Wydział Oceanotechniki i Okrętownictwa - Jednostki Administracyjne - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Wydział Oceanotechniki i Okrętownictwa

Filtry

wszystkich: 265

  • Kategoria
  • Rok
  • Opcje

wyczyść Filtry wybranego katalogu niedostępne

Katalog Publikacji

Rok 2004
  • Comparative study of methods for artificial neural network training.
    Publikacja

    Przedstawiono wyniki badań porównawczych następujących metod uczenia sieci neuronowych: propagacji wstecznej błędów, rekursywnej metody najmniejszych kwadratów, metody Zangwill'a i algorytmów ewolucyjnych. Badania dotyczyły projektowania adaptacyjnego regulatora neuronowego napięcia generatora synchronicznego.

  • Computational studies of friction forces for hard tissue cultivation in bioreactor.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Ponieważ wymiana naturalego stawu na endoprotezę może być dokonywana 2-3 razy w życiu, problem leczenia przez transplantację tkanek chrzęstnych nabiera dużego znaczenia. Przeszczepów tkanki można dokonywać z sukcesem wiele razy. W bioreaktorach, środowisko hydrodynamiczne kształtuje hodowlę tkanek in vitro w obecności sił tarcia, poprzez bezpośrednie działanie na morfologię komórek a także poprzez pośrednie działanie na tkankę...

  • Computer graphics toos application for visualsation of measurements results of ship hull sections and blocks.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Opisano zakres minimalnych wymagań dla programu komputerowego, służącego do wizualizacji wyników pomiarów sekcji i bloków kadłuba okrętowego. Przedstawiono sposób przenoszenia danych z urządzenia pomiarowego do programu i pokazano przykłady pomiarów wykonanych na sekcjach zbudowanych w Stoczni Gdynia S.A.

  • Control of the cultivation of cartilages for using in the biobearings.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Biotribologiczne charakterystyki biołożysk są zależne od procesu hodowli żywej tkanki chrząstki w bioreaktorze. Z kolei proces ten, jest wielowymiarowym procesem dynamicznym sterowanym za pomocą odpowiedniego układu automatycznej regulacji. Praca przedstawia prawo i algorytm sterowania takiego procesu. W tym celu zastosowano sztuczne sieci neuronowe (Artificial Neural Networks - ANN) i zaprezentowano wyniki obliczeń.

  • Decision control of the combustion engines operation.
    Publikacja

    - Rok 2004

    W artykule przedstawiono propozycję decyzyjnego sterowania procesem eksploatacji silników spalinowych z zastosowaniem modelu tego procesu w formie decyzyjnego (sterowanego) procesu semimarkowskiego. Przedstawiono silnik spalinowy jako obiekt sterowania.Zwrócono uwagę na potrzebę jednoczesnego sterowania procesem zmian stanów technicznych i eksploatacyjnych silników. Zasygnalizowano także znaczenie diagnostyki technicznej w tego...

  • Design and experimental evaluation of pod propulsor models for a large self-propelled ship model.
    Publikacja

    Artykuł przedstawia serię hydrodynamicznych badań swobodnych dwóch modeli pędnika podowego. Pędniki zostały zaprojektowane i zbudowane specjalnie dla dwóch wersji dużego modelu okrętu z własnym napędem, przeznaczonego do eksperymentów manewrowych. Jedna wersja jest napędzana pojedyńczym pędnikiem, druga jest wyposażona w dwa pędniki. Oba modele podów były badane w kanale obiegowym. Celem eksperymentu były pomiary sześciu składowych...

  • Designing engine rooms of new generation ships realized within the framework of European research projects EUREKA - chosen questions.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Wykazano znaczenie niezawodności i bezpieczeństwa w fazie eksploatacji siłowni okrętowych. Zaproponowano koncepcję projektowania siłowni okrętowych z uwzględnieniem niezawodności i bezpieczeństwa funkcjonowania siłowni okrętowych oraz ich własności proekologicznych. Przedstawiono potrzebę i główne zasady wykonania badań empirycznych w etapach projektowania statków.Uzasadniono w ujęciu fizycznym możiwość zastosowania teorii procesów...

