Abstract
W rozdziale przedstawiono dwa główne nurty badań w zakresie sterowania stat-kiem na morzu: dynamiczne pozycjonowanie (DP) statku i wspomaganie decyzji w sytuacji kolizyjnej na morzu. Dla systemu DP określono strukturę sterowania i podstawowe wymagania. Omówiono wybrane problemy sterowania automatycz-nego statkiem dynamicznie pozycjonowanym. Dokonano przeglądu zaawanso-wanych metod sterowania statkiem DP z uwzględnieniem zadań poszczególnych podsystemów. W zakresie wspomagania decyzji omówiono zagadnienie unikania kolizji na morzu. Problem ten zdefiniowano jako zadanie optymalizacji dyna-micznej wielokryterialnej, w którym z pośród rozwiązań dopuszczalnych poszu-kuje się rozwiązań efektywnych względem określonych kryteriów. Do rozwią-zywania tego zadania jako jedną z metod zastosowano ewolucyjną metodę pla-nowania ścieżek przejść.
Authors (2)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Monographic publication
- Type:
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
- Language:
- Polish
- Publication year:
- 2020
- Bibliographic description:
- Śmierzchalski R., Witkowska A.: Wybrane metody sterowania statkiem// / : , 2020, s.553-574
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 195 times