Publications
Filters
total: 313
Catalog Publications
Year 2020
-
ANALIZA PRZEBIEGÓW ZMIAN TEMPERATURY CZYNNIKA ROBOCZEGO W CYLINDRZE ORAZ KANALE SPALIN WYLOTOWYCH SILNIKA O ZS DLA POTRZEB DIAGNOSTYCZNYCH - STAN BADAŃ
PublicationCharakter przebiegów zmian ciśnienia i temperatury czynnika roboczego w silniku o zapłonie samoczynnym jest istotnym źródłem informacji diagnostycznych. Pozwalają na analizę stanu technicznego zarówno aparatury paliwowej jak i układu cieplno - przepływowego. Dotyczy to zarówno temperatury i ciśnienia gazów w czasie całego cyklu pracy silnika o ZS wewnątrz cylindra, jak i tych samych parametrów dotyczących spalin, rejestrowanych...
-
Cargo ships heat demand - operational experiment
PublicationThe paper presents the results of an experiment conducted on two cargo ships – a 5300 TEU container with a steam heating system and a 7500 dwt general cargo ship with a thermal oil system. On both ships research has been carried out using specially designed measuring equipment. After gathering data about flow velocity and temperatures (steam/ cooling water/ thermal oil/ seawater/ outside air), calculations have been done, resulting...
-
ENERGY ANALYSIS OF THE PROPULSION SHAFT FATIGUE PROCESS IN A ROTATING MECHANICAL SYSTEM PART II IDENTIFICATION STUDIES – DEVELOPING THE FATIGUE DURABILITY MODEL OF A DRIVE SHAFT
PublicationThe article presents a continuation of research carried out concerning identification of energy consequences of mechanical fatigue within a propeller shaft in a rotating mechanical system, while working under conditions of the loss of the required alignment of shaft lines. Experimental research was carried out on a physical model reflecting a full-sized real object: i.e., the propulsion system of the ship. It is proven, by means...
-
Etapy projektowania statków oraz przepływ dokumentacji
PublicationW artykule przedstawiono główne etapy projektu okrętowego wg. różnych autorów. Następnie opisano zakres prac dla każdego z etapów i przedstawiono je w postaci spirali projektowej. Przedstawiono i opisano również schemat przepływu dokumentacji podczas realizacji projektu klasyfikacyjnego z wyszczególnieniem armatora, biura projektowego, stoczni oraz towarzystwa klasyfikacyjnego.
-
Evaluation of the significance of the effect of the active cross-sectional area of the inlet air channel on the specific enthalpy of the exhaust gas of a diesel engine using statistics F of the Fisher-Snedecor distribution
PublicationThis paper presents the application of Fisher-Snedecor distribution F statistics to assess the significance of the influence of changes in the active cross-sectional area of the inlet air channel (Adol) flow in a diesel engine on the observed diagnostic parameter determined on the basis of measurements of the quick changing exhaust gas temperature in the outlet channel, which is the specific enthalpy of the exhaust gas stream within...
-
KONCEPCJA DIAGNOZOWANIA GNIAZD ZAWORÓW CYLINDROWYCH SILNIKÓW OKRĘTOWYCH W EKSPLOATACJI
PublicationW artykule przybliżono fizykę uszkodzeń eksploatacyjnych zaworów cylindrowych silników okrętowych oraz technologię ich naprawy. Zaprezentowano system diagnozujący tego typu silników, który znajduje się na wyposażeniu bazy laboratoryjnej Katedry Siłowni Morskich i Lądowych WOiO PG. Umożliwia on przeprowadzenie kompleksowej oceny stanu technicznego przestrzeni roboczych silników zabudowanych w siłowni okrętowej w bieżącej eksploatacji....
-
Limiting distribution of the three-state semi-Markov model of technical state transitions of ship power plant machines and its applicability in operational decision-making.
PublicationThe article presents the three-state semi-Markov model of the process {W(t): t 0} of state transitions of a ship power plant machine, with the following interpretation of these states: s1 – state of full serviceability, s2 – state of partial serviceability, and s3 – state of unserviceability. These states are precisely defined for the ship main engine (ME). A hypothesis is proposed which explains the possibility of application...
-
Projektowanie drzwi przeciwpożarowych - propozycja metody
PublicationW artykule opisano propozycję projektowania jednoskrzydło- wych drzwi przeciwpożarowych w oparciu o normy PN-EN 1363 oraz PN-EN 1634. Wykorzystano podstawowe równania przenikania ciepła, wynikające z prawa Pecleta, dotyczącego tego rodzaju przenoszenia ciepła. Zaprezentowano wyniki badań statystycznych zebranych na podstawie przeprowadzonych badań ogniowych w certyfikowanych laboratoriach.
-
REPORT Verification expertise of Detroit Diesel engines 16V149TI on the vessel ORP GEN. PUŁASKI
PublicationVerification expertise of propulsion engines for generating sets of the ORP GEN. PUŁASKI - type 16V149TI related to a complaint sent by the shipowner to Shiprepair Yard NAUTA S.A.
-
Small Vessel with Inboard Engine Retrofitting Concepts; Real Boat Tests, Laboratory Hybrid Drive Tests and Theoretical Studies
PublicationThe development of modern technologies and their increasing availability, as well as the falling costs of highly ecient propulsion systems and power sources, have resulted in electric or hybrid propulsions systems’ growing popularity for use on watercraft. Presented in the paper are design and lab tests of a prototype parallel hybrid propulsion system. It describes a concept of retrofitting a conventionally powered nine meter-long...
-
Stanowisko laboratoryjne do badania procesów wibroakustycznych w rejonie głowicy cylindrowej silnika z zapłonem samoczynnym - wyniki badań pilotażowych
PublicationW artykule przedstawiono założenia oraz ich praktyczną realizację w odniesieniu do stanowiska laboratoryjnego przeznaczonego do badania procesów wibroakustycznych w rejonie głowicy silnika z zapłonem samoczynnym. Podstawowym założeniem podczas realizacji tego projektu było stworzenie możliwości dydaktycznych oraz naukowo – badawczych w zakresie obserwacji i rejestracji procesów drganiowych w rejonie głowicy cylindrowej silnika...
Year 2019
-
ANALIZA I OCENA WADLIWOŚCI ŁOŻYSK W ASPEKCIE II ZASADY TERMODYNAMIKI
PublicationW artykule przedstawiono autorską metodę sprawdzania wadliwości łożysk tocznych i ślizgowych podpierających wał napędzany trójfazowym silnikiem elektrycznym. Badania zostały przeprowadzone w aspekcie II zasady termodynamiki na podstawie analizy i oceny wyników badań laboratoryjnych wykonanych na stanowisku badawczym. Badania te wymagały zbudowania stanowiska umożliwiającego porównanie działania łożysk tocznych...
-
ANALYSIS OF THE PROJECT OF INNOVATIVE FLOATING TURBINE
PublicationThe design of a floating, innovative device for river water aeration and conversion of mechanical energy to electrical energy required the analysis of a number of geometrical and dynamic features. Such an analysis may be carried out on the basis of existing methods of numerical fluid mechanics. Models of pressures, forces and torques characteristic for the conversion of watercourse energy were developed for two basic concepts of...
