Wykorzystanie metody DEA do pomiaru efektywności liceów ogólnokształcących w Szczecinie - Publikacja - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Wykorzystanie metody DEA do pomiaru efektywności liceów ogólnokształcących w Szczecinie

Abstrakt

W artykule dokonano pomiaru efektywności 19 szczecińskich liceów ogólnokształcących w 2018 roku za pomocą dwóch modeli DEA (Data Envelopment Analysis) zorientowanych na wyniki. Wykorzystano model Cross Efficiency (CE) oraz Game Cross Efficiency (GCE) do oszacowania efektywności krzyżowej. Przeanalizowano efektywność techniczną szkół średnich pod względem ilości (liczby uczniów) i jakości (rankingów edukacji). W zależności od wybranego modelu empirycznego za wyniki przyjęto liczbę uczniów, absolwentów lub wskaźnik rankingowy i średnią wartość matur. Natomiast za nakłady w obu przypadkach uwzględniono liczbę pracowników pedagogicznych. Najniższą efektywnością we wszystkich obszarach zarówno ilościowych, jak i jakościowych charakteryzowało się LO Mistrzostwa Sportowego w CMS. Najwyższe wartości efektywności w zakresie ilościowej charakterystyki kształcenia uzyskało I LO, a odnośnie do jakościowego aspektu edukacji XIII LO. Szkoły, które zdecydowałyby się na strategie braku współpracy z innymi jednostkami uzyskałyby wyższy poziom efektywności niż w przypadku współpracy wszystkich ośrodków edukacyjnych średnio o 7 p. proc w aspekcie ilościowym i 3 p. proc w jakościowym.

Cytowania

Autor (1)

Cytuj jako

Pełna treść

pobierz publikację
pobrano 2 razy
Wersja publikacji
Accepted albo Published Version
Licencja
Creative Commons: CC-BY otwiera się w nowej karcie

Słowa kluczowe

Informacje szczegółowe

Kategoria:
Publikacja w czasopiśmie
Typ:
Publikacja w czasopiśmie
Opublikowano w:
Studia i Materiały Wydział Zarządzania Uniwersytet Warszawski nr 2, wydanie 33, strony 18 - 31,
ISSN: 1733-9758
Rok wydania:
2020
Opis bibliograficzny:
Brzezicki Ł. (2020). Wykorzystanie metody DEA do pomiaru efektywności liceów ogólnokształcących w Szczecinie. Studia i Materiały Wydział Zarządzania Uniwersytet Warszawski, 2(33), 18– 31. https://doi.org/10.7172/1733-9758.2020.33.2.
DOI:
Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) https://doi.org/10.7172/1733-9758.2020.33.2
Weryfikacja:
Brak weryfikacji

wyświetlono 56 razy

Publikacje, które mogą cię zainteresować

Meta Tagi