The efficiency of scientific activities and technology transfer in higher education in Poland - Publikacja - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

The efficiency of scientific activities and technology transfer in higher education in Poland

Abstrakt

The objective of the article is to measure and evaluate the efficiency of scientific activity and technology transfer to the economy by public higher education institutions (HEIs) in Poland and to formulate recommendations for state policy to increase the effectiveness of the technology transfer process by them. The study measured scientific activity and technology transfer separately in two groups of higher education institutions (i.e., universities and technical universities). Two non-radial models, SBM and BP-SBM, which belong to the non-parametric Data Envelopment Analysis (DEA) method, were used for the study. All examined higher education institutions are more efficient in basic research than in transferring technology to the economy. However, technical universities are more efficient in technology transfer and universities in basic research. In most cases, technical universities are more accomplished in scientific activity than universities in technology transfer. Research shows that universities have been almost entirely focused on basic research, and technical universities have engaged in basic research and technology transfer to the economy in various ways. The research results confirmed the existence of very weak links between science and business in terms of knowledge and technology transfer to the economy. This is due to many factors. The authors presented recommendations for necessary actions that will enable the increase of technology transfer by public universities in Poland. An interesting direction of future research is the measurement and evaluation of the effectiveness of technology transfer of the second group of NIS entities in Poland, i.e. research institutes.

Cytowania

Cytuj jako

Pełna treść

pobierz publikację
pobrano 3 razy
Wersja publikacji
Accepted albo Published Version
Licencja
Creative Commons: CC-BY-NC-ND otwiera się w nowej karcie