-
Assessment of the Environmental Impact of a Car Tire throughout Its Lifecycle Using the LCA Method
PublicationThere are numerous threats to the natural environment that pose a significant risk both to the environment and to human health, including car tires. Thus, there is a need to determine the impact of the life cycle of car tires on the environment, starting with the processes of raw materials acquisition, production, and ending with end-of-life management. Therefore, the authors of this study chose to do research on passenger car...
-
BADANIA PILOTAŻOWE DRGAŃ NA WLOCIE DO SPRĘŻARKI TURBINY GAZOWEJ GTD 350
PublicationPodstawą diagnostyki maszyn wirnikowych są pomiary drgań ze względu na to że prawie wszystkie uszkodzenia maszyn powodują istotne zmiany wielkości je opisujących np. prędkości drgań. W eksploatacji maszyn wirnikowych najważniejsza jest ocena drgań obiektu na podstawie pomiarów wykonywanych na częściach niewirujących. Badania, których wyniki przedstawiono w referacie zostały przeprowadzone na stanowisku...
-
EMISJA AKUSTYCZNA JAKO SYGNAŁ DIAGNOSTYCZNY ODWZOROWUJĄCY ZMĘCZENIOWE ZUŻYCIE WARSTW ŚLIZGOWYCH PANWI ŁOŻYSK GŁÓWNYCH I KORBOWYCH SILNIKÓW O ZAPŁONIE SAMOCZYNNYM
PublicationW artykule przedstawiono wyniki badań laboratoryjnych, z których wynika, że emisja akustyczna (EA) może być uznana za sygnał diagnostyczny, przydatny do identyfikacji stanu technicznego łożysk głównych i korbowych okrętowych silników o zapłonie samoczynnym. Wykazano w nim bowiem, że parametry emisji akustycznej takie jak: czas rejestracji, energia sygnału, amplituda sygnału, ilość przekroczeń poziomu dyskryminacji, czas narastania,...
-
Identification of damages in the inlet air duct of a diesel engine based on exhaust gas temperature measurements
PublicationThe temperature of the exhaust gas of a diesel piston engine, measured in the characteristic control sections of its thermo-flow system, can be a valuable source of diagnostic information about the technical condition of the elements limiting the working spaces thus separated, including the turbocharging system, but also its fuel supply system and replacement of the medium. In standard marine engine measurement systems equipped...
-
METODA POŚREDNIEGO WYZNACZANIA MOCY EFEKTYWNEJ WOLNOOBROTOWEGO SILNIKA OKRĘTOWEGO NA PODSTAWIE EKSPLOATACYJNYCH POMIARÓW CIŚNIENIA POWIETRZA DOŁADOWUJĄCEGO
PublicationW artykule przedstawionometodę, która pozwala w przybliżony sposób wyznaczyć względną moc okrętowego silnika głównego w warunkach eksploatacji na podstawie standardowego pomiaru ciśnienia powietrza doładowującego wkanaledolotowym. Metoda oparta jest na określaniuwspółczynnikówaproksymującej funkcji liniowej, przy znanym ciśnieniu doładowania oraz rodzaju i mocy nominalnejsilnika.Jest ona uzupełnieniem innych metodpośredniego...
-
METODOLOGICZNE PROBLEMY REALIZACJI BADAŃ EMPIRYCZNYCH URZĄDZEŃ ENERGETYCZNYCH OKRĘTOWYCH SIŁOWNI SPALINOWYCH
PublicationW referacie scharakteryzowano w ujęciu ogólnym wymagania obowiązujące a badaniach naukowych, zwłaszcza empirycznych, w zakresie metodologicznym i na przykładzie badań urządzeń energetycznych siłowni okrętowych, ze szczególnym uwzględnieniem okrętowych silników spalinowych o zapłonie samoczynnym. Scharakteryzowano problemy pojawiające się przy formułowaniu i weryfikacji hipotez naukowych oraz przedstawianiu tez i ich udowadnianiu....
-
METODY IDENTYFIKACJI STANÓW NIEZDATNOŚCI EKSPLOATACYJNEJ OKRĘTOWYCH WAŁÓW NAPĘDOWYCH – POMIARY DRGAŃ MECHANICZNYCH LINII WAŁÓW
PublicationAnalizując eksploatacyjne przyczyny utraty współosiowości linii okrętowych wałów napędowych należy zauważyć, że jedynie systematyczna kontrola wzajemnego posadowienia elementów linii napędowej (silnika, linii wałów pośrednich i wału śrubowego) prowadzi do zwiększenia niezawodności okrętowego układu napędowego. Wstępnej oceny stanu współosiowości linii wałów okrętowych, w zakresie ich przesunięcia i załamania dokonuje się podczas...
-
MODERNIZACJA STANOWISKA DO BADANIA WTRYSKIWACZY W WARUNKACH ZASILANIA SILNIKA PALIWAMI MODYFIKOWANYMI
PublicationArtykuł przedstawia tematykę stanowiącą kontynuację podjętej przez zespół badawczy Katedry Siłowni Morskich i Lądowych Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej problematyki oceny charakterystyk przepływowych wtryskiwaczy zasilanych modyfikowanymi paliwami żeglugowymi w skrajnie różnych warunkach otoczenia. Przeprowadzone na prototypowym stanowisku badania pilotażowe [8, 9] pozwoliły na doprecyzowanie założeń...
-
MOŻLIWOŚCI WYKORZYSTANIA METOD I MODELI PROBABILISTYCZNYCH W PROJEKTOWANIU OKRĘTOWYCH INSTALACJI PAROWYCH
PublicationArtykuł przedstawia możliwości wykorzystania metod i modeli probabilistycznych w projektowaniu okrętowych instalacji parowych w siłowniach spalinowych. Zaproponowano dwie możliwości opisu eksploatacyjnych wydajności kotłów utylizacyjnych oraz eksploatacyjnego zapotrzebowania ciepła. Pierwsza to zastosowanie do opisu rozkładu normalnego, drugą jest zamodelowanie okrętowej instalacji parowej jako systemu masowej...
-
Niekonwencjonalne metody odzysku ciepła odpadowego na statkach
PublicationW artykule opisano kilka metod odzysku ciepła odpadowego, które nie znalazły jeszcze szerokiego zastosowania na statkach. Obecnie, powszechnie wykorzystuje się ciepło spalin do wytwarzania pary wodnej grzewczej, a ciepło wody chłodzącej cylindry silników głównych - do wytwarzania wody słodkiej w wyparownikach podciśnieniowych. Znacznie rzadziej, para wodna lub spaliny służą do napędu turbogeneratorów. Metody te są jednak wykorzystywane...
-
Ocena emisyjności i środowiskowego bezpieczeństwa napędu rozdrabniaczy biomasy
PublicationOpracowano model matematyczny emisyjności napędu rozdrabniania biomasy wykorzystywanej energetycznie. Wykazano, że możliwe jest utworzenie modelu uwzględniającego środowiskowe bezpieczeństwo eksploatacji i zastosowanie go do analizy, oceny i rozwoju napędu rozdrabniaczy biomasy energetycznej. Określono też jak zmienne sterujące maszyny rozdrabniającej wpływają na bilans i ocenę ekologiczną procesu. Opracowano również autorski wskaźnik...
