dr hab. inż. Dariusz Dąbrowski
Zatrudnienie
- Kierownik katedry w Katedra Marketingu
- Profesor uczelni w Katedra Marketingu
Publikacje
Filtry
wszystkich: 73
Katalog Publikacji
Rok 2002
-
Wybrane aspekty wyboru specjalności przez studentów kierunku zarządzania i marketingu
PublikacjaW artykule zajęto się problematyką wyboru specjalności przez studentów kierunku zarządzanie i marketing. W szczególności autora interesowały następujące zagadnienia dotyczące wyboru specjalności przez studentów w zakresie magisterskich studiów uzupełniających (MSU): źródła i rodzaje informacji, hierarchia kryteriów, powody wyboru, osoby doradzające, satysfakcja z podjętej decyzji. Odpowiedzi na te zagadnienia udzielone na podstawie...
Rok 2003
-
Dekompozycja problemu i agregacja odpowiedzi w badaniu ankietowym. Badania marketingowe. Metody. Tendencje. Zastosowania.
PublikacjaCelem artykułu jest analiza dwóch powiązanych ze sobą ciągów czynności w badaniu ankietowym. Pierwszego, polegającego na przekształceniu problemu badawczego w pytania kwestionariuszowe i drugiego w którym wychodzi się od odpowiedzi na pytania kwestionariusza, a kończy się odpowiedzią na problem badawczy.
-
Doskonalenie kształcenia na specjalności marketing na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej
PublikacjaCelem artykułu jest wskazanie kierunków doskonalenia kształcenia na specjalności marketing na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej na podstawie opinii studentów tej specjalności.
-
Praktyki zarządzania wdrażaniem nowych produktów
PublikacjaW artykule zidentyfikowano praktyki wdrażania nowych produktów stosowane przez krajowych producentów dóbr trwałego użytkowania (DTU), które wiążą się z wysokimi wynikami w tym zakresie. Praktyki te określono na podstawie analizy danych pierwotnych zebranych za pomocą ankiety pocztowej, którą przeprowadzono wśród krajowych producentów DTU zatrudniających powyżej stu pracowników.
-
Wiedza marketingowa w świetle zakresów obowiązków zawodów marketingowych
PublikacjaW artykule określono wymaganą wiedzę z zakresu marketingu od kandydatów po studiach wyższych do pracy w zawodach marketingowych. Cel ten osiągnięto poprzez analizę zakresu obowiązków na stanowiskach marketingowych.
Rok 2004
-
Intensywność marketingu związanego z wprowadzaniem innowacji technicznych w krajowych przedsiębiorstwach przemysłowych.
PublikacjaW artykule przedstawiono analizę intensywności marketingu związanego z wprowadzaniem innowacji technicznych, w krajowych przedsiębiorstwach przemysłowych według rodzaju działalności, w 2002 roku na podstawie danych GUS.
-
Koncepcja systemu marketingu usług edukacyjnych.
PublikacjaW opracowaniu zastosowano ujęcie systemowe do przedstawienia funkcjonowania marketingu w szkole wyższej na przykładzie studium podyplomowego.
-
Marketing usług w języku cybernetyki.
PublikacjaW artykule zaproponowano koncepcję systemu marketingu usług na przykładzie firmy usługowej składającej się z kierownika i personelu świadczącego usługi. W zakresie tego systemu wyróżniono marketing wewnętrzny (mix I), marketing zewnętrzny (mix II) oraz marketing interakcyjny (mix III).
-
Testowanie koncepcji nowych produktów metodą ankietową.
PublikacjaCelem pracy jest przedstawienie istoty i roli testowania koncepcji nowego produktu przy użyciu metody ankietowej. Szczególną uwagę zwrócono na sposób konstrukcji kwestionariusza w tak przeprowadzanym teście koncepcji.
-
Wydatki marketingowe w zakresie działalności innowacyjnej polskich przedsiębiorstw przemysłowych w latach 1997-2002.
PublikacjaW referacie przedstawiono analizę wydatków marketingowych w zakresie działalności innowacyjnej polskich przedsiębiorstw przemysłowych w latach 1997-2002 opartą na danych publikowanych przez GUS.
Rok 2005
-
Integracja instrumentów marketingowych w fazie ich projektowania
PublikacjaW pracy zaprezentowano propozycję procesu projektowania zintegrowanych instrumentów marketingowych. Wyłoniono etapy tego procesu i je scharakteryzowano.
-
Marketing zewnętrzny : produkt
PublikacjaW podrozdziale 4.1 podręcznika scharakteryzowano produkt jako element marketingu zewnętrznego. Między innymi omówiono: pojęcie i charakterystykę produktu, klasyfikacje produktów, pojęcie linii i asortymentu produktów, markę i opakowanie produktu, cykl życia produktu oraz proces wdrażania nowych produktów.
