Abstract
Układ mechaniczny przeniesienia napędu jest stosowany w większości elektrycznych układów napędowych. Właściwości przekładni mechanicznej powodują występowanie drgań moemntu w układzie. Analiza tych drgań, mierzonych np. za pomoca akcelerometrów, umozliwia detekcję uszkodzeń przekładni. Z uwiagi na trudności pomiatrowe dąży się jednak do eleminacji układów pomiarowych drgań przez zastąpienie ich metodami obliczeniowymi. Znając chwilowe wartości drgań możliwe jest ich skompensowanie przez odpowiednie sterowaniem silnikiem elektrycznym. W artykule przedstawiono metodę bezczujnikowegej detekcji oscylacji momentu wywołanych działaniem zębatej przekładni mechanicznej. Przedstawiona metoda może być wykorzystana zarówno do detekcji uszkodzeń przekładni jak i ich kompensacji przez zmodyfikowanie sygnałów sterujących silnikiem. W artykule przedstawiono wyniki badań symulacyjnych i eksperymentalnych. Eksperymenty przeprowadzono dla laboratoryjnego układu z silnikiem klatkowym o mocy 10kW oraz dla przemysłowego napędu trakcyjnego pociagu szybkiego o mocy 1.2MW.
Authors (2)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Maszyny Elektryczne : zeszyty problemowe
pages 73 - 77,
ISSN: 0239-3646 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2008
- Bibliographic description:
- Lewicki A., Guziński J.: Detection and compensation of torque harmonics in drive with induction motor and gear// Maszyny Elektryczne : zeszyty problemowe. -., nr. nr 80 (2008), s.73-77
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 118 times