Publications
Filters
total: 518
Catalog Publications
Year 2014
-
Dlaczego subwencje nie są rozwojowe? Próba identyfikacji przyczyn braku wpływu subwencji na wydatki inwestycyjne
PublicationArtykuł skupia się na poszukiwaniu przyczyn braku wpływu subwencji ogólnej na wydatki inwestycyjne jednostek samorządu terytorialnego. Na podstawie wyników badań statystycznych oraz porównania wpływów z części oświatowej subwencji ogólnej oraz jej całkowitej wielkości w stosunku do wydatków oświatowych jako najbardziej prawdopodobne wytłumaczenie przyjęto wysokość tych ostatnich, które nierzadko przekraczają wpływy z całej subwencji...
-
Fuzzy Methods and Models for a Team-Building Process
PublicationThis chapter contains an introduction to fuzzy-logic model-based approaches for a team-building process. Such appraches allow extending typical recruiting practice and selection processes to enable a wider and more precise assessment of a new team and/or existing team members, taking into account both their hard and soft skills. Moreover, as effectiveness of teams depends on the interpersonal skills and emotional intelligence...
-
Hybrid Approach in Project Management - Mixing Capability Maturity Model Integration with Agile Practices
PublicationThis paper introduces an idea of hybrid approach in managing software development projects. The main goal of this research is to prove that it is possible to design consistent method for managing software development projects which is based on different corporate standards and methods. Authors also want to show that this new hybrid approach is beneficial for IT organization, triggers synergy effects and brings software development...
-
Hybrid fuzzy-ontological project framework of a team work simulation system
PublicationThe aim of this article is to present the project framework for constructing a Software Process Simulation Modeling (SPSM) system. SPSM systems can be used as a virtual environment for the selection of methods and tools of project management in IT support organizations. The constructed system simulates the Scrum methodology, including the management processes and the project roles. For the implementation of Scrum processes, the...
-
Impact of Usability Website Attributes on Users’ Trust, Satisfaction and Loyalty
PublicationThis paper presents the results of an experimental study aimed at identifying possible relationships among website usability characteristics, consumer satisfaction, trust and loyalty. These factors regard not only customer satisfaction in a transactional sense, but in the long term they may affect e-customer behavior, opinions, recommendations and attitudes toward using on-line services in general. The study was performed with...
-
Increasing the Efficiency of Ontology Alignment by Tracking Changes in Ontology Evolution
PublicationIn this paper we present a development of our ontology alignment framework based on varying semantics of attributes. Emphasising the analysis of explicitly given descriptions of how attributes change meanings they entail while being included within different concepts have been proved useful. Moreover, we claim that it is consistent with the intuitive way how people see the real world and how they find similarities and correspondences...
-
Innovative management of IT projects with the use of the agent-based approach on the basis of intelligent agents
PublicationProject management is one of the major challenges for the modern economy. Dynamic changes in the structures of organizations which form the core of the economy imply changes in both management processes and structures. One element of these changes is a new approach to the manufacturing of modern and rapidly changing products (due to changing market requirements). As part of these changes, traditional organizational structures are...
-
Innowacje jako przedmiot obrotu rynkowego
PublicationW artykule podjęto problem cech innowacji jako produktów, które na świecie, coraz częściej również w Polsce, stają się przedmiotem obrotu rynkowego. Różnią się zdecydowanie od produktów, oferowanych przez przedsiębiorstwa produkcyjno-usługowe na rynkach dóbr konsumpcyjnych, także gotowych dóbr przemysłowych. Kluczowe różnice wynikają z tego, że innowacja może być produktem - przedmiotem obrotu rynkowego już jako idea i koncepcja,...
-
Interactive Prototypes in Teaching User-Centred Design and Business Process Modelling
PublicationThis publication describes experiences gathered during the use of interactive prototyping in two areas: design of user interfaces for a touch screen information kiosk and interactive prototyping of business processes. Prototyping is promoted here as a technique useful for both visualizing design concepts and for stimulating communication within relevant teams. Developing interactive prototypes of use interfaces is discussed here...