-
POSZUKIWANIE RELACJI DIAGNOSTYCZNYCH POMIĘDZY USZKODZENIAMI W KANALE SPALIN WYLOTOWYCH SILNIKA O ZS A SZYBKOZMIENNĄ TEMPERATURĄ SPALIN
PublicationTemperatura spalin wylotowych tłokowego silnika spalinowego o zapłonie samoczynnym, mierzona w charakterystycznych przekrojach kontrolnych jego układu cieplno-przepływowego, może stanowić cenne źródło informacji diagnostycznej o stanie technicznym elementów ograniczających wydzielone w ten sposób przestrzenie robocze, wraz z układem turbodoładowania, ale także jego układu zasilania paliwem i wymiany czynnika roboczego. W standardowych...
-
PROBABILISTYCZNE ASPEKTY ZUŻYCIA SKOJARZEŃ CIERNYCH UKŁADÓW KORBOWO-TŁOKOWYCH NA PRZYKŁADZIE OKRĘTOWYCH SILNIKÓW SPALINOWYCH DWUSUWOWYCH NAPĘDU GŁÓWNEGO
PublicationW artykule przestawiono propozycję rozpatrywania zarówno obciążenia jak i zużywania ślizgowych skojarzeń ciernych (łożysk głównych i korbowych) układów korbowo-tłokowych silników spalinowych, zwłaszcza głównych, a także skojarzeń „tłok-tuleja” tych silników, jako procesów stochastycznych. Propozycję tę uzasadniono tym, że deterministyczne podejście do badania zarówno obciążenia jak i zużycia wspomnianych skojarzeń uniemożliwia...
-
PRZEGLĄD DZIAŁALNOŚCI NAUKOWO-DYDAKTYCZNEJ KATEDRY SIŁOWNI MORSKICH I LĄDOWYCH WYDZIAŁU OCEANOTECHNIKI I OKRĘTOWNICTWA POLITECHNIKI GDAŃSKIEJ
PublicationW artykule zaprezentowanoprofil statutowej działalnościKatedry Siłowni Morskich i Lądowych Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiejw zakresie badań naukowych oraz dydaktyki. Przybliżono, specyfikę funkcjonowania Katedry, którątradycyjnie charakteryzują bliskiezwiązkiz marynarką wojenną(początkowo niemiecką, a następnie polską), dla której zawsze stanowiła ważnezapleczeintelektualne...
-
STATYSTYKA F ROZKŁADU FISHERA-SNEDECORA JAKO NARZĘDZIE DO OCENY ISTOTNOŚCI WPŁYWU MOCY SILNIKA O ZS NA WYBRANE MIARY DIAGNOSTYCZNE
Publicationniniejszym opracowaniu przedstawiono zastosowanie statystyki F rozkładu Fishera-Snedecora do oceny istotności wpływu obciążenia silnika o ZS, na obserwowany parametr diagnostyczny, wyznaczany na podstawie pomiarów szybkozmiennej temperatury spalin w kanale wylotowym, jakim jest entalpia właściwa strumienia spalin wylotowych w zakresie jednego cyklu pracy silnika. Przedstawiono plan badań eksperymentalnych przeprowadzonych na jednocylindrowym...
-
Thermal efficiency investigations on the self-ignition test engine fed with marine low sulfur diesel fuels
PublicationWithin the article an issues of implementing the new kinds of marine diesel fuels into ships’ operation was described taking into ac-count restrictions on the permissible sulphur content introduced by the International Maritime Organization. This is a new situation for ship owners and fuel producers, which forces the necessity to carry out laboratory research tests on especially adapted engine stands. How to elaborate the method...
-
Wpływ produkcji butelek z tworzyw sztucznych na środowisko naturalne. Cz. I. Zastosowanie metody oceny ReCiPe 2016 w celu identyfikacji problemów środowiskowych
PublicationDokonano oceny wpływu opakowań na środowisko naturalne. Głównym celem było przeprowadzenie analizy cyklu życia (LCA) butelki do napojów wykonanej z poli(tereftalanu etylenu) (PET). Za jednostkę funkcjonalną przyjęto łącznie 1000 szt. butelek PET o pojemności 1 L. Granica przyjętego systemu obejmowała kroki od momentu dostarczenia preform do zakładu produkcyjnego aż do ich prawidłowego ukształtowania w procesie produkcyjnym. Z systemu...
Year 2018
-
A CONCEPT OF DETERMINING THE RELATION BETWEEN LOAD AND WEAR OF TRIBOLOGICAL SYSTEMS OF SHIP MAIN SELF-IGNITION ENGINES BY USING PROBABILISTIC APPROACH PROBABILISTIC APPROACH
PublicationThis paper presents a proposal of simultaneous consideration of load and wear associated with it , of tribological systems of ship main engines (intended for ship propulsion) . Based on results of investigations it was assumed that both the load Q (i.e. a cause of wear ) and the wear Z (i.e. an effect of load occurrence) considered in a given time t(0 ≤ t ≤ t) are random variables Qt and Zt, respectively. There was characterized...
-
Analiza i ocena poprawności działania węzła tarcia w aspekcie II zasady termodynamiki
PublicationW artykule przedstawiono autorską metodę sprawdzania poprawności działania węzła tarcia traktowanego jako układ tribologiczny w aspekcie II zasady termo-dynamiki na podstawie analizy i oceny wyników badań laboratoryjnych wykonanych na stanowisku badawczym. Jako stanowisko wykorzystany został zmodyfikowany węzeł tarcia aparatu czterokulowego T-02. Zaprezentowano algorytm, według którego zostały wykonane badania empiryczne. Wykazano,...
-
ANALIZA I OCENA WADLIWOŚCI DZIAŁANIA WĘZŁA TARCIA W ASPEKCIE II ZASADY TERMODYNAMIKI
PublicationW artykule przedstawio no autorską metodę sprawdzania wadliwości działania układ u tribologicznego , którym był węzła tarcia badany w aparacie czterok ulowym T- 02 znajdującym się w Laboratorium Paliw i Smarów. Badania zostały przeprowadzone w aspekcie II zasady termodynamiki na podstawie analizy i oceny wyników badań laboratoryjnych wykonanych na stanowisku badawczym z aparatem T- 02 . Badania...
-
ANALIZA METOD STOSOWANYCH PRZY PROJEKTOWANIU OKRĘTOWYCH INSTALACJI GRZEWCZYCH
PublicationW artykule przedstawiono wybrane problemy dotyczące etapów projektowania instalacji grzewczych. Przedstawiono metody doboru zapotrzebowania na ciepło na statkach morskich podczas wstępnego projektowania oraz technikę sporządzania bilansu ciepła.
-
Analiza możliwości i celowości wykorzystania ciepła odpadowego silników głównych pogłębiarek ssących nasiębiernych
PublicationArtykuł przedstawia analizę możliwości i celowości wykorzystania ciepła odpadowego silników głównych na pogłębiarkach ssących nasiębiernych. Skoncentrowano się na cieple w spalinach wylotowych i w wodzie chłodzącej silnik. Wykorzystując wyniki własnych badań eksploatacyjnych pogłębiarek, określono zapotrzebowania na energię cieplną oraz na wodę słodką dla 6 hipotetycznych pogłębiarek ssących nasiębiernych o różnych wielkościach,...
