Non-linearity of multibody dynamic equations with respect to Lagrange multipliers: application to railway dynamics
Abstrakt
Praca koncentruje się na dynamice układów wieloczłonowych z zamkniętymi łańcuchami członów. Głównym punktem zainteresowania jest modelowanie układów z występującymi nieliniowymi zależnościami opisującymi wpływ siły mnożników Lagrange'a na dynamikę układu (nieliniowe modele siły tarcia.). Aby zbudować model dynamiki układu zawierającego zamknięte łańcuchy członów, wspomniane łańcuchy są "rozcinane" i budowana jest struktura drzewa odniesienia. Następnie wprowadzane są równania więzów opisujące "rozcięte" ograniczenia ruchu. Dodatkowo, równania dynamiki struktury drzewa są rozszerzane o oddziaływania (siły) więzów reprezentowane przez mnożniki Lagrange'a. W rozważanej sytuacji pojazdu szynowego, więzy wynikają z obecności kontaktu pomiędzy kołem i szyną. Wprowadzane siły oddziaływania w miejscu kontaktu wyrażone są za pomocą mnożników Lagrange'a oraz za pomocą składowych stycznych generowanych przez siły (i pary sił ) tarcia . Jeżeli uzyskany układ równań różniczkowo-algebraicznych jest liniowy, jest on przekształcany jest do układu różniczkowego korzystając z metody podziału zmiennych. Następnie, uzyskany układ jest całkowany numerycznie. Obecna praca przedstawia algorytm jaki może być wykorzystany w przypadku nieliniowych zależności pomiędzy siłami tarcia i mnożnikami Lagrange'a. Sytuacja taka jest typową sytuacja opisująca kontakt pomiędzy kołem i szyną.
Cytowania
-
0
CrossRef
-
0
Web of Science
-
0
Scopus
Autorzy (3)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach dostępnych w wersji elektronicznej [także online]
- Język:
- angielski
- Rok wydania:
- 2009
- DOI:
- Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.1002/pamm.200910038
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 107 razy