Department of Intelligent Interactive Systems - Administrative Units - Bridge of Knowledge

Search

Department of Intelligent Interactive Systems

Filters

total: 170

  • Category
  • Year
  • Options

clear Chosen catalog filters disabled

Catalog Publications

  • For Your Eyes Only – Biometric Protection of PDF Documents
    Publication

    The paper introduces a concept of a digital document content encryption/decryption with facial biometric data coming from a legitimate user. Access to the document content is simple and straightforward, especially during collaborative work with mobile devices equipped with cameras. Various contexts of document exchange are presented with regard to the next generation pro-active digital documents proposed by authors. An important...

    Full text available to download

  • Semantic Driven Table Understanding in Born-Digital Documents
    Publication

    - Year 2014

    This paper presents a new approach to table understanding, suitable for born-digital PDF documents. Advance beyond the current state of the art in table understanding is provided by the proposed reverse MVC method, which takes advantage of only partial logic structure loss (degradation) in born-digital PDF documents, as opposed to unrecoverable loss (deterioration) taking place in scan based PDF documents.

    Full text to download in external service

  • Next Generation Digital

    The paper outlines the major objectives of the MENAID research project, eimed at novel architectures of digital documents. Such documents will enable reduction of information overflow and strain, a major threat to the growth of a digital society. They will be forward compatible, technology neutral and lightweight, allowing workers of network organizations to use personal devices of any type.

    Full text to download in external service

  • A document-centric processing paradigm for collaborative computing
    Publication

    - Year 2012

    Klasyczne modele przetwarzania rozproszonego zakładają, że dokumenty są biernymi obiektami, które rozsyła się w formie komunikatów lub pobiera z serwerów do przetwarzania jako pliki.W artykule przedstawiono koncepcję dokumentu jako aktywnego obiektu, zdolnego do samodzielnej migracji miedzy węzłami sieci i interakcji z użytkownikami w ich lokalnym środowisku. Takie podejście jest szczególnie przydatne do realizacji procesów biznesowych...

  • Model otwartej architektury rozproszonych dokumentów elektronicznych wspierającej proces podejmowania decyzji w trybie obliczeń zespołowych
    Publication

    - Year 2013

    Model otwartej architektury mobilnych dokumentów interaktywnych MIND, został opracowany w celu efektywnego zarządzania informacją w procesach podejmowanych przez organizacje oparte na wiedzy. Architektura ta stanowi całościowy opis struktury i funkcjonalności dokumentu, zaprojektowanego w celu realizacji rozproszonego przetwarzania zespołowego i pracy grupowej. Umożliwia automatyczne przejście od statycznej postaci dokumentów...

    Full text to download in external service

  • Optimization of Automata
    Publication

    - Year 2014

    This book is conceived as an effort to gather all algorithms and methods developed by the author of the book that concern three aspects of optimization of automata: incrementality, hashing and compression. Some related algorithms and methods are given as well when they are needed to complete the picture.

  • Innovative Solutions for Immersive 3D Visualization Laboratory
    Publication

    The paper presents results of the work concerning the technical specification of Immersive 3D Visualization Laboratory to be opened in late summer 2014 at the Faculty of Electronics, Telecommunications and Informatics at Gdańsk University of Technology in Poland. The person immersed in VR space will be placed in a transparent sphere with a diameter of over 10 feet, supported on rollers and equipped with a motion tracking system....

    Full text to download in external service

  • Wspomaganie leczenia fobii za pomocą zanurzenia w rzeczywistość wirtualną
    Publication

    Referat prezentuje system wspomagający leczenie fobii metodą wygaszania reakcji na bodźce poprzez zanurzenie osiągane z wykorzystaniem urządzeń rzeczywistości wirtualnej, takich jak oddawana właśnie do użytku w powstającym przy Wydziale ETI Politechniki Gdańskiej Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej (LZWP) jaskinia wirtualna (CAVE) wzbogacona o sferyczny symulator chodu.