-
ANALIZA PORÓWNAWCZA ROZWIĄZAŃ OKRĘTOWYCH INSTALACJI GRZEWCZYCH
PublicationW artykule przedstawiono opisy i schematy okrętowych instalacji grzewczych parowych i olejowych. Dokonano przeglądu ich własności oraz przeprowadzono analizę porównawczą z punktu widzenia korzyści eksploatacyjnych.
-
ANALIZA WPŁYWU WŁAŚCIWOŚCI PALIWA ŻEGLUGOWEGO TYPU MGO NA CHARAKTERYSTYKĘ ENERGETYCZNĄ SILNIKA WYSOKOPRĘŻNEGO, NIEZAWODNOŚĆ PRACY I ZUŻYCIE JEGO CZĘŚCI
PublicationW ramach opracowania przedstawiono wyniki badania silnika laboratoryjnego Farymann Diesel D10 zasilanego paliwem żeglugowym MGO produkowanym przez koncern paliwowy GRUPA LOTOS S.A. Badania miały na celu opracowanie charakterystyk energetycznych i emisyjnych silnika w stanie pracy ustalonej na reprezentatywnych obciążeniach wyznaczanych według charakterystyki śrubowej oraz określenie jego cech dynamicznych w procesie forsownego...
-
ANALIZA WPŁYWU WŁAŚCIWOŚCI PALIWA ŻEGLUGOWEGO TYPU RMD80 NA CHARAKTERYSTYKĘ ENERGETYCZNĄ SILNIKA WYSOKOPRĘŻNEGO, NIEZAWODNOŚĆ PRACY I ZUŻYCIE JEGO CZĘŚCI
PublicationW ramach opracowania przedstawiono wyniki badania silnika laboratoryjnego Farymann Diesel D10 zasilanego paliwem żeglugowym RMD80 produkowanym przez koncern paliwowy GRUPA LOTOS S.A. Badania miały na celu opracowanie charakterystyk energetycznych i emisyjnych silnika w stanie pracy ustalonej na reprezentatywnych obciążeniach wyznaczanych według charakterystyki śrubowej oraz określenie jego cech dynamicznych w procesie forsownego...
-
ANALIZA WPŁYWU WŁAŚCIWOŚCI PALIWA ŻEGLUGOWEGO TYPU RME180 NA CHARAKTERYSTYKĘ ENERGETYCZNĄ SILNIKA WYSOKOPRĘŻNEGO, NIEZAWODNOŚĆ PRACY I ZUŻYCIE JEGO CZĘŚCI
PublicationW ramach opracowania przedstawiono wyniki badania silnika laboratoryjnego Farymann Diesel D10 zasilanego paliwem żeglugowym RME180 produkowanym przez koncern paliwowy GRUPA LOTOS S.A. Badania miały na celu opracowanie charakterystyk energetycznych i emisyjnych silnika w stanie pracy ustalonej na reprezentatywnych obciążeniach wyznaczanych według charakterystyki śrubowej oraz określenie jego cech dynamicznych w procesie forsownego...
-
ANALIZA WPŁYWU WŁAŚCIWOŚCI PALIWA ŻEGLUGOWEGO TYPU RMG380 NA CHARAKTERYSTYKĘ ENERGETYCZNĄ SILNIKA WYSOKOPRĘŻNEGO, NIEZAWODNOŚĆ PRACY I ZUŻYCIE JEGO CZĘŚCI
PublicationW ramach opracowania przedstawiono wyniki badania silnika laboratoryjnego Farymann Diesel D10 zasilanego paliwem żeglugowym RMG380 produkowanym przez koncern paliwowy GRUPA LOTOS S.A. Badania miały na celu opracowanie charakterystyk energetycznych i emisyjnych silnika w stanie pracy ustalonej na reprezentatywnych obciążeniach wyznaczanych według charakterystyki śrubowej oraz określenie jego cech dynamicznych w procesie forsownego...
-
BADANIA EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ NOWO PRODUKOWANYCH PALIW ŻEGLUGOWYCH Z ZASTOSOWANIEM SILNIKA DIESLA
PublicationW artykule prz ybliżono jedno z zagadnień naukowych rozwiązywanych w ramach projektu badawczego finansowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Morskiej w Gdańsku, a mianowicie metodę badań energetycznych silnika o zapłonie samoczynnym w warunkach zasilania niestandardowym (modyfikowanym) paliwem żeglugowym. Zaprezentowano reprezentatywne wyniki te stów silnikowych realizowanych...
-
Damage Control in Warships
PublicationAs a result of dynamic quantitative and qualitative developments in the maritime industry its participants face harder and harder challenges pertaining to safety of ships and navigation. Practice has shown that even very well organised fleets are harassed by emergencies and accidents that can be neither predicted nor absolutely avoided. In order to counter the occuring emergencies and accidents, and to minimize their effects damage...
-
Ekologiczne skutki zastąpienia zespołu prądotwórczego baterią akumulatorów
PublicationW artykule przedstawiono rozważania dotyczące modyfikacji klasycznej siłowni okrętowej, polegającej na zastąpieniu jednego z zespołów prądotwórczych baterią akumulatorów. Miałoby to ograniczyć zużycie kosztownego paliwa odsiarczonego w obszarach chronionych. Podczas żeglugi poza obszarem chronionym bateria akumulatorów ładowana by była przez zespół prądotwórczy zasilany paliwem ciężkim, podczas postoju w porcie...
-
Ekspertyza z pomiarów drgań linii wałów na jednostce ORP "ORKAN"
PublicationEkspertyza diagnostyczna dotycząca stanu technicznego trzech linii transmisji mocy (linii wałów) opracowana na podstawie przeprowadzonych pomiarów drgań w 14 punktach pomiarowych, przy jednoczesnej pracy silników napędowych L, ŚR i PB (wspólnej pracy wszystkich linii wałów), w III zakresach ustalonego obciążenia. Pomiary prędkości i przyspieszeń drgań generowanych przez węzły konstrukcyjne okrętowego układu napędowego wykonano...
-
Ekspertyza z pomiarów drgań linii wałów na jednostce TRB631
PublicationEkspertyza diagnostyczna dotycząca stanu technicznego dwóch linii transmisji mocy (linii wałów) opracowana na podstawie przeprowadzonych pomiarów drgań w 26 punktach pomiarowych, przy jednoczesnej pracy silników napędowych L i PB (wspólnej pracy linii wałów obu burt), w II zakresach ustalonego obciążenia „pół-naprzód” i „cała-naprzód”. Pomiary prędkości i przyspieszeń drgań generowanych przez węzły konstrukcyjne okrętowego układu...
-
Energetyczne ujęcie działania komór spalania okrętowych silników spalinowych tłokowych i turbinowych
PublicationPrzedstawiono propozycję wartościowania (ilościowego określenia) działania komór spalania tłokowych i turbinowych silników spalinowych z uwzględnieniem zachodzących w nich takich rodzajów przemiany energii jakimi są ciepło i praca. Przedstawione rozważania bazują na fakcie, że w komorach spalania tego rodzaju silników spalinowych zachodzi przekształcanie energii chemicznej zawartej w dostarczonym do niej paliwie (ściślej – energii...