-
Jakość usług interaktywnych: projektowanie, ocena, doskonalenie
PublicationW publikacji poddano analizie główne koncepcje jakości usług on-line, zorientowane na następujące cele: jakość techniczno-funkcjonalna, interakcja użytkownik-system, doświadczenie użytkownika (User Experience), satysfakcja klienta oraz budowa relacji i lojalności klienta. Omówiono związek tych koncepcji z pięcioma perspektywami projektowymi jako środkami realizacji wspomnianych celów jakościowych. Przeanalizowano istotę i zawartość...
-
Just Let Me Think: Designing Against Acquired Illiteracy.
PublicationThis article concerns the relatively new problem of illiteracy relating to persons previously being literate, which is caused by too intensive using of so-called digital media (TV, computers, tablets, smartphones, e-book readers, portable media players, etc.). The problem has been observed for several years mainly in countries with high economic and technological development. The widespread use of digital media and the ease of...
-
Knowledge engineer – more than only technical position. The concept of knowledge engineering education at the Faculty of Management and Economics
PublicationOrganizational learning means an effective knowledge management. Management is nothing more than the constant decision-making. Therefore organizational learning must be seen through the prism of decisions taken at all levels. Unfortunately decisions are never taken within comfortable conditions. Decision maker suffers from a lack of any support. There is often a problem with human resources having right skills, sometimes they do...
-
Kompetencje pracowników w różnym wieku w opinii menadżerów
PublicationW opracowaniu podjęto problematykę oceny kompetencji pracowników w różnym wieku dokonywanej przez menadżerów. Celem wyznaczonym przez autorów było opracowanie systematyki tych kompetencji i diagnoza opinii na temat ich znaczenia dla organizacji.
-
MS Project 2013 i MS Project Server 2013. Efektywne zarządzanie projektem i portfelem projektów
PublicationMS Project 2013 i MS Project Server 2013. Efektywne zarządzanie projektem i portfelem projektów to książka, która kompleksowo opisuje możliwości programu oraz oferowane przez niego narzędzia, uzupełniając wiedzę czytelnika o informacje związane z metodyką prowadzenia przedsięwzięć. Układ podręcznika odzwierciedla specyfikę pracy kierowników projektów, krok po kroku przedstawiając zadania, które mają oni do wykonania, a także najbardziej...
-
Multimedia in teaching economics and management in higher education.
PublicationNowadays, the use of multimedia teaching materials at universities makes a standard practice. However their saturation is still quite low comparing to the expectations of students - the main consumers of the information contained therein. This article will present the results of research conducted among students of Management and Engineering Management carried at the Technical University of Gdańsk. Some students of Computer Science...
-
Nowe podejście do oceny szacowania złożoności oprogramowania
PublicationW tej publikacji przedstawione zostały metody szacowania złożoności oprogramowania oraz ich proponowane modyfikjacje. Szacowanie złożoności jest niezbędne podczas realizacji projektu informatycznego w celu określenia jego kosztów związanych z koniecznością wykorzystania zasobów, by w rezultacie mozna było uzyskać zamierzony efekt, jakim jest dostarczenie klientowi satysfakcjonującego go produktu. Najpierw przedstawiony został teoretyczny...
-
Optimization model of agile team’s cohesion
PublicationTeam’s cohesion is one of the most important factors of IT project execution effectiveness. Optimization of team’s cohesion gives the possibility of reducing the risk of project failure. It also allows to increase the teamwork efficiency and thus optimize time of tasks execution, increase the guarantee of maintaining the scope of the project and the chance of achieving a given level of products quality. This article presents determination...
-
Processes of enhancing the intelligence of Learning Organizations on the basis of Competence Centers
PublicationThe process of organizational learning and proper knowledge management became today one of the major challenges for the organization acting in the knowledge-based economy. According to the observations of the authors of this paper the demand for formalization of knowledge management processes and organizational learning is particularly evident in research institutions, established either by the universities, or the companies. The...
-
Project- and service oriented thinking in engineering management education
Publication.
-
“Project-factor-decision”. Decisive factors in IT projects and their impact on its success
PublicationThe aim of this article is to indicate the need for a deepening, systematizing and codifying of the theoretical and practical knowledge on IT project management, in the area of management decision-making processes. The scope of decisions made by managers is constantly on the increase. Project managers make decisions not only within the classic triangle of constraints, which consists of a schedule, a budget and the project scope,...
