On the possible increasing of efficiency of ship power plant with the system combined of marine diesel engine, gas turbine and steam turbine in case of main engine cooperation with the gas turbine fed in parallel and the steam turbine
Abstrakt
W pracy przedstawiono koncepcję układu kombinowanego okrętowego dużej mocy złożonego z wiodącego silnika głównego spalinowego silnika tłokowego i skojarzonych z nim turbiny gazowej mocy i układu turbiny parowej, wykorzystujących energię zawartą w spalinach wylotowych głównego silnika spalinowego. Rozpatrzono wariant układu kombinowanego, w którym główny jest silnik tłokowy skojarzony z turbiną gazową mocy i układem turbiny parowej, przy czym turbina mocy zasilana jest gazami spalinowymi z kolektora spalin w układzie równoległym z turbodoładowarką. Podano algorytm i obliczenia poszczególnych podukładów: turbodoładowania, turbiny gazowej mocy i obiegu turbiny parowej. Przedstawiono założenia i przyjęte ograniczenia do obliczeń, jak również niektóre parametry układu skonfrontowano z badaniami eksperymentalnymi dostępnymi w literaturze. Optymalizację energetyczną całej kombinowanej siłowni okrętowej przeprowadzono tylko z punktu termodynamicznego. Nie zajmowano się analizą techniczno-ekonomiczną. Obliczenia numeryczne wykonano dla silnika wolnoobrotowego spalinowego firmy Wartsila o mocy 52 MW.
Autorzy (2)
Cytuj jako
Pełna treść
- Wersja publikacji
- Accepted albo Published Version
- Licencja
- otwiera się w nowej karcie
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuł w czasopiśmie wyróżnionym w JCR
- Opublikowano w:
-
Polish Maritime Research
nr 16,
strony 40 - 44,
ISSN: 1233-2585 - Język:
- angielski
- Rok wydania:
- 2009
- Opis bibliograficzny:
- Dzida M., Mucharski J.: On the possible increasing of efficiency of ship power plant with the system combined of marine diesel engine, gas turbine and steam turbine in case of main engine cooperation with the gas turbine fed in parallel and the steam turbine// Polish Maritime Research. -Vol. 16, iss. nr 2(60) (2009), s.40-44
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 137 razy