-
ENERGY ANALYSIS OF PROPULSION SHAFT FATIGUE PROCESS IN ROTATING MECHANICAL SYSTEM PART I TESTING SIGNIFICANCE OF INFLUENCE OF SHAFT MATERIAL FATIGUE EXCITATION PARAMETERS
PublicationThe article discusses the problem of mathematical modelling of energy conversion processes in a rotating mechanical system for the purpose of identifying fatigue states of propulsion shafts in this system. A simplified physical model of the analysed system, constructed in an appropriate scale, has made the basis for the experimental research. The research programme took into consideration mechanical fatigue excitation of the model...
-
INDICES FOR ASSESSING POTENTIAL ENVIRONMENTAL HAZARD FROM FUTURE SHIP SCRAPPING PROCESS, DETERMINABLE IN SHIP DESIGN STAGE
PublicationThis paper shortly presents the issue of utilization of ships after their withdrawal from service. Information on number of floating units liquidated in previous years was presented. Hazards to the environment , health and life of workers employed in the Far East ship scrapping yards operating on the beaches, were indicated. Then, the most important rules which have to make the ship recycling process safe were referred to. This...
-
Influence of lubricating oil improvers on performance of crankshaft seals
PublicationThis paper presents an original method for checking influence of lubricating oil improvers on performance of crankshaft seals of combustion piston engine. Crankshaft seals were tested with the use of a modified friction node of T-02 four- ball apparatus in laboratory conditions. The tests were conducted according to a worked-out algorithm. Their results confirmed usefulness of the method for determining „harmful” performance...
-
METODA FILTROWANIA SYGNAŁU SZYBKOZMIENNEJ TEMPERATURY SPALIN WYLOTOWYCH SILNIKA O ZS
PublicationW niniejszym artykule przedstawiono problematykę wpływu zakłóceń zewnętrznych pochodzących ze stanowiska badawczego na wyniki pomiarów szybkozmiennych temperatur spalin silników o zapłonie samoczynnym (ZS). Podkreślono, jak istotnym aspektem realizacji eksperymentów jest odpowiednie dostosowanie stanowiska badawczego tak, aby te wpływy były jak najmniejsze. Jednak w niniejszym opracowaniu skupiono się na metodach obróbki matematycznej...
-
Metoda wyznaczania stałej czasowej termopary na podstawie pomiaru szybkozmiennej temperatury spalin wylotowych silnika o ZS
PublicationW niniejszym artykule przedstawiono problematykę wyznaczania stałej czasowej termopary. Wskazano na wagę właściwości dynamicznych termopar podczas eksperymentów. Przedstawiono stanowisko laboratoryjne, na którym przeprowadzono badania, mające na celu wyznaczenie stałych czasowych dwóch rodzajów termopar. Zaprezentowano trzy metody obliczania tego parametru. Określono wartość stałej czasowej, wyznaczonej metodą symulacji numerycznej...
-
METODY IDENTYFIKACJI STANÓW NIEZDATNOŚCI EKSPLOATACYJNEJ OKRĘTOWYCH WAŁÓW NAPĘDOWYCH – POMIARY WSPÓŁOSIOWOŚCI LINII WAŁÓW
PublicationW okrętownictwie, podobnie jak w innych dziedzinach związanych z budową i eksploatacją maszyn nadrzędnym czynnikiem stymulującym bezpośrednio rozwój diagnostyki technicznej jest chęć zredukowania do absolutnego minimum następujących zagrożeń: zagrożeń związanych z utratą zdrowia i życia ludzkiego, zagrożeń związanych z zanieczyszczeniem środowiska, zagrożeń związanych ze stratami ekonomicznymi. Szacuje się, że ponad 50% ogólnej...
-
PROJEKTOWANIE STANOWISK LABORATORYJNYCH WSPIERAJĄCYCH PROCES SZKOLENIA PRAKTYCZNEGO KADR MORSKICH DZIAŁU MASZYNOWEGO W ŻEGLUDZE MIĘDZYNARODOWEJ, PRZYBRZEŻNEJ I KRAJOWEJ
PublicationWithin the article a design offer of the Department of Ship and Power Plants of the Faculty of Ocean Engineering And Ship Technology at the Gdansk University of Technology has been presented. The offer concerns designing laboratory stations which might stand for the equipment of a didactic base of maritime educational centers i.e. maritime (naval) academies and schools as well as maritime affairs' professional training centers,...
-
Reliability and types of diagnosis in the process of diesel engine operation
PublicationThe article presents complexity of the problem concerning development of diagnosis with defined reliability by a diagnosing system (SDG) on technical condition of marine combustion engines, especially main engines. It was shown that development of the final diagnosis, the so-called initial operation diagnosis, on the operational usability (fDG on PEx) of a main engine in particular, is not possible without prior development of...
-
Selection of main engines for hopper suction dredgers with the use oobability models
PublicationThis paper presents a new original method of selection of main engines for hopper suction dredgers with regard to probabilistic models. It was proposed to use the normal distribution to describe the operational loads of the main receivers. The principles for determination of parameters of load distribution and design power of the main engines were formulated. Lastly, the principles of selection of the size and number of main engines...
-
Signal filtering method of the fast-varying diesel exhaust gas temperature
PublicationThe paper presents the problem of the impact of external distortions originating on laboratory test stands on the results of measurements of fast-varying diesel exhaust gas temperature. It has been stressed how significant the aspect of the test stand adaptation is during an experiment to ensure the smallest possible impact. This paper, however, focuses on the methods of mathematical processing of a signal recorded during experimental...
-
STANOWISKO DO BADANIA WTRYSKIWACZY W WARUNKACH ZASILANIA SILNIKA PALIWAMI MODYFIKOWANYMI
PublicationOd 2015 roku w Katedrze Siłowni Morskich i Lądowych Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej realizowane są badania naukowe związane z kompleksowym badaniem silnika o zapłonie samoczynnym zasilanego różnymi rodzajami pozostałościowych paliw żeglugowym, w tym zasiarczonych i modyfikowanych. Przewidywanym efektem tych badań, dofinansowanych przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Morskiej w...
-
The Effect of Oxygenated Diesel-N-Butanol Fuel Blends on Combustion, Performance, and Exhaust Emissions of a Turbocharged CRDI Diesel Engine
PublicationThe article deals with the effects made by using various n-butanol-diesel fuel blends on the combustion history, engine performance and exhaust emissions of a turbocharged four-stroke, four-cylinder, CRDI 1154HP (85 kW) diesel engine. At first, load characteristics were taken when running an engine with normal diesel fuel (DF) to have ‘baseline’ parameters at the two ranges of speed of 1800 and 2500 rpm. Four a fossil diesel (class...
-
THE METHOD OF ENERGY-EFFICIENCY INVESTIGATIONS OF THE NEWLY PRODUCED MARINE FUELS THROUGH AN APPLICATION OF THE LABORATORY DIESEL ENGINE
PublicationThe article deals with one of the scientific issue solved within frames of the research project financed by Voivodeship Fund for Environmental Protection and Water Management in Gdansk, namely, in particular, the method of energy investigations of the self-ignition engine in conditions of its supply with a non-standard (modified) marine fuel. The representative results of engine tests worked out on the especially built laboratory...