-
Psychometric properties of the polish version of the job-related affective well-being scale
PublicationObjectives: The aim of this study was to verify psychometric properties of the Polish version of the Job-related Affective Well-being Scale (JAWS). Specifically, theoretical 4-factor structure (based on the dimensions of pleasure and arousal) and reliability of the original – 20-item JAWS (van Katwyk et al., 2000) and the shortened – 12-item (Schaufeli and Van Rhenen, 2006) versions were tested. Material and Methods: Two independent...
-
Reply to Maarit Johnson's Letter to the Editor
PublicationWe wrote in response to the Letter to the Editor from Maarit Johnson regarding our article “Exploring the factor structure and the validity of the abbreviated Basic and Earning self-esteem Scales” (Dåderman & Basinska, 2013). We discussed two main issues: (a) the theory underlying the development of the longer (i.e., original) versions of the Basic and Earning SES, as well as the role of earning SE; and (b) the selection of items...
-
Risk Management in "Agile" methodologies using the example of Scrum and the IBM Rational Team Concert tool
PublicationProject risk is one of the key areas which should be subjected to a thorough analysis in any IT project. Project managers undertake steps to minimize risks, both in terms of organization (matching people to tasks or roles) as well as in terms of technology (using appropriate tools for the management and execution of tasks). Every method of project management defines and describes the processes and techniques related to knowledge...
-
Rule-Based Model for Selecting Integration Technologies for Smart Cities Systems
PublicationThe aim of this article is to present the stages of development for an information technology integration model for the design of systems for smart cities. The Introduction explains the need for integration technologies and presents a model for selecting integration technologies and the conditions for its use in designing smart cities systems. Then two verification stages of the presented model are discussed. In the first stage,...
-
Serwisy WWW jako instrument kształtowania relacji z klientem usług medycznych
PublicationWprowadzenie: W artykule podjęto problem oceny użyteczności serwisów WWW i badania postaw lojalnościowych e-klientów korzystających z serwisów WWW usług medycznych. Celem badania była wstępna walidacja metody do oceny jakości użytkowej serwisów WWW usług medycznych oraz określenie związków pomiędzy cechami jakości użytkowej serwisów WWW a cechami relacyjnymi, takimi jak: satysfakcja, chęć powrotu oraz zamiar rekomendowania serwisu...
-
Teaching management skills to software develop- ment teams through the lean start-up methodology
PublicationIn order for development teams to understand the impact of software development on value delivery it is important that all team members, including software engineers, possess adequate management skills which not always have been acquired during university education. The lean start-up methodology techniques enable new ventures to test hypothesis, gather customer feed- back and create a minimum viable product. The obtained information...
-
THE ONLINE APPLICATION AND E-LEARNING IN THE COMPETENCE-BASED MANAGEMENT IN PUBLIC ADMINISTRATION ORGANIZATIONS
PublicationThe integration of effective management of work-related processes and utilization of human resources potential leads to the development of organization. The purpose of this paper was to examine how the principles of competences-based management can be introduced to enhance organization’s effectiveness in human resources management. A model of assessment and development of competences-based management, embracing an online application...
-
The role of case studies and management experience in the education and personal developement of IT project managers
PublicationThe purpose of this article is to indicate the need for project management experience and knowledge in order to improve the competence of IT project managers. In the first part of the article there is shown the impact of experience on the development of project management skills. Also the need for having historical data about the projects - in order to make better project decisions - is shown in the article.In the following parts...
-
The use and development of e-learning systems in educational projects
PublicationThe article introduces the problem of usage and development of e-learning systems among Polish universities. Easily accessible internet and IT development led to changes in education. Through the use of IT tools, e-learning has become an increasingly popular form of education. Presently, majority of Polish universities use an e-learning system of their own choosing designed to support the didactic processes. The goal of the article...
-
Usługi w chmurze – nowe możliwości i nowe zagrożenia
PublicationCelem pracy jest omówienie zmian zachodzących na rynku usług udostępnianych przez Internet. Wskazanie praktyk związanych z ich wykorzystaniem oraz omówienie szans i zagrożeń, jakie tym zmianom towarzyszą. W efekcie zaproponowanie rozwiązań optymalnych ze względu na możliwości wykorzystania przez klienta oraz ocena ich wpływu na możliwości rozwoju przedsiębiorstwa. W prezentowanej pracy zastosowano metodę studium przypadku uzupełnioną...