  • Otwarcie Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej
    Publication

    - Pismo PG - Year 2014

    W piątek 5 grudnia 2014 r. odbyło się uroczyste otwarcie Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej (LZWP), zbudowanego i wyposażonego w ramach projektu „Nowoczesne Audytoria Politechniki Gdańskiej”, realizowanego w latach 2009–2014, finansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

    Full text to download in external service

  • Launch of the Immersive 3D Visualization Laboratory

    The paper presents the concept of Immersive 3D Visualization Laboratory, formed at the Faculty of Electronics, Telecommunications and Informatics at Gdańsk University of Technology under the project Gdańsk University of Technology's Modern auditoriums. The basic unit of this laboratory will be cubic CAVE (Cave Automatic Virtual Environment) enriched with spherical walk simulator. This device will allow the user unlimited walking,...

  • Techniki sprzętowej teselacji do wygładzania i uszczegóławiania modeli trójwymiarowych

    DirectX 11 oraz OpenGL 4 wprowadziły do potoku renderującego bardzo oczekiwaną teselację. Wraz z upływem czasu coraz więcej silników graficznych zostaje dostosowywanych do wspierania tej technologii, więc nie można pozostawać wobec niej obojętnym. W artykule przedstawiona zostanie koncepcja teselacji od strony teoretycznej oraz praktycznej. Opisany zostanie nowy potok renderujący, a w szczególności dedykowane teselacji programy...

  • The Application of the IODA Document Architecture to Music Data
    Publication

    - Year 2014

    This paper is concerned with storing music data with the use of document architecture called Interactive Open Document Architecture (IODA). This architecture makes it possible to create documents which are executable, mobile, interactive and intelligent. Such documents consist of many files that are semantically related to each other. Semantic links are defined in XML files which are a part of a document. IODA documents with music...

  • Propozycja silnika fizyki bryły sztywnej dla trójwymiarowej gry komputerowej

    Referat prezentuje autorski silnik dynamiki brył sztywnych działający w czasie rzeczywistym i przeznaczony do symulacji fizycznych na potrzeby gier komputerowych. Ze względu na przeznaczenie silnika przyjęto, że wiarygodność efektów symulacji będzie ważniejsza niż dokładne odwzorowanie zjawisk fizycznych. Pozwoliło to na zastosowanie uproszczonego modelu fizycznego i uzyskanie dzięki temu efektywnego silnika, radzącego sobie w...

  • Drugie Igrzyska Akademii ETI
    Publication

    W sobotę 2 lutego 2013 r. odbyły się drugie Igrzyska Akademii ETI zorganizowane przez Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych regionu. Celem Igrzysk było zwiększenie zainteresowania informatyką młodzieży szkół ponadgimanzjalnych i promocja studiów na Wydziale ETI PG. W tegorocznych Igrzyskach udział wzięli uczniowie z 7 szkół województwa pomorskiego.

    Full text to download in external service

  • Uruchomienie Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej

    Artykuł przedstawia koncepcję Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej (ang. Immersive 3D Visualization Laboratory), powstającego właśnie przy Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki (ang. Faculty of Electronics, Telecommunications and Informatics) Politechniki Gdańskiej (ang. Gdańsk University of Technology) w ramach grantu Nowoczesne Audytoria Politechniki Gdańskiej (ang. project Gdansk University of Technology’s...

    Full text to download in external service

  • Inteligentne hybrydowe systemy wyszukiwania informacji

    Istnieje wiele metod wyszukiwania informacji. Artykuł przedstawia możliwości połączenia tych metod i skonstruowania uniwersalnego, hybrydowego systemu wyszukiwania. W artykule zaproponowana została architektura personalnego agenta wyszukiwania (PAW). Posiada on cechy systemu ekspertowego, wyszukiwarki oraz agenta komputerowego. PAW pozwala na pozyskiwanie informacji personalnych tj. numery telefonów osób znajomych. Ponadto umożliwia...