-
Uwarunkowania diagnostyczne sterowania procesem eksploatacji okrętowych silników głównych
PublicationZe względu na losowość czynników wymuszających podczas użytkowania urządzeń okrętowych w praktyce eksploatacyjnej okrętowych układów energetycznych wdrażanych jest coraz więcej elementów strategii eksploatacji wg stanu technicznego (ang. Condition Based Maintenance). W referacie przedstawiono wybrane problemy dotyczące diagnostyki jako niezbędnego ogniwa w ciągu czynności związanych z podejmowaniem racjonalnych, podyktowanych...
Year 2017
-
A method to assess transverse vibration energy of ship propeller shaft for diagnostic purposes
PublicationThe article discusses a key problem of ship propulsion system vibration diagnostics, which concerns assessing this part of mechanical energy transmitted from the main engine to the ship propeller which is dissipated due to propeller shaft vibration. A simplified calculation model is proposed which allows the total energy of the generated torsional vibration to be assessed from the shaft deflection amplitude measured at the mind-span...
-
Analysis of catalitic reactors usefulness to reduce pollution generated by piston combustion engines with regard to ship main engines
PublicationThe article presents results which indicate that the use of catalytic reactors to reduce emissions of harmful compunds contained in the exhaust gas is important in the operation of vehicle motors operation. Efforts of the shipbuilding industry to reduce the toxicity of exhaust gas emitted by the main engines have been indicated and pointed to the desirability of the use of these catalysts in maritime transport. It has been pointed...
-
ANALYSIS OF DIESEL OIL SPECIFIC HEAT IMPACT FOR OPERATION OF THE SUPPLY PUMP
PublicationThe article describes a test rig that allows the measurement of fuel oil specific heat changes based on the cooling time of liquids. After that, by analysing the test results, a research hypothesis was created and verified. The hypothesis is that the specific heat energy of fuel oil impact the operation of the circulation pump.
-
BADANIE ENDOSKOPOWE PRZESTRZENI ROBOCZEJ SILNIKA O ZAPŁONIE SAMOCZYNNYM Z WSTĘPNĄ KOMORĄ SPALANIA
PublicationW artykule podjęto zagadnienie diagnostyki endoskopowej przestrzeni roboczych tłokowych silników spalinowych. Scharakteryzowano endoskopową aparaturę diagnostyczną będącą na wyposażeniu bazy laboratoryjnej Katedry Siłowni Morskich i Lądowych Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej. Przybliżono metodykę realizacji badań endoskopowych na przykładzie laboratoryjnego silnika o zapłonie samoczynnym z wstępną komorą...
-
Capillary pumped loop as a tool for collecting large heat fluxes from electronic devices on warships
PublicationThe combat potential of future warships will be directly related to the use of modern electronic devices being parts of advanced systems, such as, for instance, radar systems, fire aiming systems, fire detection systems, electric drive systems, and even electronic and radio-electronic weaponry, railguns and lasers, installed on these warships. The capacity and functionality of these devices is continually increasing, at decreasing...
-
Determination of probabilities defining safety of a sea-going ship during performance of a transportation task in stormy weather conditions
PublicationThe paper presents the possibility of applying the theory of semi-Markov processes to determine the limiting distribution for the process of changes of technical states being reliability states of the systems of sea-going ships significantly affecting safety of such ships, which include main engine, propeller and steering gear. The distribution concerns the probabilities of occurrence of the said states defined for a long time...
-
Diagnostyka eksploatacyjna okrętowych silników spalinowych - tłokowych i turbinowych
PublicationW monografii przedstawiono wybrane zagadnienia diagnostyki technicznej silników spalinowych dużej mocy, zarówno tłokowych, jak i turbinowych, ukierunkowane na eksploatację okrętowych (i nie tylko) systemów energetycznych, w których występują tego typu silniki. W początkowej części opracowania zaproponowano koncepcję systemowego ujęcia diagnostyki eksploatacyjnej silników okrętowych w aspekcie obowiązujących standardów światowych...
-
Experimental study of pressure rise at the evaporator of capillary pumped loop with acetone and water as working fluids
PublicationIn this work studied is the possibility of fluid pumping using capillary forces in the capillary pumped loop. Experimental and theoretical studies have been performed to understand the phenomena associated with heat transfer in porous structure of the evaporator. The capillary effect was studied during operation of two different capillary porous structures with two different working fluids, namely water and acetone. The results...
-
Features of load and wear of main propulsion devices on sea-going ships with piston combustion engines and their impact on changes in technical states of the systems
PublicationThe paper presents the specificity of operation of propulsion systems of seagoing ships which causes the need to control the load on them, especially on their engines called main engines. The characteristics of the load on the propulsion systems, especially on the main engines as well as on the shaft lines and propellers driven by the engines, along with the process of wear in tribological joints (sliding tribological systems)...
-
HYBRID ENERGY SYSTEM FOR A CLASSIC SHIP POWER PLANT
PublicationThe article presents a brief overview of hybrid energy systems used on ships. The area of their application is outlined. The benefits of using such systems are also indicated. Then, the classic ship power plant is defined. The most important part of the article is a proposal how to modify a classic engine room by using a hybrid energy system. The idea is: to accumulate a part of electricity in areas where it is allowed to burn...
-
Laboratory station for research of the innovative dry method of exhaust gas desulfurization for an engine powered with residual fuel
PublicationContemporary methods of exhaust gas desulfurization in marine engines are all expensive methods (4-5 million euro). This is, among other reasons, due to the limited market audience, but primarily due to the monop-olized position of manufacturers offering fabrication and assembly of this type of marine ship installations. Proposed as part of a research project financed by the Regional Fund for Environmental Protection and Maritime...
-
MULTIEQUATION MODELS AS DIAGNOSTIC TOOLS FOR MEASURING THE OPERATIONAL FLUIDITY OF THE CONTAINER HANDLING TERMINAL
PublicationThe article presents the continuation of the authors’ research on the problem of the operational fluidity of cargo handling sea terminals, based on the example of the DCT. The article presents a solution based on the multiequation models and applied to analyze the operational fluidity of terminals in the transshipment and feeder relation. To provide a solution to the problem of the functioning of sea-land supply chains at the terminal,...
-
OPTIMALIZATION OF SORBENT FEEDING IN THE DRY METHOD OF FLUE GAS DESULFURIZATION
PublicationThe swiftly developing sea transport contributes to a considerable increase of fuel usage in the international shipping, which results in the escalation of toxic compounds emitted into the atmosphere. It is followed by the constantly heightened requirements limiting those emissions. In the case of sulfur oxide emission, inside of SECA (Sulfur Emission Control Area), the maximum content of sulfur in the shipping fuels used on the...
