Abstract
Tekst jest próbą ujęcia relacji między postpamięcią (lub inaczej ujmując - „pamięcią zastępczą”) a sztuką, przy czym szczególny akcent położono na sztuki wizualne. Dokonano analizy dzieł artystów młodszego pokolenia, podejmujących temat pamięci o Szoa (między innymi Libera, Bałka, Żmijewski, do pewnego stopnia Betlejewski), traktując je jako formy manifestacji postpamięci. Wychodząc z założenia, że analiza zjawisk artystycznych nie jest możliwa bez odniesienia do kontekstu społecznego, w którym powstaje sztuka, i jej społecznej odpowiedzialności, skonfrontowano prace artystów, którzy pamięć o Zagładzie uczynili przedmiotem działań artystycznych, z materialnymi śladami pamięci (w tym: Jedwabne, Kolno, Jeleniewo) tworzącymi społeczny kontekst sztuki, jej odbioru i debaty o niej.
Author (1)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- open in new tab
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Politeja. Pismo Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego
no. 12,
pages 105 - 122,
ISSN: 1733-6716 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2015
- Bibliographic description:
- Kabrońska J.: „Jeśli my zapomnimy, kto będzie pamiętał?". Dzieło sztuki jako manifestacja postpamięci// Politeja. Pismo Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego. -Vol. 12., iss. 3(35) (2015), s.105-122
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 301 times