Oddziaływania taboru na mosty kolejowe przy zmiennych parametrach ruchu - Publication - Bridge of Knowledge

Search

Oddziaływania taboru na mosty kolejowe przy zmiennych parametrach ruchu

Abstract

W pracy poruszono zagadnienia związane z identyfikacją oraz modelowaniem układu dynamicznego most-pojazd ruchomy. Za element szczególnie istotny uznano czynnik obciążający. Opracowano i wdrożono metodykę identyfikacji cech dynamicznych rzeczywistego pojazdu szynowego. Eksperyment badawczy przeprowadzono dla jednostki trakcyjnej EN57, jednak nie ma żadnych ograniczeń w stosowaniu metody dla innego, konwencjonalnego taboru szynowego. Wyniki identyfikacji modalnej umożliwiły definicję uproszczonego modelu mechanicznego pojazdu, mającego zastosowanie w dynamicznych analizach konstrukcji mostowych. Wyniki symulacji numerycznych przejazdu obciążenia przez most, porównano z rezultatami badań dwóch przęseł mostowych, zrealizowanych w warunkach naturalnej eksploatacji. Rozprawa składa się ze wstępu, pięciu zasadniczych rozdziałów, podsumowania, dwóch załączników oraz zestawienia bibliograficznego. W ROZDZIALE 1 dokonano przeglądu prac z zakresu analiz teoretycznych oraz badań in-situ kolejowych obiektów mostowych pod obciążeniem ruchomym. Szczególną uwagę zwrócono na rozwój modeli mechanicznych pojazdów szynowych oraz analizy interakcji pojazd-przęsło. W ROZDZIALE 2 scharakteryzowano konwencjonalny tabor kolejowy pod katem budowy jego modelu mechanicznego. W sposób szczegółowy omówiono konstrukcję jednostki trakcyjnej serii EN57, którą w dalszej części pracy wykorzystano jako szynowy pojazd testowy. ROZDZIAŁ 3 poświęcono zagadnieniom teoretycznym z zakresu identyfikacji parametrów modalnych konstrukcji inżynierskich. Dokonano ogólnej charakterystyki oraz podano przykłady praktycznego zastosowania wybranych metod. W sposób szczegółowy omówiono metodę realizacji własnej ERA, którą wykorzystano do identyfikacji parametrów modalnych rzeczywistego pojazdu szynowego. Efektywność metody ERA zweryfikowano na podstawie testów numerycznych. Rezultaty identyfikacji taboru przedstawiono w ROZDZIALE 4. Omówiono metodykę identyfikacji, przedstawiono wyniki badań eksperymentalnych oraz wyniki analiz teoretycznych. ROZDZIAŁ 5 jest ostatnim rozdziałem pracy. Zdefiniowano w nim uproszczony model obciążenia kolejowego na podstawie zidentyfikowanych parametrów modalnych wzbudzonych postaci drgań wagonu. Na przykładzie dwóch rzeczywistych przęseł mostowych, przeprowadzono symulacje numeryczne przejazdu obciążenia po konstrukcji. Wyniki symulacji numerycznych porównano z rezultatami przeprowadzonych badań eksploatacyjnych.

Cite as

Full text

full text is not available in portal

Keywords

Details

Category:
Thesis, nostrification
Type:
praca doktorska pracowników zatrudnionych w PG oraz studentów studium doktoranckiego
Language:
Polish
Publication year:
2014
Verified by:
Gdańsk University of Technology

seen 173 times

Recommended for you

Meta Tags