Abstract
Dokonując krytyki tradycji nowożytnego empiryzmu i kartezjańskiego dualizmu Półtawski tworzy realistyczną i dynamiczną interpretację bytu ludzkiego. Przeżywanie, odczuwanie zmysłowe nie jest poślednią odmianą poznania jak i operacją dostarczania jedynie elementów, budulca poznaniu, ale odrębnym sposobem bycia w świecie, jest symbiotycznym kontaktem z otoczeniem, formą życia. Zrywa on radykalnie z tradycją brentanowsko-husserlowską traktowania świadomości jako zbioru aktów, a nie zbioru treści. Przeciwstawia temu model fenomenologii noematycznej. Nie możemy zobaczyć jak powstają noematy (treści świadomości), bo nie jest to robota samej świadomości, ani w sferze zmysłowego przeżywania, gdzie świat jest nam już pierwotnie dany jakby „od dołu” ani na wyższym poziomie świadomego funkcjonowania w świecie, gdzie świat (jako model świata), jest już nam znowuż dany, jakby „od góry”. Model świata tkwi nie w świadomości aktualnie obecnej, ale jakby za jej kulisami, aby umożliwić przytomne bycie człowieka w świecie. Ontologia wypracowana na gruncie najprostszego sposobu bycia człowieka jako tylko postrzegającego nie jest w stanie pojąć i zrozumieć realności świata, a zwłaszcza realności wartości. Oddać sprawiedliwość roli wartości może tylko całościowa i dynamiczna koncepcja człowieka, której wizji Półtawski szuka w konfrontacji z poglądami Ingardena , Strassera i Wojtyły.
Citations
-
0
CrossRef
-
0
Web of Science
-
0
Scopus
Author (1)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach
- Published in:
-
Kwartalnik Filozoficzny
pages 23 - 50,
ISSN: 1230-4050 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2020
- Bibliographic description:
- Lisak A.: Filozofować z głębi człowieczeństwa. O fenomenologii Andrzeja Półtawskiego.// Kwartalnik Filozoficzny -,iss. 1-2 (2020), s.23-50
- DOI:
- Digital Object Identifier (open in new tab) 10.24425/pfns.2020
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 123 times