Experimental research on evolutionary path planning algorithm with fitness function scaling for collision scenarios
Abstrakt
This article presents typical ship collision scenarios, simulated using the evolutionary path planning system and analyses the impact of the fitness function scaling on the quality of the solution. The function scaling decreases the selective pressure, which facilitates leaving the local optimum in the calculation process and further exploration of the solution space. The performed investigations have proved that the use of scaling in the evolutionary path planning method makes it possible to preserve the diversity of solutions by a larger number of generations in the exploration phase, what could result in finding better solution at the end. The problem of avoiding collisions well fitted the algorithm in question, as it easily incorporates dynamic objects (moving ships) into its simulations, however the use scaling with this particular problem has proven to be redundant.
Cytowania
-
4
CrossRef
-
0
Web of Science
-
0
Scopus
Autorzy (3)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja monograficzna
- Typ:
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku w języku o zasięgu międzynarodowym
- Tytuł wydania:
- Methods and algorithms in navigation Marine navigation and saferty of sea transportation strony 85 - 91
- Język:
- angielski
- Rok wydania:
- 2011
- Opis bibliograficzny:
- Kolendo P., Śmierzchalski R., Jaworski B.: Experimental research on evolutionary path planning algorithm with fitness function scaling for collision scenarios// Methods and algorithms in navigation Marine navigation and saferty of sea transportation/ ed. eds. A. Weintrit, T. Neumann. - Gdynia Maritime University. : , 2011, s.85-91
- DOI:
- Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.1201/b11344-15
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 97 razy