Abstract
Przestrzeń publiczna zawsze związana była z komercją, która tworzyła istotną część programów funkcjonalnych miasta. Jednak w wieku XIX, kiedy szklanymi konstrukcjami dachów zaczęto przykrywać handlowe atria i pasaże, wpływ inwestycji komercyjnych na proces przekształceń miejskich przestrzeni publicznych uwidocznił się szczególnie wyraźnie. Uwarunkowania rozwoju miast wynikające w dużej mierze z gospodarki wolnorynkowej powodują, że przestrzenie o charakterze komercyjnym powstają i z pewnością będą nadal powstawać. Koniecznością jest podejmowanie prób radzenia sobie z tą sytuacją, a nawet wykorzystywania jej do poprawy wizerunku miasta i podniesienia jakości przestrzeni publicznej. Szansą takiego wykorzystania jest odpowiednie planowanie i tworzenie nowych obszarów na styku budynku i ulicy. Potencjał tych obszarów stykowych wynika nie tylko z ich cech formalnych, ale przede wszystkim z różnorodnych, ciągle odkrywanych, atutów i ról pełnionych wobec miasta.
Authors (2)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Monographic publication
- Type:
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
- Title of issue:
- Komercjalizacja przestrzeni - charakterystyka zjawiska strony 157 - 165
- Language:
- Polish
- Publication year:
- 2008
- Bibliographic description:
- Gołębiowska P., Nyka L.: Komercjalizacja przestrzeni a nowe przestrzenie na styku budynku i miasta// Komercjalizacja przestrzeni - charakterystyka zjawiska/ ed. pod red. Piotra Lorensa, Elżbiety Ratajczyk-Piątkowskiej. Warszawa: Urbanista, 2008, s.157-165
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 261 times