  • Diagnostyka cieplno-przepływowa obiektów energetycznych.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Przedyskutowano problemy diagnostyki cieplno-przepływowej bloków energetycznych. Szczególną uwagę poświęcono blokom z turbinami parowymi. Opisano problemy monitoringu i diagnostyki. Przedstawiono koncepcję diagnostyki. Opisano modele matematyczne obiektów energetycznych i ich strojenie. Zidentyfikowano stan referencyjny. Scharakteryzowano pozyskiwanie danych eksperymentalnych. Zajęto się diagnostyką w warunkach niepełnej informacji...

  • Different aspects of hydrodynamic optimisation of ship propellers. Vershiedene Aspekte der hydrodynamischen Optimierung von Schiffspropellern.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Artykuł opisuje ogólną strategię optymalizacji hydrodynamicznej pędników okrętowych. Celem optymalizacji jest wysoka sprawność, dostateczna wytrzymałość, niski poziom wymuszeń niestacjonarnych i niska masa. Pokrótce przedstawiono dostępne analityczne narzędzia optymalizacyjne. Przedyskutowano trzy przykłady ręcznej optymalizacji, wspomaganej komputerowo. Przedstawiono również przykład pełnej, automatycznej optymalizacji opartej...

  • Dobór parametrów głównych sterów strumieniowych.
    Publikacja

    - Rok 2004

    W pracy przedstawiono przegląd stosowanych obecnie odmian konstrukcyjnych sterów strumieniowych oraz metody doboru parametrów głównych tych urządzeń, zalecane przez ich producentów. Zamieszczono także wyniki wyniki analizy statystycznej sterów zastosowanych na statkach zbudowanych w Stoczni Gdynia w latach 1995 - 2002. Umożliwia to wybór właściwego rozwiązania konstrukcyjnego steru oraz optymalnej metody wyznaczenia jego parametrów...

  • Engineering contribution for cartilage cultivation in bioreactor.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Praca omawia metody oraz korzyści wynikające z hodowli tkanek w bioreaktorach w zakresie inżynierii tkankowej. Przedstawiono również współczesne technologie, w tym nanotechnologie, towarzyszące hodowli chrząstek stawowych w bioreaktorach. Praca prezentuje także nowe trendy badawcze w zakresie procesu doskonalenia i optymalizacji hodowli tkanek dla potrzeb medycyny.

  • Environmental safety of a seagoing ship power plant.
    Publikacja

    Przedstawiono probabilistyczne podejście do oceny bezpieczeństwa środowiskowego siłowni statku. Zaproponowano kryterium oceny bezpieczeństwa środowiskowego siłowni statku.

  • Fatigue criterial parameters of variable amplitude stress.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Przedstawiono oryginalne kryterialne parametry zmęczeniowe naprężenia o zmiennej amplitudzie. Dla ich wyznaczenia założono, że wydatkowana w procesie zmęczenia energia jest proporcjonalna do energii sprężystego odkształcenia postaciowego. Jeżeli przyrost zniszczenia spowodowanego przez nj cykli naprężenia o stałej amplitudzie aj jest odniesiony do energii sprężystego odkształcenia postaciowego przekazanej jednostkowej objętości...

  • Fatigue of the ship structure.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Zaprezentowano wyniki prac badawczych zachowania paneli SANDWICH pod obciążeniem zginającym. Prace prowadzone były w Kat. Technol. Okrętów i Obiektów Oceanotechn. Wydz. OiO i obejmowały między innymi badania konstrukcji w skali rzeczywistej. Dokonano porównania uzyskanych rezultatów z wynikami prezentowanymi w literaturze.

  • Fatigue properties of laser welded steel sandwich panel.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Przedstawiono wyniki badań laboratoryjnych paneli SANDWICH, prowadzonych w Kat. TOiOO Wydz. OiO na konstrukcjach w skali rzeczywistej. Przedstawiono program badań, omówiono założenia procedur badawczych i konstrukcję stanowisk testowych. Dokonano porównania uzyskanych rezultatów z wynikami prezentowanymi w literaturze. Przedstawiono propozycję algorytmu szacowania trwałości zmęczeniowej konstrukcji spawanych laserowo.

  • Fatigue ''safe-life'' criterion for metal elements under multiaxial constant and periodic loads.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Rozpatrywane jest okresowe naprężenie którego kartezjańskie składowe są zadane w postaci szeregów Fouriera. Dla uwzględnienia naprężenia średniego wykorzystano uogólnioną formułę Soderberga dla materiałów ciągliwych. Zdefiniowano naprężenie równoważne o synchronicznych składowych i sformułowano kryterium zmęczenia, które obejmuje warunki zarówno wytrzymałości statycznej jak i bezpieczeństwa zmęczeniowego. Kryterium to zawiera stałe...

