Abstract
Prowadzone od jakiegoś czasu badania modeli biznesu oraz zbliżająca się 15 rocznica pojawienia się tego zagadnienia w Polsce stały się impulsem do podjęcia próby podsumowania dotychczasowych głównych obszarów badań oraz nakreślenia kierunków dalszych prac eksploracyjnych. Określono cztery nurty dotychczasowych badań modeli biznesu: definiowanie i struktura modelu biznesu, typologia modeli biznesów, innowacyjność modeli biznesów oraz relacja model biznesu – strategia. W zakresie pierwszego nurtu opisano zagadnienie definiowania oraz wyłoniono strukturę modelu biznesu. W drugim nurcie po omówieniu licznych ujęć rodzajowych wskazano na dwa istotne cele – komercyjny i naukowy – formułowania modelu biznesu. W przypadku celu naukowego konieczne jest inne, staranniejsze i bardziej wszechstronne podejście. Charakteryzując trzeci nurt, innowacje modelu biznesu ujęto pojęciowo i rodzajowo oraz zaznaczono wartości dla klientów i nie-klientów jako podstawę innowacyjności modeli biznesu dodając, że sukces daje pakiet innowacji. W ostatnim nurcie badań wskazano, że model biznesu i strategia biznesu to dwa ontologiczne indywidua, które łączą silne związki zgodności celowej i kompatybilności. Analiza relacji uprzedniości – następczości umożliwiła wskazanie, że na osi czasu trwania biznesu model biznesu poprzedza strategię biznesu. W końcowej części opracowania sformułowano propozycję dalszych kierunków prac, takich jak badanie: elementów oceniających model biznesu, sfery aksjologicznej modeli biznesu, modelu biznesu sieci przedsiębiorstw, rodzajów i siły relacji wewnętrznych i zewnętrznych modeli biznesu, miejsca i roli modelu biznesu w zarządzaniu strategicznym.
Authors (2)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Monographic publication
- Type:
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
- Title of issue:
- W : Nowe obszary badań w naukach o zarządzaniu strony 80 - 94
- Language:
- Polish
- Publication year:
- 2015
- Bibliographic description:
- Nogalski B., Falencikowski T.: Modele biznesów jako nowy obszar badań w naukach o zarządzaniu// W : Nowe obszary badań w naukach o zarządzaniu/ ed. Jerzy Rokita Katowice: Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. Wojciecha Korfantego, 2015, s.80-94
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 173 times