-
WYKORZYSTANIE GRYWALIZACJI (GAMIFICATION) W SEKTORZE MSP DO BUDOWANIA RELACJI KLIENT-USŁUGODAWCA PRZY PROJEKTOWANIU USŁUG
PublicationArtykuł przedstawia nowe pojęcie grywalizacji, które wykorzystuje i przenosi mechanizmy tworzenia gier do świata biznesu i projektowania usług. Autor tekstu wprowadza czytelnika w tematykę zagadnienia grywalizacji, jednocześnie wyjaśniając, na czym ono polega. Prezentuje i omawia mechanizmy, jakie wyróżniają grywalizację. Twórca tekstu pokazuje przykłady zastosowania grywalizacji oraz opisuje zagadnienia związane z wykorzystaniem...
-
Zarządzanie informacyjnym środowiskiem pracy
PublicationCel. Niniejsza praca ma na celu wskazanie zależności pomiędzy zróżnicowanym poziomem zaangażowania projektantów w wykorzystanie Design Thinking w projektowaniu usług i kształtowaniu środowiska pracy projektantów a efektami ich pracy. Celem przeprowadzonych badań była identyfikacja czynników środowiskowych stymulujących efektywność pracy projektanta nowej usługi. Metoda/podejście. W środowisku akademickim w trzech grupach przyszłych projektantów...
-
Zastosowanie aplikacji internetowych i e-learningu w zarządzaniu kompetencjami: studium przypadku.
PublicationCel. Integracja efektywnego zarządzania procesami pracy i wykorzystania potencjału zasobów ludzkich warunkuje rozwój organizacji. Jest to szczególnie istotne w organizacjach publicznych, w których wyniki pracy nie zawsze są zgodne z oczekiwanymi standardami. Prezentowana praca stanowi studium przypadku zarządzania kompetencjami w administracji publicznej z wykorzystaniem narzędzi informatycznych na przykładzie polskiej Policji. Metoda....
-
Zastosowanie marketingowe systemów informatycznych w promocji zawodów żeglarskich
PublicationPromocja imprez żeglarskich poprzez tworzenie przekazu z regat jest wyzwaniem dla organiza- torów wydarzenia. W artykule przedstawiono systemy technologiczne, które wspomagają prezenta- cję zawodów oraz ich wpływ na zaangażowanie kibiców żeglarstwa. Zbadano interakcję fanów na podstawie statystyk strony WWW zawodów i wpływ wykorzystania systemów śledzenia wyników na ich postępowanie. Badania wykazały trzy kluczowe...
-
Zastosowanie systemów e-learningu w szkolnictwie wyższym
PublicationWzrost dostępności internetu oraz rozwój systemów informatycznych przyczyniły się do zmian w zakresie edukacji. Poprzez wykorzystanie narzędzi informatycznych coraz popularniejszą formą nauczania stał się e-learning. Obecnie większość uczelni wyższych stosuje wybrany przez siebie system e-learningowy, którego głównym zadaniem jest wsparcie procesu dydaktycznego. Celem pracy jest analiza zastosowania kilku przykładowych systemów...
Year 2013
-
A Cross-Team Collaborative Evaluation of a CRM System
PublicationThis paper presents an analysis of an usability evaluation a CRM (Customer Relationship Management) performed by a team composed of external usability experts jointly with a CRM staff. The evaluation process differed from a classical scheme known from former projects, including some new elements resulting from a specific context of this study. These novel elements resulted in reshaping the role of the CRM system and considering...
-
A Hyperdense Semantic Domain for Discontinuous Behavior in Physical System Models
PublicationMultiple time models have been proposed for the formalization of hybrid dynamic system behavior. The superdense notion of time is a well-known time model for describing event-based systems where several events can occur simultaneously. Hyperreals provide a domain for defining the semantics of hybrid models that is elegantly aligned with first principles in physics. This paper discusses the value of both time models and shows how...
