Wytrzymałość pętli wplatanych na linach podwójnie plecionych - Publication - Bridge of Knowledge

Search

Wytrzymałość pętli wplatanych na linach podwójnie plecionych

Abstract

Cechą wyróżniającą statki żaglowe z grona innych obiektów pływających są żagle. To cecha widoczna, za którą kryją się mniej romantyczne elementy, takie jak maszty, liny i osprzęt. Rozpostarcie białych płócien na maszcie i następnie żeglowanie wymaga sprawnego operowania nimi, co wiąże się z doborem odpowiedniego ich zestawu, ułożenia i napięcia. To maszty są kręgosłupem takielunku, a liny jego mięśniami i ścięgnami. Do poprawnego działania całego układu przyczynia się każda z jego części. Tak jak w żywym organizmie mięśnie muszą być przyłączone do kośćca właściwym przyczepem, tak na jachcie liny należy odpowiednio połączyć z pozostałymi komponentami takielunku. W artykule skupiono się na problemie łączenia lin z innymi elementami osprzętu żaglowego i wytrzymałości tego połączenia. Przeanalizowano rozwiązanie mające zarówno cechy techniki tradycyjnej, łączenia za pomocą pętli wplatanych, jak i elementy współczesnego jachtingu, ponieważ jako materiał zastosowano linę DynaLite. Badania zostały wykonane w ramach pracy inżynierskiej na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej. W zakresie zadania znajdowało się badanie wytrzymałości pętli o różnych długościach wplotu oraz określenie wpływu parametrów konstrukcji splotu na jego wytrzymałość. Porównano również właściwości przyjętego rozwiązania z połączeniem za pomocą węzła ratowniczego oraz wytrzymałość liny, na której wykonano testy z danymi podanymi przez producenta.

Citations

  • 0

    CrossRef

  • 0

    Web of Science

  • 0

    Scopus

Cite as

Full text

full text is not available in portal

Keywords

Details

Category:
Articles
Type:
artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
Published in:
Prace Wydziału Nawigacyjnego Akademii Morskiej w Gdyni pages 106 - 120,
ISSN: 1730-1114
Language:
Polish
Publication year:
2017
Bibliographic description:
Zajączkowska B., Karczewski A., Czaja A., Kowalski J.: Wytrzymałość pętli wplatanych na linach podwójnie plecionych// Prace Wydziału Nawigacyjnego Akademii Morskiej w Gdyni. -., nr. 32 (2017), s.106-120
DOI:
Digital Object Identifier (open in new tab) 10.12716/1002.32.09
Verified by:
Gdańsk University of Technology

seen 148 times

Recommended for you

Meta Tags