  • Fatigue ''safe-life'' criterion for metal elements under multiaxial static and dynamic random loads.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Rozpatrywane jest stacjonarne naprężenie, którego kartezjańskie składowe są zadane w postaci sumy losowej wartości średniej i procesu stochastycznego o znanych charakterystykach probabilistycznych. Dla uwzględnienia naprężenia średniego wykorzystano uogólnioną formułę Soderberga dla materiałów ciągliwych. Zdefiniowano naprężenie równoważne o okresowych (w sensie średniokwadratowym) składowych i sformułowano kryterium zmęczenia,...

  • Floodable length curves based on probability of survival.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Przedstawiono możliwość obliczanie krzywych grodziowych dla statku o mieszanym podziale grodziowym dla zadanej wartości mnożnika s, traktowanego jako parametr. Krzywe takie, dotąd nie stosowane, mogą znacznie ułatwić optymalizowanie podziału grodziowego względem wskaźnika niezatapialności.

  • Gas turbine: advanced marine propulsion.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Przedstawiono rys historyczny rozwoju okrętowych turbin gazowych. Omówiono główne problemy zastosowania turbiny gazowej jako głównego silnika okrętowego i współczesne tendencje rozwoju tego napędu.

  • Gas turbine as ship prime mover - specific problems and prospects.
    Publikacja

    Przedstawiono ewentualne możliwości zastosowania turbin gazowych w okrętownictwie. Analizowano aspekty ekologiczne, ekonomiczne i techniczne.

  • Hybrydowe łożysko okrętowego wału głównego smarowane wodą - koncepcja i pierwsze badania eksperymentalne.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Referat dotyczy okrętowych łożysk wałów śrubowych z polimerową panwią smarowanych wodą. Przedstawiono w nim wybrane wyniki badań łożyska z typową panwią oraz łożyska z tą samą panwią, ale z nieco zmienionym kształtem rowków smarnych. Zmiana ta, wprowadzona przez autorów, miała na celu polepszenie warunków wytworzenia się hydrodynamicznego filmu smarnego i zapewnienia pracy łożyska przy tarciu płynnym, czego nie stwierdzono w łożysku...

  • Hydrodynamic aspects of unconventional propulsor design for small fast ships.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Artykuł przedstawia przegląd niekonwencjonalnych pędników dla małych, szybkich okrętów. Przegląd ten obejmuje pędniki strugowodne, śruby superkawitacyjne, śruby częściowo zanurzone oraz śruby kawitujące. Charakterystyczne cechy hydrodynamiczne tych pędników wymieniono i przedyskutowano, ze wskazaniem wad i zalet. Pokrótce przedstawiono dostępne metody projektowania i przedyskutowano ich oczekiwaną dokładność. Przegląd zilustrowano...

  • Hydrodynamics of tank partially filled with liquid.
    Publikacja

    - Rok 2004

    W artykule podano podstawowe równania dynamiki zbiornika wypełnionego częściowo cieczą. Na modelu tego zbiornika przeprowadzono badania eksperymentalne i wyniki tych badań przedstawiono jako efekt końcowy.

  • Identification of slide bearing main parameters using neural networks.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Wykazano, że sieci neuronowe jak najbardziej nadają się do identyfikacji głównych parametrów geometrycznych i ruchowych hydrodynamicznych łożysk ślizgowych.

  • Impact of sea wave stochastic characteristics on ship propulsion control system design.

    Wybrano do rozważań (symulacji komputerowej) 8 rejonów morskich w 4 porach roku. Określono w nich gęstość widmową amplitudy fali morskiej. Założono, upraszczająco, regulator typu PID. Dla wybranego typu statku wykonane badania symulacyjne odnoszą się do wybranych rejonów mórz i pór roku. Okazuje się, że dobierając zarówno współczynnik wzmocnienia regulatora jak i stałą całkowania, można minimalizować wartości wariancji, na przykład,...