-
Analiza możliwości implementacji kompetencyjnego modelu kształtowania zespołów projektowych dla centrów kompetencyjnych
PublicationKolejny artykuł z serii poświęconej integracji środowiska akademickiego i biznesowego, poprzez uruchamianie uczelnianych centrów kompetencyjnych (zespołów ekspertowych powoływanych z pracowników przedsiębiorstw, uczelni oraz studentów)
-
Application of Semantic Knowledge Management System in Selected Areas of Polish Public Administration
PublicationThis paper describes an application of semantic technologies and knowledge management systems in chosen areas of Polish public administration. Short analyses of crisis management and EU policy coordination processes are presented. An architecture of a knowledge management system with interfaces using controlled natural language is proposed. A lot of examples are shown that prove a usefulness of semantic knowledge management and...
-
Budowa informatycznych centrów kompetencyjnych
PublicationArtykuł jest kontynuacją serii artykułów poświęconych integracji środowiska akademickiego i biznesowego na przykładzie uruchamiania uniwersyteckich centrów kompetencyjnych
-
Budowa modelu zarządzania i rozwoju Uniwersyteckiego centrum Kompetencyjnego
PublicationArtykuł jest kontynuacją serii artykułów poświęconych tematyce integracji środowiska naukowego i biznesowego, proponowanym obszarom zmian, a także przedstawieniem modelu funkcjonowania zespołów projektowych, zbudowanych z przedstawicieli środowiska akademickiego, w tym również studentów i biznesowego. W artykule przedstawiono koncepcję autora dotyczącą powoływania w życie uniwersytecich centrów kompetencyjnych, jako narzędzi wspierających...
-
Conception of Interactive Information and Decision Support System for Urban and Industrial Air Quality Management: Extension
Publication -
Construction and development of IT Competence Centers - organizational structure
PublicationThe author presents the situation of the current units working between academic environment and business. the paper presents the possibility of using a dynamic structure to develop UCC.
-
Economic Crisis, Trust and Socio-Economic Aspects of Sustainable Development
PublicationW artykule podjęto tematykę relacji pomiędzy kryzysem ekonomicznym i kryzysem zaufania. Omówiono elementy kreujące i destruktywne w procesie budowy zaufania w gospodarce. Przedstawiono konsekwencje wynikające z zachowań uczestników procesów ekonomicznych oraz relacje zachodzące pomiędzy statusem materialnym inwestorów, a akceptowaniem przez nich wyższego poziomu ryzyka i spadkiem zaufania do systemu ekonomicznego. Wskazano istotność...
-
Emocje w miejscu pracy w zawodach podwyższonego ryzyka psychospołecznego
Publication..
-
Evaluation of Professional Demands and Financial Reward Through the Perception of Police Managers
PublicationThe aim of the study was to examine the relationship between job demands and salary in the subjective perception of mid-level police managers. An occupational stress model in which effort spent on job demands are not balanced by the received reward, was adopted. The study comprised 51 police officers (4 women). The partial least squares method was used for the analysis, and the SmartPLS 2.0 program was applied. The income and...
-
Evolution of End-User Participation in IT Projects.
PublicationThis chapter is aimed at presenting a review of evolutionary design paradigms which determine the end-user’s role in IT (Information Technology) projects across recent decades. This review covers different perspectives starting from technology-oriented sequential software development lifecycles, through user-centred approaches, ending finally in contemporary service design approaches supported by e-business and social media. Finally,...
-
Exploring the factor structure and the validity of the abbreviated Basic and Earning Self-Esteem Scales
PublicationThe original longer versions (Forsman & Johnson, 1996) and abbreviated versions of the Basic and Earning Self-Esteem Scales have been used in clinical and non-clinical settings, but little is known about the factor structure and the validity of these scales in their abbreviated forms. The original longer versions of the scales comprise several dimensions, but both abbreviated versions of the scales have been interpreted as if they...
-
Good sleep and exhausting work-efforts, burnout and insomnia in nursing profession
PublicationThe role of insomnia in burnout syndrome among nurses - empirical study
-
Grand Challenges on the Theory of Modeling and Simulation
PublicationModeling & Simulation (M&S) is used in many different fields and has made many significant contributions. As a field in its own right, there have been many advances in methodologies and technologies. In 2002 a workshop was held in Dagstuhl, Germany, to reflect on the grand challenges facing M&S. Ten years on, a series of M& S Grand Challenge activities are marking a decade of progress and are providing an opportunity to reflect...