    Full text available to download

  • LZWP, czyli jak zbudować CAVE
    Publication

    Referat prezentuje wyniki prac autorów dotyczących specyfikacji technicznej instalacji typu CAVE tworzonej na Wydziale ETI Politechniki Gdańskiej. Przedstawiona analiza została dokonana na pod-stawie wiedzy autorów, studiów literaturowych, wizytacji wybranych instalacji w kraju i zagranicą oraz konsultacji z firmami będącymi wiodącymi producentami lub integratorami systemów 3D.

  • System animacji szkieletów o dowolnej topologii oparty na systemie cząstek
    Publication

    - Year 2013

    Tworzenie animacji postaci opartych na szkielecie jest jednym z kluczowych problemów w grafice komputerowej. W niniejszym artykule proponowany jest system tworzenia proceduralnych animacji szkieletów o dowolnej topologii wymagający na wejściu określenia ruchu jedynie niewielkiego zbioru punktów kontrolnych. Wykorzystanie algorytmu Verleta zapewnia wysoką wydajność, a odpowiedni automatyczny dobór dodatkowego zestawu warunków pozwala...

  • Using Physiological Signals for Emotion Recognition
    Publication

    - Year 2013

    Recognizing user’s emotions is the promising area of research in a field of human-computer interaction. It is possible to recognize emotions using facial expression, audio signals, body poses, gestures etc. but physiological signals are very useful in this field because they are spontaneous and not controllable. In this paper a problem of using physiological signals for emotion recognition is presented. The kinds of physiological...

    Full text to download in external service

  • Wizualizacja trójwymiarowa
    Publication

    - Year 2013

    Referat stanowi przegląd aktualnie stosowanych technik uzyskania wrażenia trójwymiarowości. Przedstawia wpierw podstawy stereopsji, czyli widzenia przestrzennego. Następnie omawia kolejne metody wizualizacji 3D: stereoskopię (dość szczegółowo), holografię i obrazowanie wolumetryczne.

  • Widzenie komputerowe oparte na mnogości widoków

    Artykuł poświęcony jest tematowi tworzenia map głębokości na podstawie obrazów z wielu kamer. Zwykle mapy głębokości oparte na widzeniu stereoskopowym wyznaczane są na podstawie obrazów z dwóch kamer. Artykuł przedstawia możliwości wykorzystania większej liczby kamer w celu zwiększenia dokładności map głębokości. Badania przedstawione w artykule ukierunkowane są na zastosowanie w autonomicznych robotach, będących w stanie samodzielnie...

    Full text available to download

  • Edytor polityk negocjacyjnych mobilnego dokumentu elektronicznego
    Publication

    - Year 2013

    W artykule opisano edytor polityk negozjacyjnych umożliwiający generowanie ich specyfikacji w postaci bardzo rozległych drzew na podstawie elementów składowych ofert oraz reguł polityk i ich wartościowanie. Przedstawiono również zarys problemu negocjacji miedzy dokumentem a agentem, ktory ma ten dokument obsługiwać. Drzewa generowane przez edytor mają posłużyć za zbiory uczące dla sieci neuronowej przyspieszającej proces negocjacji.

  • Smart Email - Almost an Agent Platform
    Publication

    Network organizations suffer today of information overload and strain that rise their operational costs. One of the reasons of that is the dominance of email messaging as the princi-pal means of document exchange between their workers. Proac-tive documents can rationalize these costs and augment email systems with a process view based on collaboration patterns.

  • Dokumenty Cyfrowe Przyszłosci
    Publication

    - Year 2013

    W referacie przedstawiono nowe modele architektur dokumentów elektronicznych, które pozwolą zracjonalizować wewnętrzny obieg informacji w organizacjach opartych na wiedzy i zredukować koszty ich funkcjonowania.

  • Information Retrieval with the Use of Music Clustering by Directions Algorithm
    Publication

    - Year 2013

    This paper introduces the Music Clustering by Directions (MCBD) algorithm. The algorithm is designed to support users of query by humming systems in formulating queries. This kind of systems makes it possible to retrieve songs and tunes on the basis of a melody recorded by the user. The Music Clustering by Directions algorithm is a kind of an interactive query expansion method. On the basis of query, the algorithm provides suggestions...