Słowa kluczowe

Informacje szczegółowe

Kategoria:
Publikacja w czasopiśmie
Typ:
Publikacja w czasopiśmie
Opublikowano w:
Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy nr 75, strony 62 - 89,
ISSN: 1898-5084
Rok wydania:
2023
Opis bibliograficzny:
Łącka, I., & Brzezicki, Ł. (2023). The efficiency of scientific activities and technology transfer in higher education in Poland. Social Inequalities and Economic Growth, 75, 62–89. https://doi.org/10.15584/nsawg.2023.3.4
DOI:
Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) https://doi.org/10.15584/nsawg.2023.3.4
Bibliografia: test
  1. Barra, C., Castro-Peña, M. Y., Coello, J. G. (2023). Research and knowledge transfer per- formance in Colombian universities. Quality & Quantity, 2023, 1-21. DOI: 10.1007/ s11135-023-01627-6. otwiera się w nowej karcie
  2. Bonaccorsi A., Daraio, C., Simar, L. (2006). Advanced indicators of productivity of uni- versities an application of robust nonparametric methods to Italian data. Scientome- trics, 66(2), 389-410. DOI: 10.1007/s11192-006-0028-x. otwiera się w nowej karcie
  3. Banker, R. D., Charnes, A., Cooper, W. W. (1984). Some models for estimating techni- cal and scale inefficiencies in data envelopment analysis. Man agement Science, 30, 1078-1092. DOI: 10.1287/mnsc.30.9.1078. otwiera się w nowej karcie
  4. Bentley, P. J., Gulbrandsen, M., Kyvik, S. (2015). The relationship between basic and applied research in universities. Higher Education, 70(4), 689-709. DOI: 10.1007/ s10734-015-9861-2. otwiera się w nowej karcie
  5. Borowy, M., Sawicka, J. (2016). Transfer innowacji z sektora nauki do otoczenia gospo- darczego -teoria i praktyka. Przykład polskich uczelni przyrodniczych [Innovation transfer from the science sector to the economic environment on the example of Po- lish universities of life sciences]. otwiera się w nowej karcie
  6. Brzezicki, Ł. (2019). Measurement of efficiency education in public higher education insti- tutions not subject to the supervision of the ministry of science and higher education in Poland. Polityka i Społeczeństwo, 4(17), 139-152. DOI: 10.15584/polispol.2019.4.9. otwiera się w nowej karcie
  7. Brzezicki, Ł. (2020). Przegląd badań dotyczących efektywności i produktywności pol- skiego szkolnictwa wyższego prowadzonych za pomocą metody DEA i indeksu Mal- mquista [A review of research on the efficiency and productivity of Polish higher education conducted for the DEA and the Malmquist Index]. Ekonomia -Wroclaw Economic Review, 26(2), 19-40. DOI: 10.19195/2658-1310.26.2.2. otwiera się w nowej karcie
  8. Brzezicki, Ł. (2022). Działalność publicznych instytutów badawczych w Polsce [Opera- tions of public research institutes in Poland]. Nauki Ekonomiczne, 36, 35-83. DOI: 10.19251/ne/2022.36(2). otwiera się w nowej karcie
  9. Brzezicki, Ł., Prędki, A. (2023). An Estimation of the Efficiency of Public Research Institutes in Poland -DEA Approach. Cracow Review of Economics and Management, 2(1000), 33-50. DOI: 10.15678/ZNUEK.2023.1000.0202. otwiera się w nowej karcie
  10. Cao, Q., Li, Y., Peng, H. (2023). From university basic research to firm innovation: dif- fusion mechanism and boundary conditions under a U-shaped relationship. Techno- vation, 123, 102718. DOI: 10.1016/j.technovation.2023.102718. otwiera się w nowej karcie
  11. Charnes, A., Cooper, W. W., Rhodes, E. (1978). Mea suring the efficiency of decision making units. European Journal of Operational Research, 6(2), 429-444. DOI: 10.1016/0377-2217(78)90138-8. otwiera się w nowej karcie
  12. Chen, X., Shu, X. (2021). The Scientific and Technological Innovation Performance of Chinese World-Class Universities and its Influencing Factors. IEEE Access, 9, 84639-84650. DOI: 10.1109/ACCESS.2021.3087659. otwiera się w nowej karcie
  13. Chuanyi, W., Xiaohong, L., Shikui, Z. (2016). The Relative Efficiencies of Research Uni- versities of Science and Technology in China: Based on the Data Envelopment Analysis and Stochastic Frontier Analysis. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Tech- nology Education, 12(10), 2753-2770. DOI: 10.12973/eurasia.2016.02302a. otwiera się w nowej karcie
  14. Compagnucci, L., Spigarelli, F. (2020). The Third Mission of the university: A systematic literature review on potentials and constraints. Technological Forecasting and Social Change, 161, 120284. DOI: 10.1016/j.techfore.2020.120284. otwiera się w nowej karcie
  15. Cooper, W. W., Seiford, L. M., Tone, K. (2007). Data Envelopment Analysis. A Compre- hensive Text with Models, Applications, References and DEA-Solver Software. New York: Springer. otwiera się w nowej karcie
