Multibody and electromechanical modelling in dynamic balancing of mechanisms for mechanical and electromechanical systems
Abstrakt
Praca prezentuje zagadnienia wspólnego modelowania układu wieloczłonowego i napędu elektrycznego oraz problemy wyrównoważania mechanizmów. Analizowanym układem mechanicznym jest płaski czworobok przegubowy. Analizowany mechanizm zamodelowano jako układ wieloczłonowy z zamkniętymi wielobokami ciał. Do wymuszenia ruchu układu wykorzystano model silnika prądu stałego. Zbadano oddziaływania pomiędzy płytą mocującą czworoboku i otoczeniem. Podjęto się minimalizacji tych oddziaływań. Przeprowadzono równoczesną minimalizację siły i momentu oddziaływania. Minimalizację oddziaływań uzyskano na drodze wyrównoważania elementów mechanizmów. Zaproponowaną metodą wyrównoważania jest alokacja przeciwmas. Wartości parametrów znaleziono na drodze modelowania i optymalizacji numerycznej. Wykazano, że parametry te zależą od przyjętego przebiegu charakterystyki czasowej ruchu wału napędowego. Zbadano wpływ tej charakterystyki dla trzech rodzajów napędów: stałej prędkości obrotowej, stałego momentu zasilającego, modelu dynamiki silnika prądu stałego. Otrzymane wyniki potwierdziły konieczność precyzyjnego, elektromechanicznego modelowania podczas wyznaczania parametrów dla przeciwmas przyszłych mechanizmów.
Autor (1)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Opublikowano w:
-
Solid State Phenomena
nr 147-149,
strony 339 - 344,
ISSN: 1012-0394 - Język:
- angielski
- Rok wydania:
- 2009
- Opis bibliograficzny:
- Lipiński K.: Multibody and electromechanical modelling in dynamic balancing of mechanisms for mechanical and electromechanical systems// Solid State Phenomena. -Vol. 147-149., (2009), s.339-344
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 106 razy