  • Impulsywne smarowanie biołożyska w mikrosekundach po udarze.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Smarowanie stawów człowieka, dokonujące sie na zasadzie tarcia mieszanego lub płynnego a nawet granicznego, jest ściśle uzależnione od czasu trwania ruchu a w szczególności uzewnętrznia się ta zależność w sytuacji zaistniałego udaru. W czasie udaru lub silnego impulsu siły uderzeniowej, wysokość szczeliny stawu zmienia się gwałtownie, w związku z tym zmieniają się istotne parametry smarowania powierzchni stawowych. Te fakty mają...

  • Influence of deformation velocity on mechanical properties of high strength structural steels.
    Publikacja

    W referacie przedstawiono wyniki badań własności mechanicznych stali wysokiej wytrzymałości przeznaczonych na spawane konstrukcje okrętowe w zależności od prędkości odkształcenia. Badania były prowadzone w Akademii Marynarki Wojennej oraz w Politechnice Gdańskiej przy współudziale Uniwersytetu Technicznego w Rostocku podczas opracowywania charakterystyk tych stali dla potrzeb polskiego przemysłu okrętowego. Uwzględnienie obciążeń...

  • Influence of gas turbine controller adjustment on ship propulsion system behaviour in rough sea conditions. Part 2. The simulation investigations.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Przedstawiono model dynamiki układu napędowego okrętowego, wykorzystując metodę elementów skończonych. Układ napędowy składa się z dwóch turbin gazowych napędzających poprzez przekładnię mechaniczną zębatą pędnik o nastawnym skoku. W symulacji układu napędowego zadawano wymuszenia wartością zadaną nastaw prędkości na regulatorze oraz wymuszenia od falowania morza w zależności od stanu morza. Przedstawiono wyniki takich symulacji.

  • Katastrofy tankowców do przewozu surowej ropy oraz ich przyczyny.
    Publikacja

    - Rok 2004

    [Omyłkowo na materiałach nie umieszczono współautora : Gande-Milewska Paulina]W referacie przedstawiono dane statystyczne dotyczące rozlewów ropy surowej oraz opis katastrof tankowców w latach 1999-2003. Zlekceważenie problemów poprawnej eksploatacji wielokrotnie kończy się tragicznie. Z tych powodów wypełniony ropą grecki tankowiec "Amaragos" czy też maltańska "Erika" złamały się na pół i poszły na dno. Przykładów takich jest...

  • Koncepcja projektowania siłowni statków morskich i śródlądowych z uwzględnieniem ich niezawodności i bezpieczeństwa funkcjonowania.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Przedstawiono potrzebę i możliwość projektowania siłowni okrętowych z zastosowaniem teorii niezawodności i bezpieczeństwa systemów technicznych. Przedstawiono także główne zasady wykonywania badań empirycznych, niezbędnych w poszczególnych etapach takiego projektowania siłowni statków. Przedstawiono możliwości formułowania oraz znaczenie hipotez w badaniach naukowych dotyczących siłowni różnych statków morskich i śródlądowych,...

  • Location of ship rolling axis.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Podano definicję osi kołysań statku i metodę określania jej położenia. Położenie osi zależy nie tylko od rozkładu mas statku ale równiez od tzw. ''mas towarzyszących'', które są reprezentacją sił hydrodynamicznych działających na statek w czasie kołysania. Podano proste formuły pozwalajace obliczyć poprawne położenie osi kołysań statku.

  • Log signals simulation.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Symulatory logów (urządzeń mierzących prędkość w nawigacji morskiej), które używane są do testowania oraz szkolenia operatorów radarów i systemów antykolizyjnych, powinny posiadać również wyjście impulsowe, które w logu rzeczywistym pochodzi z licznika przebytej drogi, w postaci zadanej liczby impulsów na milę morską. Urządzenie takie to przetwornik cyfrowo-częstotliwościowy w formie programowanego cyfrowo dzielnika częstotliwości....

  • Marine turbines: cogeneration and combined propulsion systems.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Omówiono główne aspekty kombinowanych siłowni okrętowych, zwracając szczególną uwagę na układy parowo-gazowe oraz skojarzone wytwarzanie pracy mechanicznej i ciepła. Przedstawiono perspektywy rozwoju tego napędu

  • Metalowy sandwich - nowa technologia konstrukcji jednostek morskich.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Przedstawiono możliwości stosowania nowoczesnej konstrukcji jaką stanowią stalowe panele spawane laserowo na elementy struktury kadłuba wyczynowych jednostek morskich. Pokazano zalety i ograniczenia takich rozwiązań, zaprezentowano dostępne informacje (w tym z badań własnych) na temat ich własności.