  16. De Witte, K., López-Torres, L. (2017). Efficiency in education: a review of literature and a way forward. Journal of the Operational Research Society, 68(4), 339-363. DOI: 10.1057/jors.2015.92. otwiera się w nowej karcie
  17. de la Torre, E. M., Agasisti, T., Perez-Esparrells, C. (2017). The relevance of knowledge transfer for universities' efficiency scores: an empirical approximation on the Spanish public higher education system. Research Evaluation, 26(3), 211-229. DOI: 10.1093/ reseval/rvx022. otwiera się w nowej karcie
  18. de Wit-de Vries, E., Dolfsma, W. A., van der Windt, H. J., Gerkema, M. P. (2019). Knowledge transfer in university-industry research partnerships: a review. The Journal of Technology Transfer, 44, 1236-1255. DOI: 10.1007/s10961-018-9660-x. otwiera się w nowej karcie
  19. Foltz, J. D., Barham, B. L., Chavas, J. P., Kim, K. (2012). Efficiency and technological change at US research universities. Journal of Productivity Analysis, 37(2), 171-186. DOI: 10.1007/s11123-011-0249-8. otwiera się w nowej karcie
  20. Geodecki, T., Hausner, J. (eds.). (2023). Współpraca uczelni z biznesem. Polska na tle wybranych krajów Unii Europejskiej [University-business cooperation. Poland in comparison with selected EU countries]. Kraków: Fundacja Gospodarki i Admini- stracji Publicznej.
  21. Gralka, S., Wohlrabe, K., Bornmann, L. (2019). How to measure research efficiency in higher education? Research grants vs. publication output. Journal of Higher Education Policy and Management, 41(3), 322-334. DOI: 10.1080/1360080X.2019.1588492. otwiera się w nowej karcie
  22. Han, J. (2018). Effects of Technology Transfer Policies on the Technical Efficiency of Korean University TTOs. KDI Journal of Economic Policy, 40(4), 23-45. DOI: 10.23895/kdijep.2018.40.4.23. otwiera się w nowej karcie
  23. Hou, B., Hong, J., Shi, X. (2019). Efficiency of university-industry collaboration and its determinants: evidence from Chinese leading universities. Industry and Innovation, 28(4), 456-485. DOI: 10.1080/13662716.2019.1706455. otwiera się w nowej karcie
  24. Kaffash, S., Matin, R. K., Tajik, M. (2018). A directional semi-oriented radial DEA measure: an application on financial stability and the efficiency of banks. Annals of Operations Research, 264, 213-234. DOI: 10.1007/s10479-017-2719-5. otwiera się w nowej karcie
  25. Kim, J., Anderson, T., Daim, T. (2008). Assessing university technology transfer: a measure of efficiency patters. International Journal of Innovation and Technology Management, 5(4), 495-526. DOI: 10.1142/S0219877008001497. otwiera się w nowej karcie
  26. Kirby, D. A., El Hadidi, H. H. (2019). University technology transfer efficiency in a factor driven economy: The need for a coherent policy in Egypt. The Journal of Technology Transfer, 44(5), 1367-1395. DOI: 10.1007/s10961-019-09737-w. otwiera się w nowej karcie
  27. Li, T., Yang, X. (2023). Conflict or facilitation? Faculty members' teaching time and their research performance. Higher Education, 2023. DOI: 10.1007/s10734-023-01071-3. otwiera się w nowej karcie
  28. The efficiency of scientific activities and technology transfer in higher education... 83 otwiera się w nowej karcie
  29. Łącka, I. (2020). Barriers to using of quintuple helix model to create innovations in Polish regions. Scientific Papers of Silesian University of Technology. Organization and Management Series, 146, 232-251. DOI: 10.29119/1641-3466.2020.146.18. otwiera się w nowej karcie
  30. Łącka, I., Brzezicki, Ł. (2020). Efficiency of the research and development activities of technical universities in Poland. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodar- czy. Social Inequalities and Economic Growth, 63(3), 258-274. DOI: 10.15584/ nsawg.2020.3.13. otwiera się w nowej karcie
  31. Łącka, I. (2021). Skuteczność dotychczasowych i przyszłych ulg podatkowych wspierają- cych działalność innowacyjną przedsiębiorstw a innowacyjność Polski [Effectiveness of past and future tax incentives to support business innovation and Poland's innova- tiveness]. In: A. Bielecki, D. Szafrański, T. Gąsior (eds.), Problemy prawa polskiego i obcego w ujęciu historycznym, praktycznym i teoretycznym, cz. 12, (pp. 91-116). Warszawa: C.H. Beck.
  32. Łącka, I., Brzezicki, Ł. (2021). The Efficiency and Productivity Evaluation of National In- novation Systems in Europe. European Research Studies Journal, 24 (Special Issue: 3), 471-496. DOI: 10.35808/ersj/2440. otwiera się w nowej karcie
