Abstract
Przedstawiono przyczyny możliwości zwiększenia trwałości wałów okrętowych, wskutek podwyższenia wytrzymałości zmęczeniowej połączenia wtłaczanego śruba - wał śrubowy przez nagniatanie. Badania wykonano na próbkach o średnicy 25 mm na specjalnie w tym celu zbudowanej maszynie zmęczeniowej MZ 30 z wodnym systemem chłodzenia próbki. Próbki wykonano ze stali C35 a tuleje ze stopu Novoston. Tuleje te zostały wtłoczone na stożek, wytwarzając naciski powierzchniowe o takiej samej wartości jakie stosuje się w połączeniu śruby okrętowej ze stożkiem wału śrubowego. Nagniatanie próbek wykonano krążkami (o średnicy 60mm i promieniu profilu R=20 mm) za pomocą hydraulicznej głowicy trzy-krążkowej. W wyniku badań ustalono, że operacja nagniatania stożka próbki zwiększa trwałą wytrzymałość zmęczeniową o ok.30% w stosunku do operacji szlifowania.
Author (1)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Monographic publication
- Type:
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
- Title of issue:
- Współczesne problemy w technologii obróbki przez nagniatanie. - Tom 4 strony 104 - 118
- Language:
- Polish
- Publication year:
- 2014
- Bibliographic description:
- Przybylski W.: BADANIA NAGNIATANYCH POŁĄCZEŃ WTŁACZANYCH NA WAŁACH OKRĘTOWYCH// Współczesne problemy w technologii obróbki przez nagniatanie. - Tom 4/ ed. Włodzimierz Przybylski Gdańsk: Katedra Technologii Maszyn i Automatyzacji Produkcji Wydział Mechaniczny Politechniki Gdańskiej, 2014, s.104-118
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 120 times