-
OSŁONA TERMOPARY CHŁODZONA WODĄ JAKO NARZĘDZIE ZAPOBIEGAJĄCE ZAKŁÓCENIOM ZEWNĘTRZNYM PODCZAS POMIARÓW TEMPERATUR SZYBKOZMIENNYCH SPALIN W KANALE WYLOTOWYM SILNIKA OKRĘTOWEGO
PublicationW artykule przedstawiono problematykę wpływu zakłóceń ze stanowiska badawczego na wyniki pomiarów temperatur szybkozmiennych gazów wylotowych maszyn tłokowych. Pokazano wykonaną przez autorów niniejszego artykułu osłonę termopary chłodzoną wodą, mającą na celu minimalizację jednego z wymienionych zakłóceń, jakim jest nagrzewanie się obudowy termopary od kanału wylotu spalin, w którym jest zamontowana. Przedstawiono wyniki pilotażowych...
-
PROBLEMATYKA WYZNACZANIA WARTOŚCI OPAŁOWEJ MODYFIKOWANYCH PALIW ŻEGLUGOWYCH
PublicationW artykule przedstawiono krótką charakterystykę modyfikowanych paliw żeglugowych wprowadzanych na rynek przez koncerny paliwowe PKN ORLEN S.A., LOTOS Asfalt Sp. z o.o. oraz STENA OIL (Szwecja) oraz ich podstawowe własności fizykochemiczne. Zwrócono szczególną uwagę na odpowiedni dobór lepkości paliwa zasilającego silnik okrętowy, który determinuje właściwy przebieg procesu spalania oraz odpowiednie warunki smarowania par precyzyjnych...
-
PROTOTYPOWE STANOWISKO LABORATORYJNE DO OCENY WŁASNOŚCI MODYFIKOWANYCH PALIW ŻEGLUGOWYCH W ZAKRESIE ICH WPŁYWU NA WSKAŹNIKI PRACY SILNIKA
PublicationOd 2015 roku w Katedrze Siłowni Morskich i Lądowych Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej realizowane są badania naukowe mające na celu zbudowanie specjalistycznego stanowiska laboratoryjnego, które umożliwi kompleksowe badanie silnika o zapłonie samoczynnym zasilanego różnymi rodzajami pozostałościowych paliw żeglugowym, w tym zasiarczonych i modyfikowanych. Przewiduje się, że w ramach szerokiego programu...
-
RAPORT-EKSPERTYZA Z POMIARÓW DRGAŃ LINII WAŁÓW NA JEDNOSTCE ORP „PIORUN”
PublicationEkspertyza diagnostyczna dotycząca stanu technicznego lini transmisji mocy (linii wałów) opracowana na podstawie przeprowadzonych pomiarów drgań. Pomiary prędkości i przyspieszeń drgań generowanych przez węzły konstrukcyjne linii wałów okrętowego układu napędowego wykonano po naprawie głównej napędu okrętu w stoczni „NAUTA”, w celu określenia jego stanu dynamicznego. Rejestrację drgań przeprowadzono w: • płaszczyźnie pionowej (V)...
-
Technical State Assessment of Charge Exchange System of Self-Ignition Engine, Based On the Exhaust Gas Composition Testing
PublicationThis paper presents possible use of results of exhaust gas composition testing of self - ignition engine for technical state assessment of its charge exchange system under assumption that there is strong correlation between considered structure parameters and output signals in the form of concentration of toxic compounds (ZT) as well as unambiguous character of their changes. Concentration of the analyzed ZT may be hence considered...
-
The concept of research on ecological, energy and reliability effects of modified marine fuel oils application to supply compression-ignition engines in real conditions
PublicationWithin the article, basic assumptions of the research project financed by Regional Fund for Environmental Protection and Water in Gdansk were described. The project concerns the experimental investigations carried out on laboratory compression-ignition engine in conditions of its supply with a non-standard marine fuel oil. Configuration and measuring capability of laboratory test bed presently being constructed were introduced....
Year 2016
-
A Method for The Assessing of Reliability Characteristics Relevant to an Assumed Position-Fixing Accuracy in Navigational Positioning Systems
PublicationThis paper presents a method which makes it possible to determine reliability characteristics of navigational positioning systems, relevant to an assumed value of permissible error in position fixing. The method allows to calculate: availability , reliability as well as operation continuity of position fixing system for an assumed, determined on the basis of formal requirements - both worldwide and national, position-fixing accuracy....
-
A model of fuel combustion process in the marine reciprocating engine work space taking into account load and wear of crankshaft-piston assembly and the theory of semi-Markov processes
PublicationThe ar ticle analyses the operation of reciprocal internal combu stion engines, with mar ine engines u sed a s an example. The analysis takes into account types of energy conversion in the work spaces (cylinders) of these engines, loads of their crankshaft-piston assemblies, and types of fuel combustion which can take place in these spaces during engine operation. It is highlighted that the analysed time-dependent loads of marine...
-
ANALIZA PORÓWNAWCZA WYNIKÓW ZASTOSOWANIA PROCESÓW MARKOWA I SEMIMARKOWSKICH, JAKO MODELI NIEZAWODNOŚCIOWYCH, WIELOSTANOWYCH OBIEKTÓW TECHNICZNYCH
PublicationW czasie racjonalnej eksploatacji obiektów i systemów technicznych, podejmowane są różnorakie decyzje eksplo-atacyjne a sam proces decyzyjny powinien polegać na wyborze tej, spośród możliwych do podjęcia, która uznana zostanie za najlepszą. Wybór takiej decyzji, możliwy jest po uwzględnieniu szeregu różnych informacji, lecz nigdy nie będzie wybo-rem do końca prawidłowym bez uwzględnienia danych i wskaźników dotyczących niezawodności. W...
-
Analiza wpływu ilości i jakości oleju smarowego na poprawność działania korbowych łożysk ślizgowych
PublicationW artykule przedstawiono wpływ ilości i jakości oleju smarowego na działanie korbowego łożyska ślizgowego i opisano stanowisko badawcze, na którym zostały przeprowadzone badania własności oleju smarowego w aspekcie wpływu tych własności oleju na poprawność działania wspomnianego łożyska. Przedstawiono także analizę wyników badań i w oparciu o te wyniki sformułowano wniosek, że ilość i jakość oleju smarowego wpływa na poprawność...
-
Application of semi-Markov processes for evaluation of diesel engines reliability with regards to diagnostics
PublicationThe paper presents semi-Markov models of technical state transitions for diesel engines, useful for determination of their reliability, as a result of the conducted statistical empirical studies. Interpretation of technical states provided for this sort of engines refers to ship main engines, i.e. engines employed in propulsion systems of sea-going ships. The considerations recognize diesel engine as a diagnosed system (SDN), of...
-
COMPARATIVE ANALYSIS OF RESULTS OF APPLICATION OF MARKOV AND SEMI-MARKOV PROCESSES TO RELIABILITY MODELS OF MULTI-STATE TECHNICAL OBJECTS
PublicationDuring rational operation of technical objects and systems various operational decisions are made and decision-making process itself should be consisted in selecting that considered most favourable out of all possible to be taken. Choice of such decision is possible after taking into account many different information items but it never be completely correct without accounting for data and indices dealing with reliability. In...
-
CREATING A RANKING OF DIAGNOSTIC PARAMETERS FOR THE DYNAMIC PROCESS OF A MARINE COMBUSTION ENGINE IN THE ASPECT OF MULTI-CRITERIA EVALUATIONS
PublicationThe change of some of the engine’s structural parameters affects the change of toxic compound emission in exhaust gases. It mainly applies to the damage sustained by the charge exchange system as well as the fuel system and the engine supercharging system. These changes are definitely higher during dynamic states and the related transient states. As such, it is possible to speak of a diverse sensitivity of the diagnostic parameters...