    Full text to download in external service

  • Podstawy projektowania interfejsów użytkownika
    Publication

    - Year 2017

    Dobry interfejs użytkownika to podstawa sukcesu każdej aplikacji! Poznaj różne sposoby komunikowania się użytkownika z komputerem. Dowiedz się, co w kwestii interfejsu użytkownika oferują współczesne urządzenia i programy Naucz się projektować efektowne i proste w obsłudze interfejsy użytkownika. Interfejs użytkownika to wizytówka każdej aplikacji komputerowej i strony WWW, a także brama zapewniająca dostęp do ich funkcji. Nawet...

    Full text to download in external service

  • Modelowanie i symulacja ruchu pojazdu zabytkowego podczas hamowania

    Opracowano model samochodu zabytkowego z wykorzystaniem metody masa-sprężyna, służącego do symulacji procesu hamowania pojazdu zabytkowego z możliwością pomiaru drogi hamowania. Konfiguracja sieci połączeń między punktami mas elementów zawieszenia oraz opony okazuje się mieć bardzo duży wpływ na zachowanie symulowanego samochodu podczas hamowania. Poprawność symulacji sprawdzono porównując wyniki uzyskane z symulacji oraz z pomiarów...

    Full text available to download

  • Wyposażenie i zastosowania Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej

    Artykuł przedstawia Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej powstałe niedawno przy Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej i możliwości jego wykorzystania w różnych dziedzinach ludzkiej aktywności.

    Full text to download in external service

  • Applications of Immersive 3D Visualization Lab
    Publication

    The paper presents Immersive 3D Visualization Lab (at the Faculty of Electronics, Telecommunications and Informatics at Gdańsk University of Technology in Poland) and its applications prepared after its launch in December 2014. The main device of the lab is a virtual reality cubic cave with six screen-walls, where a person can navigate in virtual space using different controllers. The most sophisticated controller is a freely rotating...

    Full text to download in external service

  • An extension to the FEEDB Multimodal Database of Facial Expressions and Emotions
    Publication
    • M. Szwoch
    • L. Marco-gimenez
    • M. Arevalillo-herráez
    • A. Ayesh

    - Year 2015

    FEEDB is a multimodal database that contains recordings of people expressing different emotions, captured by using a Microsoft Kinect sensor. Data were originally provided in the device’s proprietary format (XED), requiring both the Microsoft Kinect Studio application and a Kinect sensor attached to the system to use the files. In this paper, we present an extension of the database. For a selection of recordings, we also provide...

    Full text to download in external service

  • Modeling emotions for affect-aware applications

    The chapter concerns emotional states representation and modeling for software systems, that deal with human affect. A review of emotion representation models is provided, including discrete, dimensional and componential models. The paper provides also analysis of emotion models used in diverse types of affect-aware applications: games, mood trackers or tutoring systems. The analysis is supported with two design cases. The study...

    Full text to download in external service

  • Extraction of information from born-digital PDF documents for reproducible research

    Born-digital PDF electronic documents might reasonably be expected to preserve useful data units of their source originals that suffice to produce executable papers for reproducible research. Unfortunately, developers of authoring tools may adopt arbitrary PDF generation strategies, producing a plethora of internal data representations. Such common information units as text paragraphs, tables, function graphs and flow diagrams,...

    Full text available to download

  • Zastosowanie algorytmu MSA (Multiple Similar Areas) do wyznaczania map głębi w wielowidokowych systemach widzenia komputerowego

    Artykuł podejmuje temat pozyskiwania map głębi (ang. depth map) na podstawie zdjęć z wielu kamer w wyniku widzenia stereoskopowego. Mapa głębi zawierająca odległości od obiektów będących w zasięgu widzenia kamer pozyskana może zostać na podstawie zdjęć z co najmniej dwóch kamer pełniących funkcję kamery stereoskopowej. W mapach głębi pozyskanych w ten sposób występują jednak błędy. Artykuł dotyczy metod redukcji błędów dzięki zwiększeniu...

    Full text available to download

  • A new library for construction of automata
    Publication

    - Year 2017

    We present a new library of functions that construct minimal, acyclic, deterministic, finite-state automata in the same format as the author's fsa package, and also accepted by the author's fadd library of functions that use finite-state automata as dictionaries in natural language processing.

