Abstract
Całość mojego referatu rozpoczęłam od przytoczenia opinii na temat tego czym tak naprawdę jest mural. Następnie skupiłam się na pochodzeniu współczesnego muralu. Odpowiedziałam na pytanie skąd, w jaki sposób i dlaczego pojawiły się rysunki ścienne. Przechodząc od malarstwa jaskiniowego sprzed 32 tysięcy lat, przez malarstwo starożytnego Egiptu, hasła wypisywane na murach starożytnego Rzymu, mural propagandowy Meksyku z lat 20. XX wielu dochodząc do murali powstałych w latach 60. XX wieku w Północnej Irlandii podczas walk zbrojnych. Następnie skupiłam się na dziejach muralu w Polsce. Rozpoczynając od czasów sprzed II Wojny Światowej, a kończąc na współczesnych realizacjach. Spróbowałam zdefiniować, w którym momencie tworzenie tych malowideł przestało być wandalizmem a stało się sztuką, Kiedy i z jakiego powodu ten rodzaj sztuki zyskał tak dużą popularność, oraz jakie są jego obecne cele. Przyjrzałam się czy jest to inicjatywa oddolna czy jednak tworzona z założeniem szerokiego zasięgu. W jaki sposób jest to finansowane oraz czy, a jeśli tak to dlaczego pojawiają się głosy sprzeciwu.
Author (1)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Conference activity
- Type:
- publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
- Title of issue:
- Integracja sztuki i techniki w architekturze i urbanistyce
- Language:
- Polish
- Publication year:
- 2016
- Bibliographic description:
- Stasiak A.: Mural - kiedy wandalizm staje się sztuką// Integracja sztuki i techniki w architekturze i urbanistyce/ Bydgoszcz: Wydawnictwa Uczelniane Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy, 2016,
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 425 times