  • Metoda podejmowania decyzji eksploatacyjnych przy znanej wiarygodności diagnozy o stanie technicznym silników spalinowych.
    Publikacja

    - Rok 2004

    W referacie przedstawiono jedną z najprostszych sytuacji eksploatacyjnych, w której należy podjąć jedną z dwóch możliwych decyzji: uruchomić silnik i przystąpić do realizacji zadania albo najpierw odnowić jego stan techniczny, a następnie rozpocząć wykonywanie zadania. W tym kontekście zaproponowano procedurę podjęcia optymalnej decyzji.

  • Model diagnostyczny łożysk silnika spalinowego o zapłonie samoczynnym.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Celem referatu jest zaprezentowanie modelu diagnostycznego łożysk ślizgowych, za pomocą którego można rozpoznawać stany techniczne tego łożyska z zastosowaniem zbioru właściwości oleju smarowego. Następnie przedstawiono plan badań empirycznych umożliwiających badanie procesu niszczenia warstwy granicznej oleju. Smarność tej warstwy ma zasadniczy wpływ na zużycie łożyska.

  • Model niezawodnościowy okrętowej instalacji sanitarnej w aspekcie ochrony środowiska.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Przedstawiono probabilistyczny model do oceny niezawodności środowiskowej okrętowej instalacji sanitarnej. Zdefiniowano pojęcie niezawodności środowiskowej instalacji oraz podano wzory, które pozwalają określić jej wartość liczbową.

  • Model niezawodnościowy turbinowego silnika spalinowego napędu głównego statku.
    Publikacja

    - Rok 2004

    W artykule przedstawiono możliwość zastosowania teorii procesów semimarkowskich do opisu niezawodności okrętowego turbinowego silnika spalinowego. W rozważaniach uwzględniony został silnik dwuwałowy składający się z następujących urządzeń: sprężarki, komory spalania i turbiny wytwornicy spalin oraz turbiny napędowej. Wyprowadzone zostały wzory określające rozkład graniczny procesu zmian stanów technicznych takiego silnika. Rozkład...

  • Modelling of mechanical properties of cooper alloys sand cast ship propellers.
    Publikacja

    Badania właściwości mechanicznych (Rm ,A5) stopów miedzi, stosowanych na pędniki okrętowe, w zależności od ich składu chemicznego i grubości odlewów piaskowych pozwalają na wyznaczenie równań regresji mających zastosowanie do prognozowania wytrzymałości statycznej na rozciąganie (Rm) i wydłużenia plastycznego (A5).Obliczenia wartości Rm i A5 dla wybranych odlewów piaskowych (mosiądz MM55, brązy BA93, BA2 i CMA1) wykazały, że opracowane...

  • Neural simulator of steam power unit.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Zbadano możliwości zbudowania neuronowego symulatora turbinowego bloku energetycznego. Zamodelowano ten obieg i sprawdzono konfiguracje sztucznych sieci neuronowych (SSN) zapewniające dużą dokładność symulatora neuronowego. Zwrócono uwagę na problemy dotyczące węzłów siłowni, w których następuje mieszanie się strumieni czynnika o zróżnicowanych parametrach cieplno-przepływowych. Wskazano na zastosowanie takiego symulatora w diagnostyce.

  • Nowy system diagnostyki cieplno-przepływowej obiektów energetycznych.The new system of power units thermal and flow diagnostics.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Przedstawiono zmodernizowany system diagnostyki urządzeń składowych obiegów cieplnych bloków energetycznych. Wskazano na zalety zastosowania do tego sztucznych sieci neuronowych (SSN). Opisano dokładność SSN zastosowanych do poszukiwania typów degradacji geometrycznych i do rozpoznawania rozmiarów degradacji geometrycznych.

  • Numerical contribution to the viscoelastic magnetic lubrication of human joint in periodic motion.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Praca przedstawia rozwiązania problemu smarowania stawów człowieka w układzie współrzędnych ortogonalnych krzywoliniowych dla ruchu nieustalonego okresowego w polu magnetycznym. Uwzględnia się lepkosprężyste właściwości cieczy synowialnej w trakcie smarowania

  • Odmienność zachowania energetycznego silnika hydraulicznego liniowego - siłownika.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Silniki hydrauliczne liniowe - siłowniki, ze względu na zastosowane w ich konstrukcji uszczelnienia ruchowe, wykazują odmienne zachowanie energetyczne w porównaniu z silnikami obrotowymi. Przeprowadzone badania laboratoryjne wykazują kluczowe znaczenie struktury sterowania dławieniowego na wielkość strat tarcia w siłowniku. W pracy przedstawiono wyniki badań siłownika zasilanego w trzech strukturach sterowania dławieniowego szeregowego,...

