Abstract
Burzliwa zmiana środowiska biznesowego wpływa na ludzi tak, że generują oczekiwania na wyroby i usługi zaspokajające ich dotychczasowe i nowe potrzeby w coraz większym stopniu. W ten sposób przed menedżerami powstają wciąż nowe, bardziej skomplikowane i wysublimowane wymagania. W takich uwarunkowaniach prowadzenia biznesu sukces osiąga to przedsiębiorstwo, które jest inteligentne. W takiej perspektywie celem badań było wyłonienie cech odróżniających model biznesu przedsiębiorstwa inteligentnego od modeli biznesu innych przedsiębiorstw. Praca ma charakter teoriotwórczy i składa się z dwóch części merytorycznych. W pierwszej przedstawiono definicję i cechy przedsiębiorstwa inteligentnego, zaś w drugiej zawarto charakterystykę modelu biznesu oraz skupiono się na wyłonieniu wyróżników modelu biznesu omawianej formy przedsiębiorstwa. Do osiągnięcia celów pracy wykorzystano wnioskowanie indukcyjne i dedukcyjne, analizę eliminacyjną, badań ankietowe. Postawiony cel osiągnięto poprzez to, że wskazano, iż wyróżniki modelu biznesu przedsiębiorstwa inteligentnego powinny być zawarte zwłaszcza w takich jego składnikach jak zasoby i kompetencje. Zasoby przedsiębiorstwa inteligentnego powinny obejmować rozwiniętą sieć komputerową (intranet), bazy danych, nowoczesne programy komputerowe dedykowane do prowadzonego biznesu, stały dostęp do najnowszej literatury, zespoły mądrych pracowników, tj. o wysokich walorach intelektualnych. Wśród kompetencji powinny występować: a) takie zdolności, jak: bystrość intelektualna, adaptacyjność, możliwość zaufania, b) umiejętności uczenia się, tworzenia „rzeczy nowych”, zdobywania wiedzy, budowania relacji. Wszystkie wymienione tutaj zasoby i kompetencje muszą charakteryzować się wysokim stopniem nasycenia.
Author (1)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Monographic publication
- Type:
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
- Title of issue:
- Zarządzanie przedsiębiorstwem inteligentnym: Wybrane zagadnienia strony 97 - 118
- Language:
- Polish
- Publication year:
- 2016
- Bibliographic description:
- Falencikowski T.: Wyróżniki modelu biznesu przedsiębiorstwa inteligentnego// Zarządzanie przedsiębiorstwem inteligentnym: Wybrane zagadnienia/ ed. Sylwester Gregoeczyk, Wiletta Mierzejewska Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa, 2016, s.97-118
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 564 times