  33. Łącka, I., Brzezicki, Ł. (2022). Joint analysis of national eco-efficiency, eco-innovation and SDGS in Europe: DEA approach. Technological and Economic Development of Economy, 28(6), 1739-1767. DOI: 10.3846/tede.2022.17702. otwiera się w nowej karcie
  34. Leitner, K.-H., Prikoszovits, J., Schaffhauser-Linzatti, M., Stowasser, R., Wagner, K. (2007). The impact of size and specialisation on universities' department perfor- mance: A DEA analysis applied to Austrian universities. Higher Education, 53, 517- 538. DOI: 10.1007/s10734-006-0002-9. otwiera się w nowej karcie
  35. Lucovics, M., Zuti, B. (2015). New Functions of Universities in Century XXI Towards "Fourth Generation" Universities. Transition Studies Review, 22(2), 33-48. DOI: 10.14665/1614-4007-22-2-003. otwiera się w nowej karcie
  36. Matusiak, K. B., Guliński, J. (eds.). (2013). Rekomendacje zmian w polskim systemie transferu technologii i komercjalizacji wiedzy [Recommendations for changes in the Polish system of technology transfer and knowledge commercialisation]. Warszawa: PARP. Ministry of Justice (2019). Monitor Sądowy i Gospodarczy. View monitors. Retrieved from: https://ems.ms.gov.pl/msig/przegladaniemonitorow (2019.03.01).
  37. Ministry of Science and Higher Education (2019a). Scientific projects in the selected year. Retrieved from: https://radon.nauka.gov.pl/raporty/projekty-naukowe (2019.03.01). otwiera się w nowej karcie
  38. Ministry of Science and Higher Education (2019b). Polish Scientific Bibliography. Analytical Module: Analysis of publications. Retrieved from: https://pbn.nauka.gov.pl/pbn-re- port-web (2019.03.01). otwiera się w nowej karcie
  39. Ministry of Science and Higher Education (2020). Ewaluacja transferu wiedzy i techno- logii -nowe rozwiązanie w systemie szkolnictwa wyższego i nauki [Evaluation of knowledge and technology transfer a new solution in the system of higher education and science]. Retrieved from: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/ewaluacja- -transferu-wiedzy-i-technologii--nowe-rozwiazanie-w-systemie-szkolnictwa-wy- zszego-i-nauki (2020.09.01). otwiera się w nowej karcie
  40. Osuch-Rak, E. (2017). Transfer technologii w Polsce na przykładzie spółek odpryskowych wywodzących się z instytutów badawczych i naukowych [Technology transfer in Poland on the example of spin-offs from research and scientific institutes]. otwiera się w nowej karcie
  41. Kwartal- nik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego. Studia i Prace, 3, 131-149. DOI: 10.33119/ KKESSiP.2017.3.9
  42. Padilla Bejarano, J. B., Zartha Sossa, J. W., Ocampo-López, C., Ramírez-Carmona, M. (2023). University Technology Transfer from a Knowledge-Flow Approach-Sys- tematic Literature Review. Sustainability, 15, 6550. DOI: 10.3390/su15086550. otwiera się w nowej karcie
  43. Pastor, J., Ruiz, J. (2007). Variables with negative values in DEA. In: J. Zhu, W. Cook (eds.), Modeling data irregularities and structural complexities in data envelopment analysis (pp. 63-84). New York: Springer. otwiera się w nowej karcie
  44. Perkmann, M., Salandra, R., Tartari, V., McKelvey, M., Hughes, A. (2021). Academic engagement: A review of the literature 2011-2019. Research Policy, 50(1), 104114. DOI: 10.1016/j.respol.2020.104114. otwiera się w nowej karcie
  45. Rhaiem, M. (2017). Measurement and determinants of academic research efficiency: a systematic review of the evidence. Scientometrics, 110, 581-615. DOI: 10.1007/ s11192-016-2173-1. otwiera się w nowej karcie
  46. Rossoni, A. L., Gondim de Vasconcellos, E. P., de Castilho Rossoni, R. L. (2023). Barriers and facilitators of university-industry collaboration for research, development and innovation: a systematic review. Management Review Quarterly, 2023, 1-37. DOI: 10.1007/s11301-023-00349-1. otwiera się w nowej karcie
  47. Rybnicek, R., Königsgruber, R. (2019). What makes industry-university collaboration succeed? A systematic review of the literature. Journal of Business Economics, 89, 221-250. DOI: 10.1007/s11573-018-0916-6. otwiera się w nowej karcie
  48. O'Dwyer, M., Filieri, R., O'Malley, L. (2023). Establishing successful university-industry collaborations: barriers and enablers deconstructed. The Journal of Technology Transfer, 48, 900-931. DOI: 10.1007/s10961-022-09932-2. otwiera się w nowej karcie
  49. Santos, J. M., Horta, H., Luna, H. (2022). The relationship between academics' strategic rese- arch agendas and their preferences for basic research, applied research, or experimental development. Scientometrics, 127, 4191-4225. DOI: 10.1007/s11192-022-04431-5. otwiera się w nowej karcie
