Abstract
W pracy analizowano wpływ skalowania funkcji przystosowania na jakość rozwiązania problemu planowania ścieżki przejścia obiektu ruchomego metodą ewolucyjną. Opisano metody skalowania funkcji przystosowania, ze szczególnym uwzględnieniem skalowania liniowego i jego wpływu na nacisk selektywny. Przeprowadzone badania wykazały, że zastosowanie skalowania w ewolucyjnej metodzie poszukiwania ścieżek przejść pozwala w fazie eksploracji na utrzymanie różnorodności populacji przez większą liczbę generacji i umożliwia wyjście z optimum lokalnego w procesie poszukiwania rozwiązań. Jako zadanie testowe wybrano problem unikania kolizji na morzu. W modelowanym środowisku występują ograniczenia statyczne (lądy, kanały itp.) oraz obiekty dynamiczne (poruszające się statki).
Authors (3)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Monographic publication
- Type:
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
- Title of issue:
- Postępy automatyki i robotyki. Cz. 1 strony 66 - 78
- Language:
- Polish
- Publication year:
- 2011
- Bibliographic description:
- Śmierzchalski R., Kolendo P., Jaworski B.: Liniowe skalowanie funkcji przystosowania w ewolucyjnej metodzie planowania ścieżek przejść// Postępy automatyki i robotyki. Cz. 1/ ed. pod red. K. Malinowskiego, R. Dindorf. - Politechnika Świętokrzyska. Kielce: Wydaw. Politechniki Świętokrzystkiej, 2011, s.66-78
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 370 times