraz implementację adaptacyjnego i uczącego się modułu przeznaczonego dowykonywania scenariuszy w środowisku BeesyCluster. BeesyCluster pozwala na modelowaniescenariuszy w formie acyklicznego grafu skierowanego, w którym wierzchołki oznaczają zadania,a krawędzie określają zależności między nimi. Przedstawiamy także kooperatywne wykonaniescenariusza przez grupę agentów zdolnych do zbierania, składowania i korzystania...
-
Środowisko agentowe w BeesyCluster
PublicationSystem BeesyCluster pozwala na udostępnianie i integrowanieusług (np. obliczeniowych) w środowisku rozproszonym. Korzystając zudostępnionych usług, oraz funkcji zarządzania usługami i przepływem danych oferowanych przez BeesyCluster, użytkownik może komponować złożone scenariusze wykonania usług.Wbudowany w BeesyCluster moduł optymalizacji i wykonania scenariuszajest rozwiązaniem scentralizowanym, podatnym na szereg zagrożeń związanych...
Year 2009
-
Dobór usług w środowiskach agentowych
PublicationPrzetwarzanie wszechobecne (ang. pervasive computing) zakłada zanurzenie użytkowników w przestrzeni inteligentnej, której elementami stają się przedmioty i urządzenia powszechnego użytku. W swoich założeniach przestrzeń ta ma dopasowywa się do użytkownika w sposób w pełni automatyczny, jednakże aby tak było, potrzebna jest seria nierzadko złożonych interakcji na styku użytkownik-przestrzeń inteligentna.Model agentowy, którego...
Year 2008
-
Zastosowania ontologii: Charakterystyczne cechy agentów semantycznych
PublicationNa podstawie reprezentatywnych przykładów podjeto próbę zilustrowania spektrum zastosowań agentów programowych. Wskazano główne cechy wyrózniajace poszczególne rodzaje agentów oraz ich atrybuty niezbędne dla omawianych zastosowań.
Year 2007
Year 2006
-
Platforma agentowa JADE
PublicationRozdział opisuje agentowe środowisko programistyczne i wykonawcze JADE (ang.: Java Agent Developmnet framework).
Year 2004
-
Ontologia usług sieciowych OWL-S.
PublicationRozwijająca się dziedzina agentów i usług sieciowych dojrzała do wypracowania standardów zapewniających wspólny sposób opisu, wywoływania i nadzoru wykonania tych serwisów. Propozycja takiego standardu jest opisywana w rozdziale ontologia OWL-S, bazująca na założeniach sieci sematycznej i będąca rozwinięciem oraz uporządkowaniem wcześniejszej propozycji znanej pod nazwą DAML+OIL oraz DAML-S.
Year 2003
-
Udostępnianie usług obliczeniowych w środowiskach sieciowych.
PublicationW metodologii projektowania obiektowego duży nacisk położono na kwestie związane z wielokrotnym wykorzystaniem kodu. Oznacza to podział aplikacji na moduły-obiekty o dobrze sprecyzowanych interfejsach w celu ich późniejszego ponownego wykorzystania.
Year 2002
-
Wyszukiwanie dedykowanych serwisów w sieci Internet.
PublicationOpisano bieżące technologie stosowane do tworzenia dedykowanych serwisów oraz usług sieciowych, a także metody ich wyszukiwania. Skupiono się na rozwiązaniach standardowych bądź proponowanych jako standardowe.
seen 1800 times