  50. Shamohammadi, M., Oh, D.-H. (2019). Measuring the efficiency changes of private uni- versities of Korea: A two-stage network data envelopment analysis. Technological Forecasting & Social Change, 148, 119730. DOI: 10.1016/j.techfore.2019.119730. otwiera się w nowej karcie
  51. Shah, S. I., Shahjehan, A., Afsar, B. (2019). Determinants of Entrepreneurial University Culture Under Unfavorable Conditions: Findings from a Developing Country. Higher Education Policy, 32(3), 1-23. DOI: 10.1057/s41307-018-0083-y. otwiera się w nowej karcie
  52. Sharma, P. (2022). A Framework to Manage University-Industry Technology Transfer. International Journal of Innovation and Technology Management, 19(08), 2250033. DOI: 10.1142/S021987702250033X. otwiera się w nowej karcie
  53. Statistics Poland (2019). High education and its finances in 2018. Warsaw: GUS.
  54. Tone, K., Chang, T.-S., Wu, C.-H. (2020). Handling Negative Data in Slacks-Based Measure Data Envelopment Analysis Models. European Journal of Operational Research, 282, 926-935. DOI: 10.1016/j.ejor.2019.09.055. otwiera się w nowej karcie
  55. Tone, K. (2001). A slacks based measure of efficiency in data envelopment analysis. European Journal of Operational Research, 130(3), 498-509. DOI: 10.1016/S0377- 2217(99)00407-5. otwiera się w nowej karcie
  56. Tone, K. (2011). Slacks-Based Measure of Efficiency. In: W. W. Cooper, L. M. Seiford, J. Zhu (Eds.), Handbook on Data Envelopment Analysis (pp. 195-209). New York: Springer. otwiera się w nowej karcie
  57. Tseng, A. A., Raudensky, M. (2014). Performance Evaluations of Technology Transfer Offices of Major US Research Universities. Journal of Technology Management & Innovation, 9(1), 93-102. DOI: 10.4067/S0718-27242014000100008. otwiera się w nowej karcie
  58. Urbanek, P. (2020). The Evolution of Institutional Logic in Poland's Higher Education System under Reform, Gospodarka Narodowa. The Polish Journal of Economics, 302(2), 95-122. DOI: 10.33119/GN/120625. otwiera się w nowej karcie
  59. Visbal-Cadavid, D., Martínez-Gómez, M., Guijarro, F. (2017). Assessing the Efficiency of Public Universities through DEA. A Case Study. Sustainability, 9, 1-19. DOI: 10.3390/su9081416. otwiera się w nowej karcie
  60. Werker, C., Hopp, C. (2020). Balancing act between research and application: how research orientation and networks affect scholars' academic and commercial output. Journal of Business Economics, 90, 1171-1197. DOI: 10.1007/s11573-020-00979-x. otwiera się w nowej karcie
  61. Wolszczak-Derlacz, J. (2013). Efektywność naukowa, dydaktyczna i wdrożeniowa pu- blicznych szkół wyższych w Polsce -analiza nieparametryczna [Scientific, didactic and implementation efficiency of public higher education in Poland -non-parametric analysis]. Gdańsk: Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej. otwiera się w nowej karcie
  62. Wolszczak-Derlacz, J. (2018). Assessment of TFP in European and American higher edu- cation institutions -application of Malmquist indices. Technological and Economic Development of Economy, 24(2), 467-488. DOI: 10.3846/20294913.2016.1213197. otwiera się w nowej karcie
  63. Xiong, X., Yang, G.-L., Guan, Z.-C. (2020). Estimating the multi-period efficiency of high-tech research institutes of the Chinese Academy of Sciences: A dynamic slacks- -based measure. Socio-Economic Planning Sciences, 71, 100855. DOI: 10.1016/j. seps.2020.100855. otwiera się w nowej karcie
  64. Xiong, X., Yang, G.-L., Zhou, D.-Q., Wang, Z.-L. (2022). How to allocate multi-period research resources? Centralized resource allocation for public universities in China using a parallel DEA-based approach. Socio-Economic Planning Sciences, 82(B), 101317. DOI: 10.1016/j.seps.2022.101317. otwiera się w nowej karcie
  65. Yaisawarng, S., Ng, Y. C. (2014). The impact of higher education reform on research performance of Chinese universities. China Economic Review, 31, 94-105. DOI: 10.1016/j.chieco.2014.08.006. otwiera się w nowej karcie
  66. Yang, G.-L., Fukuyama, H., Song, Y.-Y. (2018). Measuring the inefficiency of Chinese research universities based on a two-stage network DEA model. Journal of Informe- trics, 12(1), 10-30 DOI: 10.1016/j.joi.2017.11.002. otwiera się w nowej karcie
  67. Yoda, N., Kuwashima, K. (2020). Triple Helix of University-Industry-Government Rela- tion in Japan: Transitions of Collaborations and Interactions. Journal of the Knowledge Economy, 11, 1120-1144. DOI: 10.1007/s13132-019-00595-3. otwiera się w nowej karcie
Weryfikacja:
Brak weryfikacji

wyświetlono 10 razy

Publikacje, które mogą cię zainteresować

Meta Tagi