  • Evaluation of affective intervention process in development of affect-aware educational video games
    Publication

    - Year 2016

    In this paper initial experiences are presented on implementing specific methodology of affective intervention design (AFFINT) for development of affect-aware educational video games. In the described experiment, 10 student teams are to develop affect-aware educational video games using AFFINT to formalize the whole process. Although all projects are still in progress, first observations and conclusions may already be presented.

    Full text to download in external service

  • Behaviometrics of Digital Games for Children with Autism Spectrum Disorder

    Te paper reports current stage of the project Automated Terapy Monitoring for Children with Developmental Disorders of Autism Spectrum (AUTMON), that aims at development of methods and tools to allow for the automatic evaluation of the therapy progress among children with autism. Finding objective measures suitable for evaluating therapy progress would let create a system supporting those who diagnose autism and the therapists...

    Full text available to download

  • Finite automata for compact representation of tuple dictionaries.
    Publication

    - THEORETICAL COMPUTER SCIENCE - Year 2004

    Opisane zostaje uogólnienie struktury danych - słownika, zwane słownikiem n-tek. Słownik n-tek przedstawia odwzorowanie n-tek łańcuchów znaków na pewne wartości. Motywacją dla powstania tej struktury danych są praktyczne zastosowania w przetwarzaniu języka i mowy, w których obszerne słowniki n-tek używane są do przedstawiania modeli języka. Przedstawiona zostaje technika oszczędnej reprezentacji słowników n-tek. Ta technika...

    Full text available to download

  • Computer analysis of multiple-choice examination documents
    Publication

    - Year 2004

    Opisany system AATE wyposażony jest w edytor testów, za pomocą którego egzaminator przygotowuje test egzaminacyjny. Utworzony test ze swoimi parametrami jest pamiętany w bazie danych i następnie może być wydrukowany. Po przeprowadzeniu egzaminu wypełnione formularze za pomocą skanera z podajnikiem wprowadza się do komputera. W komputerze system analizuje formularze i odczytane odpowiedzi porównuje się z wzorcami przechowywanymi...

  • Finite-state lexical tools
    Publication

    - Year 2004

    Artykuł przedstawia trzy pakiety oprogramowania zawierające narzędzia poziomu leksykalnego wykorzystujące automaty skończone: dwa zbiory samodzielnych programów i skryptów pomocniczych - jeden używający prostych automatów skończonych, drugi używający automatów Mealy`ego oraz bibliotekę funkcji. Wszystkie przedstawione pakiety posiadają podobne funkcje. Zamiast opisywać poszczególne pakiety, opis skupiony jest na dostarczanych przez...

  • Semi- incremental construction of minimal cyclic finite state automata usingcontinuation classes.
    Publication

    - Year 2003

    Minimalne automaty skończone są często wybierane do przedstawiania słowników morfologicznych języka naturalnego. Wśród ich zalet znajdują się duża szybkość rozpoznawania i małe wymagania pamięciowe. Tłumaczenie opisów morfologicznych opartych o klasy kontynuacji na minimalne, cykliczne automaty skończone jest tradycyjnie dokonywane w kilku fazach, zawierających tworzenie automatu niedeterministycznego z przejściami etykietowanymi...

  • Projektowanie interfejsu użytkownika dla programów dedykowanych

    W referacie omawia się projektowanie interfejsu dla specjalistycznych programów. Przedstawiono koncepcję inteligentnego interfejsu i zasady, które powinien realizować. Zwrócono uwagę na sposób wykorzystywania ekranu i prezentacji informacji.

  • Sequential classification.
    Publication

    Opisano uogólniony algorytm konstrukcji klasyfikatora sekwencyjnego. Uogólnienie polega na tym, że zbiór klas dzielimy na dwie grupy zamiast oddzielania po jednej klasie w każdym kroku uczenia klasyfikatora. Eksperymenty potwierdzały lepsze własności klasyfikatora.

