Ontologie vs. reguły — porównanie metod reprezentacji wiedzy na przykładzie dziedziny zarządzania usługami informatycznymi - Publication - Bridge of Knowledge

Search

Ontologie vs. reguły — porównanie metod reprezentacji wiedzy na przykładzie dziedziny zarządzania usługami informatycznymi

Abstract

Tekst stanowi krótki przegląd wybranych konstrukcji służących reprezentacji wiedzy w postaci ontologii opartych na logice opisowej i porównanie ich z odpowiednikami opartymi na zapisie regułowym. Z powodu ograniczonej liczby stron pokazano tylko elementy związane z reprezentacją konceptów, bez uwzględniania ról. Do zapisu ontologii wykorzystano formalizmy języka OWL, zaś reguły wyrażono w Prologu. Dla lepszego zilustrowania tych dwóch sposobów reprezentacji wiedzy posłużono się przykładami z dziedziny dobrych praktyk zarządzania usługami informatycznymi zawartymi w zbiorze publikacji znanej pod nazwą Information Technology Infrastructure Library (ITIL). Celem porównania jest zbadanie możliwości wykorzystania podejścia ontologicznego w sytuacji, w którym użycie rozwiązań bazujących na regułach stanowi problem.

Cite as

Full text

download paper
downloaded 53 times
Publication version
Accepted or Published Version
License
Creative Commons: CC-BY-SA open in new tab

Keywords

Details

Category:
Articles
Type:
artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
Published in:
Ekonomiczne Problemy Usług pages 115 - 130,
ISSN: 1640-6818
Language:
Polish
Publication year:
2013
Bibliographic description:
Czarnecki A., Sitek T.: Ontologie vs. reguły — porównanie metod reprezentacji wiedzy na przykładzie dziedziny zarządzania usługami informatycznymi// Ekonomiczne Problemy Usług. -., iss. 106 (2013), s.115-130
Sources of funding:
  • Free publication
Verified by:
Gdańsk University of Technology

seen 124 times

Recommended for you

Meta Tags