Abstract
Rozwój zrównoważony to jedna z koncepcji rozwoju lokalnego. Celem monografii jest prezentacja podstaw tego rozwoju na poziomie lokalnym oraz ukazanie jego przejawów i działań praktycznych w sferach gospodarczej, społecznej i ekologicznej, ze szczególnym uwzględnieniem dwóch wewnętrznych czynników rozwojowych – turystyki i oświaty. W pierwszym rozdziale przedstawiono teoretyczne podstawy rozwoju lokalnego. Omówiono najpowszechniej spotykane koncepcje rozwojowe, w tym rozwój zrównoważony. Opisano podmioty zaangażowane w generowanie rozwoju, tj. społeczność lokalną i lokalne władze. Rozdział drugi poświęcono determinantom rozwoju lokalnego, mogącym go przyspieszyć, spowolnić lub uniemożliwić. W rozdziale trzecim przedstawiono główne składowe rozwoju zrównoważonego. Omówiono założenia oraz postęp we wdrażaniu Agendy 2030 (Przekształcamy nasz świat: Agenda ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030). Następnie przedstawiono możliwości realizacji i pomiaru wdrażania tego dokumentu na szczeblu lokalnym. Rozdział czwarty ukazuje strategię UE zatytułowaną Europejski Zielony Ład (EZŁ), zakładającą neutralność klimatyczną państw członkowskich Unii Europejskiej do 2050 roku. Uwzględniając założenia EZŁ, przedstawiono obszary transformacji gospodarki lokalnej, tj.: energetykę, transport i gospodarkę odpadami komunalnymi. W rozdziale piątym scharakteryzowano społeczność lokalną jako podmiot i przedmiot rozwoju lokalnego. Opisano w nim możliwości aktywizacji społeczności poprzez współpracę trzech sektorów: administracji, biznesu i organizacji pozarządowych. Jako case study przedstawiono inicjatywę LEADER - program służący poprawie sytuacji społecznej na obszarach wiejskich. Rozdział szósty poświęcony jest jednemu z ważniejszych czynników rozwoju - turystyce, która korzystnie (pośrednio i bezpośrednio) oddziałuje na lokalną gospodarkę. Z kolei oświata jest pośrednim czynnikiem rozwoju. Wysoka jakość edukacji publicznej i jej dostępność to czynnik wspomagający rozwój. Poruszono w nim również zagadnienie adekwatności dochodów do zakresu realizowanych zadań oświatowych. Natomiast w rozdziale ósmym analizie poddano wydatki oświatowe w kontekście zrównoważonego rozwoju. Przedstawiono je w podziale na budżetowe i pozabudżetowe w odniesieniu do zadań oświatowych realizowanych przez gminy, powiaty i miasta na prawach powiatów. Zakres przestrzenny analiz obejmuje Polskę. Zakres podmiotowy obejmuje jednostki samorządu lokalnego, tj. stopnia gminnego i powiatowego
Citations
-
0
CrossRef
-
0
Web of Science
-
0
Scopus
Authors (4)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- open in new tab
Keywords
Details
- Category:
- Monographic publication
- Type:
- książka - monografia autorska /podręcznik o zasięgu krajowym
- Language:
- Polish
- Publication year:
- 2022
- Bibliographic description:
- Sekuła A., Miszczuk A., Wojciechowska-Solis J., Nucińska, J.: Zrównoważony rozwój lokalny. Podstawy teoretyczne i działania praktyczne. Wrocław: Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2022.182 s. ISBN 978-83-67400-18-3
- DOI:
- Digital Object Identifier (open in new tab) 10.15611/2022.18.3
- Sources of funding:
-
- Free publication
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 205 times