Zaufanie do marek jako mediator pomiędzy postrzeganym ryzykiem i skłonnością do elektronicznego word-of-mouth - Publication - Bridge of Knowledge

Search

Zaufanie do marek jako mediator pomiędzy postrzeganym ryzykiem i skłonnością do elektronicznego word-of-mouth

Abstract

Rozwój Internetu oraz dostęp konsumentów do mediów społecznościowych wpływają na ich zaangażowanie on-line. Odzwierciedla to również sposób, w jaki konsumenci wyrażają opinie o markach i produktach w Sieci. Celem ankiety było zbadanie wpływu postrzeganego ryzyka i zaufania do marki na skłonność konsumentów do electronic word-of-mouth (eWOM). Ponadto, autorzy zbadali rolę zaufania do marki jako mediatora w relacji między postrzeganym ryzykiem i eWOM. Zastosowano modelowanie równań strukturalnych (SEM) do analizy danych pochodzących z badania, w którym wzięło udział 319 polskich konsumentów. Wyniki wykazały negatywny wpływ postrzeganego ryzyka na zaufanie do używanych marek. Pozytywny wpływ wykryto zarówno w asocjacji postrzeganego ryzyka i skłonności do eWOM, jak i zaufania do marek oraz zaangażowania konsumentów do wyrażania opinii w Internecie. Wreszcie, zaobserwowano częściową negatywną mediację zaufania do marki w relacji postrzeganego ryzyka i skłonności do generowania eWOM.

Authors (2)

Cite as

Full text

download paper
downloaded 56 times
Publication version
Accepted or Published Version
License
Copyright (2017 Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur)

Keywords

Details

Category:
Articles
Type:
artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
Published in:
Handel Wewnętrzny pages 72 - 81,
ISSN: 0438-5403
Language:
Polish
Publication year:
2017
Bibliographic description:
Brzozowska-Woś M., Schivinski B.: Zaufanie do marek jako mediator pomiędzy postrzeganym ryzykiem i skłonnością do elektronicznego word-of-mouth// Handel Wewnętrzny. -., iss. 5 (370) (2017), s.72-81
Bibliography: test
  1. Bettencourt L.A. (1997), Customer voluntary performance: customers as partners in service delive- ry, "Journal of Retailing", No. 73(3). open in new tab
  2. Bloch P.H., Richins M.L. (1983), Shopping without purchase: An investigation of consumer browsing behavior, "NA-Advances in Consumer Research", No. 10.
  3. Calder B.J., Malthouse E.C., Schaedel U. (2009), An experimental study of the relationship between online engagement and advertising effectiveness, "Journal of Interactive Marketing", No. 23(4). open in new tab
  4. Carl W.J. (2006), What's all the buzz about? Everyday communication and the relational basis of word- of-mouth and buzz marketing practices, "Management Communication Quarterly", No. 19(4). open in new tab
  5. Chaudhuri A., Holbrook M. B. (2001), The chain of effects from brand trust and brand affect to brand performance: the role of brand loyalty, "Journal of Marketing", No. 65(2). open in new tab
  6. Chiou J.S., Droge C., Hanvanich S. (2002), Does customer knowledge affect how loyalty is for- med? "Journal of Service Research", No. 5(2). open in new tab
  7. Delgado-Ballester E., Munuera-Aleman J.L., Yague-Guillen M.J. (2003), Development and valida- tion of a brand trust scale, "International Journal of Market Research", No. 45(1).
  8. Dholakia U.M. (2001), A motivational process model of product involvement and consumer risk per- ception, "European Journal of Marketing", No. 35(11/12). open in new tab
  9. Dowling G.R., Staelin R. (1994), A model of perceived risk and intended risk-handling activity, "Journal of Consumer Research", No. 21(1). open in new tab
  10. Ha H.Y., Perks H. (2005), Effects of consumer perceptions of brand experience on the web: Brand familiarity, satisfaction and brand trust, "Journal of Consumer Behaviour", No. 4(6). open in new tab
  11. Hair Jr. J.F., Black W.C., Babin B.J., Anderson R.E., (2014), Multivariate data analysis (Seventh Ed). Pearson Education Limited, Harlow UK.
  12. Harrison-Walker L.J. (2001), The measurement of word-of-mouth communication and an investiga- tion of service quality and customer commitment as potential antecedents, "Journal of Service Research", No. 4(1). open in new tab
  13. Hennig-Thurau T., Gwinner K.P., Walsh G. Gremler D.D. (2004), Electronic word-of-mouth via con- sumer-opinion platforms: What motivates consumers to articulate themselves on the Internet?, "Journal of Interactive Marketing", No. 18(1). open in new tab
  14. Hsin Chang H., Wen Chen S. (2008), The impact of online store environment cues on purchase inten- tion: Trust and perceived risk as a mediator, "Online Information Review", No. 32(6).
  15. Jacoby J., Kaplan L.B. (1972), The Components of Perceived Risk, (w:) Venkatesan M. (Ed.), SV -Proceedings of the Third Annual Conference of the Association for Consumer Research, IL: Association for Consumer Research, Chicago.
  16. Koehn D. (2003), The nature of and conditions for online trust, "Journal of Business Ethics", No. 43(1). open in new tab
  17. Lacey R., Morgan R.M. (2008), Customer advocacy and the impact of B2B loyalty programs, "Journal of Business & Industrial Marketing", No. 24(1). open in new tab
  18. Laudon K.C., Traver C.G. (2001), E-commerce: Business, technology, society, MA: Addison-Wesley, Boston.
  19. Lee M.K.O., Shi N., Cheung C.M.K., Lim K.H., Sia C.L. (2011), Consumer's decision to shop online: The moderating role of positive informational social influence, "Information & Management", No. 48. open in new tab
  20. Liao S.H., Chung Y.C., Widowati R. (2009, December), The relationships among brand image, brand trust, and online word-of-mouth: an example of online gaming, (w:) Industrial Engineering and Engineering Management, 2009. IEEM 2009. IEEE International Conference. open in new tab
  21. Patkowski P. (2010), Potencjał konkurencyjny marki: jak zdobyć przewagę na rynku, Poltext, Warszawa. handel_wew_5-2017.indd 79 2017-11-13 12:13:17
  22. Ranaweera C., Prabhu J. (2003), On the relative importance of customer satisfaction and trust as de- terminants of customer retention and positive word of mouth, "Journal of Targeting, Measurement and Analysis for Marketing", No. 12(1). open in new tab
  23. Schivinski B., Brzozowska-Woś M. (2015), Badanie aktywności online polskich konsumentów doty- czącej marek, "e-mentor", nr 2(59). open in new tab
  24. Sichtmann, C. (2007), An analysis of antecedents and consequences of trust in a corporate brand, "European Journal of Marketing", No. 41(9/10). open in new tab
  25. Verhoef P.C., Franses P.H., Hoekstra J.C. (2002), The effect of relational constructs on customer re- ferrals and number of services purchased from a multiservice provider: does age of relationship matter?, "Journal of the Academy of Marketing Science", No. 30(3). open in new tab
  26. Warrington T.B., Abgrab N.J., Caldwell H.M. (2000), Building trust to develop competitive advan- tage in e-business relationships, "Competitiveness Review: An International Business Journal", No. 10(2). open in new tab
Verified by:
Gdańsk University of Technology

seen 126 times

Recommended for you

Meta Tags