Abstract
Odporność materiału łożyskowego MB46 na pęknięcia zmęczeniowe badano na stanowisku SMOK, w którym generowane jest zmienne jednokierunkowe obciążenie badanego łożyska. Materiał łożyskowy MB46 składa sie z warstwy brązu CuPb22Sn 3 spiekanego na taśmie stalowej, stanowiącej podłoże. Na warstwę brązu nałożona jest galwanicznie cienka warstwa stopu SnCu6 stanowiąca powłokę. Każde z badanych łożysk poddawane było 20-godzinnemu testowi zmęczeniowemu w warunkach pełnego smarowania hydrodynamicznego. W artykule przedstawiono metodyke eksperymentów oraz wyniki badań metalograficznych i fraktograficznych uszkodzonej zmęczeniowo strefy warstwy ślizgowej. Oszacowano również parametry statystyczne rozkładu umownej wytrzymałosci zmęczeniowej wyznaczanej w teście standardowym na stanowisku SMOK. Przedstawiono hipotezę wyjaśniającą mechanizm generowania pęknięć zmęczeniowych w badanym obiekcie.
Authors (2)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
TRIBOLOGIA
no. R. 39,
pages 171 - 184,
ISSN: 0208-7774 - Language:
- English
- Publication year:
- 2008
- Bibliographic description:
- Sikora J., Majewski W.: Fatigue resistance investigation of the mb46 plain bearings under conditions of dynamic loadings// TRIBOLOGIA. -Vol. R. 39., nr. nr 5=221 (2008), s.171-184
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 143 times
Recommended for you
Cavitation erosion of some laser-produced iron-base corrosion-resistance alloys
- B. G. Gireń,
- M. Szkodo,
- J. Steller