-
DETERMINING THE TIME CONSTANT USING TWO METHODS AND DEFINING THE THERMOCOUPLE RESPONSE TO SINE EXCITATION OF GAS TEMPERATURE
PublicationThis paper describes the two methods of determining the time constant of type K thermocouple, for two construction solutions: the exposed weld and the mantle fillet weld. This is an important parameter indicating the response time of the thermocouple on the recorded signal. The first method consists of determining the value of τ in the way of numerical simulation of heat exchange between the thermocouple and the current of gas...
-
DIRECTIONS OF THE SCIENTIFIC RESEARCH CONDUCTED IN THE DEPARTMENT OF MARINE AND POWER PLANTS OF THE FACULTY OF OCEAN ENGINEERING AND SHIP TECHNOLOGY OF THE GDANSK UNIVERSITY OF TECHNOLOGY
PublicationIn this article the short historical outline of the Department of Marine and Land Power Plants of the Faculty of Ocean Engineering and Ship Technology of the Gdansk University of Technology was introduced. Its activity beginnings, in the post-war history of the University, reach 1952. The leading scientific issues, which have been developed for years in three principal directions: design, manufacture and operation of machines and...
-
EXHAUST GAS TEMPERATURE MEASUREMENTS IN DIAGNOSTICS OF TURBOCHARGED MARINE INTERNAL COMBUSTION ENGINES PART II DYNAMIC MEASUREMENTS
PublicationThe second part of the article describes the technology of marine engine diagnostics making use of dynamic measurements of the exhaust gas temperature. Little-known achievements of Prof. S. Rutkowski of the Naval College in Gdynia (now: Polish Naval Academy) in this area are presented. A novel approach is proposed which consists in the use of the measured exhaust gas temperature dynamics for qualitative and quantitative assessment...
-
IDENTIFICATION OF THE INTERFECE OF LATERAL SLIDE BEARINGS
PublicationIn the paper, the model of slide bearings of motor engine, the metodology of research on this type of bearings and its results are presented measurement standpoint consisting of main elements of Briggs & Stratton 550 serie 10 T 802 model piston motor engine driven by three phase elektric engine is introduced . On the measurement standpoint are measurements were done, needed for specification...
-
Operation evaluation method for marine turbine combustion engines in terms of energetics
PublicationAn evaluation proposal (quantitative determination) of an y combustion turbine engine operation has been presented , wherein the impact energy occurs at a given time due to Energy conversion. The fact has been taken into account that in this type of internal combustion engines the energy conversion occurs first in the combustion chambers and in the spaces between the blade of the turbine engine. It was assumed that in the combustion...
-
PHYSICAL MODEL OF ENERGY-RELATED PROCESSES IN A ROTATING MECHANICAL SYSTEM FOR THE PURPOSES OF DIAGNOSIS OF TRANSMISSION SHAFTS
PublicationIn the present article, selected problems connected with identification of slowly changing energy-related processes accompanying high cyclic fatigue of construction materials of simple mechanical systems, with special consideration of transmission shafts, are mentioned for diagnostic purposes. The article also presents physical models of object and processes that in a simplified way reflect mechanical energy transmission from transmission...
-
POWER EFFICIENCY OF POWER PLANTS ON TRAILING SUCTION HOPPER DREDGERS
PublicationThis paper presents the notion of operational power efficiency and compares it with the classical definition of power efficiency. There are presented also calculation results of power efficiency for a selected suction hopper dredger and also influence of power system type of suction hopper dredger on magnitude of power efficiency of its power plant has been highlighted.
-
PROBLEMS OF EXPERIMENTAL DETERMINATION OF COEFFICIENTS OF THE WEAR OF SHIP PIPING SYSTEMS
PublicationThe article presents series of considerations relating to experimental evaluation of the reliability of ship piping systems. The aim of this study is to attempt to answer the following questions: What should be the tested element? How to choose the diameter of the tested item? What should be the result of measurements and calculations? How to measure? How to choose the duration of the test? How to choose the sample size and elaborate...
-
RAPORT - EKSPERTYZA Z POMIARÓW DRGAŃ LINII WAŁÓW NA JEDNOSTCE R14
PublicationEkspertyza diagnostyczna dotycząca stanu technicznego lini transmisji mocy (linii wałów) opracowana na podstawie przeprowadzonych pomiarów drgań. Pomiary prędkości i przyspieszeń drgań generowanych przez węzły konstrukcyjne linii wałów okrętowego układu napędowego wykonano po naprawie głównej napędu okrętu w stoczni „NAUTA”, w celu określenia jego stanu dynamicznego. Rejestrację drgań przeprowadzono w płaszczyźnie pionowej (V)...
-
Własności kwantowe przemian energetycznych zachodzących w silnikach o zapłonie samoczynnym = Quantum properties of energy transformation in diesel engines
PublicationW pracy uzasadniono, że w badaniach własności energetycznych silników spalinowych o zapłonie samoczynnym należy uwzględnić istniejącą w ich eksploatacji przypadkowość i nieprzewidywalność zdarzeń. Nawiązano do osiągnięć mechaniki kwantowej wskazując na wynikający z nich postulat, że wielkości nazywane komplementarnymi, mają istotną własność, która polega na tym, że niemożliwy jest jednoczesny i zarazem dokładny pomiar ich wartości....
Year 2015
-
A LABORATORY STAND FOR THE ANALYSIS OF DYNAMIC PROPERTIES OF THERMOCOUPLES
PublicationIn the present elaboration, problems connected with measurements of high variable temperatures of gases are introduced and the impact of dynamic properties of different construction solutions of thermoelements on the accuracy of the measurements is considered. A laboratory stand built within research under doctoral thesis, destined for analysis of dynamic properties of thermocouples is also described. Results of numerical simulation...
-
AN ENERGY APPROACH TO THE FATIGUE LIFE OF SHIP PROPULSION SYSTEMS
PublicationThe conducted research investigations aimed to carry out an identification of the constructional materials fatigue state of the ship propulsions’ rotational mechanical units for diagnostic purposes. The fatigue cracks of the elements transmitting mechanical energy streams from the propulsion engines to the ship propellers or to the generators of the ship’s electric power station stand for a primary reason for the secondary, usually...
-
Analytical method of determining dynamic properties of thermocouples used in measurements of quick – changing temperatures of exhaust gases in marine diesel engines
PublicationThe article presents selected issues of mathematical modeling of heat exchange between the thermocouple and the exhaust gas flowing them, in unsteady conditions. On the way of energy balancing consideration of thermodynamic processes developed differential equations describing the dynamic properties for three versions of the design sheathed thermocouples: with weld isolated from the sheath, with weld welded the sheath and with...
-
Application Isssues of the Semi-Markov Reliability Model
PublicationPredicting the reliability of marine internal combustion engines, for instance, is of particular importance, as it makes it possible to predict their future reliability states based on the information on the past states. Correct reliability prediction is a complex process which consists in processing empirical results obtained from operating practice, complemented by analytical considerations. The process of technical state changes...