Abstrakt
Wypadki drogowe wciąż stanowią znaczną przyczynę zgonów, dlatego bardzo ważnym jest odpowiednie kształtowanie otoczenia drogi – by mogło ono uzyskać miano „wybaczającego”. Artykuł stanowi wprowadzenie do tematyki drogowych barier ochronnych, i jest częścią pracy dyplomowej realizowanej na Politechnice Gdańskiej, w ramach której autorzy analizują zależności pomiędzy wypadkami a omawianymi urządzeniami BRD. W artykule przedstawiono ogólny podział urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz szczegółowy podział barier. Opisano podstawowe cechy techniczne, jakie powinna posiadać każda bariera ochrona oraz przybliżono zasady ich stosowania w myśl wytycznych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Zestawiono także urządzenia ściśle związane z barierami, tzn. odcinki początkowe i przejściowe, osłony energochłonne i zabezpieczające. Mimo iż elementy te w znacznym stopniu zmniejszają ciężkość wypadków, pamiętać należy, że stanowią one również przeszkody a projektowanie dróg powinno prowadzić do ograniczania konieczności stosowania urządzeń BRD. Abstract Road accidents are still the major cause of death, so it is very important to making proper roadside - that it can get the name of "forgiving". Article provides an introduction to the topic of road safety barriers, and is part of the thesis undertaken at the Gdansk University of Technology, in which the authors analyze the relationship between accidents and road restraint systems. The paper presents the overall distribution of traffic safety equipment and a detailed breakdown of barriers. Describes the basic technical characteristics which every barrier should have. Authors brought closer to the rules of its usage in accordance with the guidelines of the General Directorate for National Roads and Motorways. Also lists the device closely related to the barriers, ex. the initial and transitional segments, car cushions and security guard . Although these elements greatly reduce the severity of accidents, we must remember that they are also obstacles and road designing should lead to reduce the need for road safety devices.
Autorzy (4)
Cytuj jako
Pełna treść
- Wersja publikacji
- Accepted albo Published Version
- Licencja
- otwiera się w nowej karcie
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Opublikowano w:
-
Logistyka
strony 46 - 53,
ISSN: 1231-5478 - Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2014
- Opis bibliograficzny:
- Antoniuk M., Gumińska L., Jeliński Ł., Wachnicka J.: Wpływ barier ochronnych na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego// Logistyka. -., nr. 4 (2014), s.46-53
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 112 razy