  • On a risk-based method for safety assessment of a ship in critical conditions at the preliminary design stage.
    Publikacja

    W pracy przedstawiono wybrane rezultaty badań na temat metody oceny bezpieczeństwa statków w warunkach krytycznych, na etapie projektu wstępnego. Podano główne założenia nowoczesnego podejścia do oceny bezpieczeństwa statków. Przedstawiono opis metody do projektowania statków dla bezpieczeństwa, w warunkach krytycznych. Opisano główne elementy modelu obliczeniowego. Podano wybrane wyniki obliczeń. Opisano propozycje dalszych badań.

  • On fatigue safety of metallic elements under static and dynamic loads.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Głównym celem monografii było wyznaczenie współczynników bezpieczeństwa i kryteriów projektowych z uwzględnieniem wpływu obciążeń statycznych oraz naprężeń średnich i resztowych na wytrzymałość zmęczeniową przy obciążeniach okresowych i/lub stochastycznych. Uzyskano to za pomocą wyznaczonych naprężeń równoważnych i równania Soderberga. Otrzymano kryteria w postaci zamkniętej i zgodnej z wzorem Milesa na trwałość zmęczeniową oraz...

  • On long-term prediction of stresses in principal members of ship hull structures.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Opisano krytycznie wymagania towarzystw klasyfikacyjnych dotyczące oceny wytrzymałości wzdłużnych wiązarów i wzdłużnych usztywnień poszycia kadłuba statku. Przedstawiono sposób prognozowania długoterminowego dynamicznych składowych tych naprężeń oraz zaproponowano sposób składania charakterystycznych wartości poszczególnych składowych naprężeń do zastosowania w przepisach Polskiego Rejestru Statków. Sposób ten bazuje na koncepcji...

  • Open water experiments with two pod propulsor models.
    Publikacja

    Referat przedstawia obszerne eksperymenty hydromechaniczne z dwoma modelami pędników podowych. Jeden z nich jest pędnikiem pchającym o średnicy 0,32 m, drugi pędnikiem ciągnącym o średnicy 0,25 m. W trakcie pomiarów ustalono przebieg sześciu składowych siły i momentu hydrodynamicznego dla szerokiego zakresu zmian współczynnika posuwu i kąta dryfu.

  • Operation of gas turbine engines as the index of their reliability and safety.
    Publikacja

    - Rok 2004

    W referacie przedstawiono propozycję ilościowej interpretacji działania turbinowego silnika spalinowego, które (podobnie jak przedstawione w fizyce działania Hamiltona i Maupertiusa oraz działanie wynikające ze zmiany pędu ciała) jest rozpatrywane jako wielkość fizyczna z jednostką miary zwaną dżulosekundą [dżulsekunda]. Wykazano też, że taka interpretacja działania może być uznana za wskaźnik niezawodności, a w szczególnych przypadkach...

  • Operation of slide journal bearings in unsteady energetic description.
    Publikacja

    - Rok 2004

    W artykule zaproponowano interpretację wartościującą działania, które (podobnie jak przedstawione mechanice klasycznej działania Hamiltona i Maupertiusa oraz działanie wynikające ze zmiany pędu ciała) jest rozpatrywane jako wielkość fizyczna o jednostce miary zwanej dżulosekundą [dżulsekunda]. Przedstawiono propozycję ilościowej interpretacji działania dowolnego poprzecznego łożyska ślizgowego, w którym zachodzą oddziaływania energetyczne...

  • Optimal control of multivariable ship propulsion system.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Celem pracy jest analiza i synteza algorytmu oraz struktury optymalnego regulatora wielowymiarowego układu napędowego statku na podstawie teorii sterowania optymalnego. W tym celu sformułowano oryginalny nieliniowy zero-wymiarowy ciągły w czasie i oparty na chwilowej wartości zmiennej stanu (w odróżnieniu od wartości średnich modelu matematycznego całego układu napędowego statku). Ten model zweryfikowano na podstawie wyników doświadczalnych...