Abstract
Przedstawiono rezultaty badań odporności na korozję naprężeniową stopów aluminium i ich złączy spawanych: AlMg4,5Mn, AlZn5Mg1, AlZn5Mg2CrZr, i stopu Al-Mg ALUSTAR. Ocenę podatności na korozję naprężeniową przeprowadzono dwiema metodami: przy stałej szybkości odkształcania w powietrzu i sztucznej wodzie morskiej oraz przy stałym obciążeniu w powietrzu i 3,5% NaCl. Parametrami mierzonymi były: wytrzymałość na rozciąganie, wydłużenie, przewężenie czas do zniszczenia i energia zniszczenia. Stwierdzono, że podatność na naprężeniowe pękanie korozyjne badanych materiałów zależy od składu chemicznego stopów i technologii spawania. Największą podatność na korozję naprężeniową wykazuje stop AlZn5Mg1. Proces spawania pogarsza odporność na korozję naprężeniową, najbardziej widoczny także dla stopu AlZn5Mg1, jest wyjaśniany czynnikami mechanicznymi i elektrochemicznymi.
Authors (2)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Ochrona przed Korozją
no. 45,
pages 495 - 498,
ISSN: 0473-7733 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2002
- Bibliographic description:
- Czechowski M., Zieliński A.: Korozja naprężeniowa stopów aluminium i ich złączy spawanych// Ochrona przed Korozją. -Vol. 45., nr. Wyd. Spec. (2002), s.495-498
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 300 times