Abstract
Autorzy podejmują problematykę zmian we współczesnym uniwersytecie. Wychodząc z założenia, że celem uniwersytetu jest, obok kształcenia masowego, wykształcenie elity przedsiębiorców intelektualnych przyszłych liderów społeczeństwa wiedzy, zaproponowano twórczą destrukcję organizacji uczelni, której istotą jest przeniesienie osi organizacyjnej z podstawowych jednostek uczelni, jakimi są wydziały na zespoły, a osi koordynacyjnej z zespołów na wydziały. Propozycja osadzona jest w idei schumpeterowskiej twórczej dekonstrukcji, a także nawiązuje do koncepcji Burtona Clarka uniwersytetu przedsiębiorczego, koncepcji organizacji oburęcznej uniwersytetu III generacji Johana Wissemy oraz koncepcji uniwersytetu podporządkowanego wiedzy, wykorzystującej paradygmat organizacji opartej na wiedzy.W artykule zdiagnozowano warunki konieczne proponowanej zmiany, a także zagrożenia z nią związane. Autorzy starają się wykazać, posługując się metaforami, że proponowana zmiana jest przejściem od uniwersytetu mechanistyczno-organizmowego do uniwersytetu opisywanego metaforami samoorganizacji oraz organizmową. Authors take the issue of change in the modern univ ersity. Assuming that the objective of the university is, in addition to the mass education, t raining the elite of intellectual entrepreneurs (Kwiatkowski, 2000; Kwiatkowski, Sadlak, 2003) - pr ospective leaders of the knowledge-based society, it is proposed the creative destruction of the university organization, the essence of which is to move the axis of the basic organizational units of the university, such as departments, into teams, and coordination axis of the university move into u nits. The proposal is embedded in the Schumpeter’s idea of creative destruction (Schumpet er, 1960), and refers to the Burton Clark’s concept of the entrepreneurial university (Clark, 1 998, 2004), the concept of ambidextrous organization (March, 1991, Tushman, O'Reilly III, 1 996; Birkinshaw, Gibson, 2004), third generation university by Johan Wissema (2009) and the concept of the knowledge-based university, using the paradigm of knowledge-based organization (Leja, 201 1). Additionally, the paper presents the necessary conditions of the proposed change, and th e risk associated with it. Authors try to prove, using Gareth Morgan’s metaphors (2001, 2005), that the proposed change is the transition from mechanistic - organism university to the university described by metaphors of organisms and self- organization.
Authors (2)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Culture Management - Kulturmanagement - Zarządzanie Kulturą
no. 6,
pages 148 - 158,
ISSN: 2081-4712 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2013
- Bibliographic description:
- Leja K., Nagucka E.: Kreatywna destrukcja uniwersytetu = Creative destruction of the university// Culture Management - Kulturmanagement - Zarządzanie Kulturą. -Vol. 6., nr. 3 (2013), s.148-158
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 128 times