  • Tracing of dynamic objects in distributed interactive simulation systems
    Publication

    - Year 2003

    Distributed interactive simulation systems require integration of several areas of computer science and applied mathematics to enable each individual simulation object to visualize effectively dynamic states of other objects. Objects are unpredictable,i.e., controlled by their local operators, and are remote, i.e., must rely on some transmission media to visualize dynamic scene from their local perspectives. The paper...

    Full text available to download

  • Application of discriminant analysis to feature extraction.
    Publication

    Pierwotnie uzyskiwane wektory cech są wysokowymiarowe. Redukcja wymiarowości jest często osiągana poprzez transformacje przestrzeni cech. Niniejsza praca prezentuje uogólnione kryterium Fishera i jego podstawowe własności, dyskutowana jest także możliwość wyprowadzania i oceny heurystycznych metod ekstrakcji cech. Przedstawiono również nowy sekwencyjny algorytm selekcji cech dyskryminacyjnych.

  • Wykorzystanie technologii cienkiego klienta w systemie informacyjnym GDASKON

    Referat ten przedstawia propozycję adaptacji technologii cienkiego klienta do potrzeb systemu GDASKON. Propozycja ta obejmuje dwie platformy: prostszą odpowiadającą telefonom komórkowym oraz bardziej złożoną dotyczącą palmtopów. W przypadku pierwszej z platform założono, iż na wyświetlaczu telefonu komórkowego prezentowana jest jedynie informacja tekstowa, co wymusza odrzucenie generowanej przez system GDASKON informacji graficznej...

  • Digital document life cycle development
    Publication

    Przedstawiono model DDLC wytwarzania interaktywnych dokumentów cyfrowych z ich pierwowzorów papierowych. Model DDLC opracowany w ramach 5 PR UE IST-2002-33441 MEMORIAL wyróżnia 6 faz i odpowiednie grupy funkcjonalności narzędzi do ich realizacji. Cykl wytwarzanie realizuje politykę całkowitej kontroli jakości, wykorzystującej specjalnie opracowaną metodę Visual GQM.

  • Zdalne monitorowanie stanu obiektów w systemach interaktywnej symulacji rozproszonej.
    Publication

    - Year 2003

    W artykule omówiony został model zarządzania informacją o stanie obiektów w systemie symulacji rozproszonej czasu rzeczywistego. Przedstawiona została nowa metoda filtracji komunikatów wymienianych przez obiekty symulacji w systemie, tworzącym scenę dynamiczną. Proponowana metoda uwzględnia takie pojęcia jak ''kontekst'' zdarzenia, ''jakość wizualizacji'' po stronie obserwatora, ''zobowiązań'' obiektów dotyczących ich przyszłego...

  • Projekt IST-2001-33441-MEMORIAL: zestaw narzędziowy do tworzenia dokumentów cyfrowych z zapisów osobowych

    Konsorcjum projektu MEMORIAL zakłada osiągnięcie w 2,5 roku czterech podstawowych celów: opracowania nowych metod i narzędzi do przetwarzania i rozpoznawania dokumentów papierowych wypełnianych na maszynie, opracowanie narzędzi do interaktywnej manipulacji i oceny jakości dokumentu cyfrowego w różnych fazach jego cyklu życia, określenie prawnych, społecznych, etycznych i politycznych uwarunkowań tworzenia bibliotek cyfrowych zawierających...

  • Pomiar jakości procesu automatycznego rozpoznawania maszynopisów

    Automatyczne rozpoznawanie maszynopisów jest celem międzynarodowego projektu Memorial. Artykuł ten podejmuje temat pomiaru jakości takiego rozpoznawania. Zidentyfikowano w nim potencjalne miejsca pojawiania się błędów oraz omówiono i sklasyfikowano odpowiednie miary.

  • Versatile pattern recognition system based on Fisher criterion
    Publication

    - Year 2003

    Zaprezentowano system rozpoznawania obrazów w postaci bitmap. Zaimplementowany algorytm ekstrakcji cech jest uniwersalny i może być używany do różnych obrazów. Cały system bazuje na kryterium Fishera.