Ontologie vs. reguły — porównanie metod reprezentacji wiedzy na przykładzie dziedziny zarządzania usługami informatycznymi
Abstract
Tekst stanowi krótki przegląd wybranych konstrukcji służących reprezentacji wiedzy w postaci ontologii opartych na logice opisowej i porównanie ich z odpowiednikami opartymi na zapisie regułowym. Z powodu ograniczonej liczby stron pokazano tylko elementy związane z reprezentacją konceptów, bez uwzględniania ról. Do zapisu ontologii wykorzystano formalizmy języka OWL, zaś reguły wyrażono w Prologu. Dla lepszego zilustrowania tych dwóch sposobów reprezentacji wiedzy posłużono się przykładami z dziedziny dobrych praktyk zarządzania usługami informatycznymi zawartymi w zbiorze publikacji znanej pod nazwą Information Technology Infrastructure Library (ITIL). Celem porównania jest zbadanie możliwości wykorzystania podejścia ontologicznego w sytuacji, w którym użycie rozwiązań bazujących na regułach stanowi problem.
Authors (2)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- open in new tab
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Ekonomiczne Problemy Usług
pages 115 - 130,
ISSN: 1640-6818 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2013
- Bibliographic description:
- Czarnecki A., Sitek T.: Ontologie vs. reguły — porównanie metod reprezentacji wiedzy na przykładzie dziedziny zarządzania usługami informatycznymi// Ekonomiczne Problemy Usług. -., iss. 106 (2013), s.115-130
- Sources of funding:
-
- Free publication
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 124 times