Abstract
Publiczne uczelnie wyższe, szczególnie techniczne, aby utrzymać się na konkurencyjnym rynku usług edukacyjnych, muszą dbać o efektywność swojego funkcjonowania. Uzyskanie przewagi na konkurencyjnym rynku edukacyjnym wymaga od uczelni działań przedsiębiorczych. Sukces wielu tego typu działań uzależniony jest od ilościowej oceny różnych parametrów. Jedną z metod pozwalających na ilościową ocenę efektywności jest Data Envelopment Analysis. Przedstawione przykłady dotyczą oceny stopnia wykorzystania zasobów, jakimi jest kadra samodzielnych pracowników nauki, zaangażowana w proces dydaktyczny w poszczególnych typach uczelni. Jako efekt końcowy procesu kształcenia przyjęto liczbę studentów i liczbę absolwentów. Uzyskane wyniki zostały uzupełnione analizą przyczyn stwierdzonych nieefektywności. Należy podkreślić, że kryteria efektywnościowe nie mogą być stosowane w oderwaniu od innych, głownie jakościowych i merytorycznych. Mogą jednakże skutecznie je wspierać.
Author (1)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Conference activity
- Type:
- publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
- Title of issue:
- Konkurencja na rynku usług edukacji wyższej : materiały konferencyjne strony 213 - 224
- Language:
- Polish
- Publication year:
- 2006
- Bibliographic description:
- Szuwarzyński A.: Rola pomiaru efektywności szkoły wyższej w kształtowaniu jej pozycji konkurencyjnej// Konkurencja na rynku usług edukacji wyższej : materiały konferencyjne/ ed. pod red. Jerzego Dietla i Zofii Sapijaszki. Łódź: Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, 2006, s.213-224
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 124 times