Abstract
Przedstawiony hybrydowy system sterowania statkiem w sytuacji kolizyjnej na morzu, ma umożliwić nawigatorowi podjęcie decyzji pozwalającej na bezpieczne przejście przez dany akwen z uwzględnieniem warunków pogodowych, i spotkanych ograniczeń nawigacyjnych o charakterze statycznym i dynamicznym. System ten łączy pracę dwóch technik komputerowych, algorytmów ewolucyjnych do wyznaczania optymalnej ścieżki przejścia i sterowania rozmytego do kierowania statkiem po zadanej ścieżce przejścia. Przedstawiona publikacja łączy w sobie w jednym systemie, dwie techniki komputerowe, algorytmy ewolucyjne do wyznaczenia optymalnej ścieżki przejścia statku oraz logikę rozmytą do sterowania po wyznaczonej ścieżce przejścia.
Authors (2)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Conference activity
- Type:
- publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
- Title of issue:
- Proceedings of the 9th IEEE International Conference on Methods and Models in Automation and Robotics. MMAR 2003. Międzyzdroje, Poland, 25-28 August 2003 strony 263 - 268
- Language:
- English
- Publication year:
- 2003
- Bibliographic description:
- Łebkowski A., Smierzchalski R.: Hybrid system of safe ship steering at sea// Proceedings of the 9th IEEE International Conference on Methods and Models in Automation and Robotics. MMAR 2003. Międzyzdroje, Poland, 25-28 August 2003/ ed. R. Kaszyński Szczecin: Wydaw. Uczel. P. Szczec., 2003, s.263-268
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 116 times
Recommended for you
An interactive system for mobile robot navigation
- K. Rudzinska,
- H. Kormański,
- M. Carlini
- + 1 authors