-
Monitorowanie rynku za pośrednictwem Internetu przez krajowe przedsiębiorstwa przemysłowe
PublikacjaW referacie poddano analizie stopień monitorowania rynku za pośrednictwem Internetu przez krajowe przedsiębiorstwa przemysłowe, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności oraz wielkość przedsiębiorstwa. Analizy oparto na danych publikowanych przez GUS.
-
Otoczenie marketingowe
PublikacjaW rozdziale drugim podręcznika scharakteryzowano otoczenie marketingowe organizacji. Tematykę tę ujęto w trzech podrozdziałach: istota otoczenia marketingowego, makrootoczenia, otoczenie rynkowe.
-
Podziały i klasyfikacje usług
PublikacjaW rozdziale drugim podręcznika przedstawiono podziały i klasyfikacje usłg. Tematykę tę omówiono w czterech następujących podrozdziałach: przegląd podziałów i klasyfikacji usług, rodzaje działalności usługowej według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), klasyfikacja usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), zastosowanie PKWiU i PKD w działalności marketingowej przedsiębiorstw usługowych.
-
R&D for technological innovation in industrial enterprises in Poland. Badania i rozwój (B+R) w zakresie innowacji technicznych w krajowych przedsiębiorstwach przemysłowych
PublikacjaW tym rozdziale książki przedstawiono rolę B+R w działalności innowacyjnej krajowych przedsiębiorstw przemysłowych. Przeprowadzone analizy oparto na danych publikowanych przez GUS. W szczególności podstawą analiz były nakłady B+R na innowacje techniczne, które, między innymi, posłużyły do budowy wskaźników pozwalających na opis podjętego zagadnienia.
Rok 2006
-
Bodźce motywujące pracowników wdrażających nowe produkty i ich stosowanie
PublikacjaW artykule przedstawiono przegląd bodźców motywujących pracowników zaangażowanych we wdrażanie nowych produktów oraz określenie stopnia ich stosowania przez przedsiębiorstwa.
-
Informacja rynkowa i jej wykorzystanie w przedsiębiorstwie
PublikacjaW pracy zdefiniowano pojęcie informacji rynkowej oraz zaproponowano typy informacji rynkowych. Przedstawiono również proces wykorzystania informacji rynkowych w przedsiębiorstwie.
-
Ocena intensywności oraz efektów innowacji według działów przemysłu
PublikacjaW artykule przedstawiono ocenę intensywności i efektów innowacji według działów krajowego przetwórstwa przemysłowego. Poprzez zastosowanie analizy skupień, wydrębniono cztery grupy działów, które oceniono ze względu na analizowane czynniki.
-
Ocena przedsiębiorstw ze względu na wyniki wdrażania nowych produktów metodą porządkowania liniowego
PublikacjaW artykule zaprezentowano zastosowanie metody porządkowania liniowego do oceny przedsiębiorstw pod kątem wyników uzyskanych przy wdrażaniu nowych produktów. Taką oceną objęto dwudziestu dwóch producentów sprzętu gospodarstwa domowego, gdzie syntetyczny miernik rozwoju utworzono na podstawie metod wzorcowych.
-
Testowanie koncepcji nowych produktów w niemieckich przedsiębiorstwach sprzętu gospodarstwa domowego
PublikacjaW artykule przedstawiono wyniki badania, odnośnie stosowania testowania koncepcji nowych produktów, przez niemieckich producentów sprzetu gospodarstwa domowego. Stwierdzono, że większość badanych firm stosuje testowanie koncepcji oraz, że występuje pozytywny związek pomiędzy stosowaniem tej metody a wynikami osiąganymi przy wdrażaniu nowych produktów.
Rok 2007
-
Badania marketingowe brytyjskiego rynku nożyc do cięcia blachy na długość
PublikacjaW artykule zaprezentowano rolę trzech rodzajów badań marketingowych - badań źródeł wtórnych, wywiadów oraz badań ankietowych - w pozyskiwaniu informacji odnośnie rynku dóbr inwestycyjnych. Cel ten zrealizowano na przykładzie badań brytyjskiego rynku latających nożyc do cięcia blachy na długość.
-
Przyczyny zróżnicowania efektów działalności innowacyjnej działów krajowego przemysłu
PublikacjaW opracowaniu podjęto próbę wyjaśnienia zróżnicowania efektów działalności innowacyjnej działów krajowego przetwórstwa przemysłowego, na podstawie intensywności innowacji oraz poziomu techniki tych działów opierając się na danych publikowanych przez GUS.
-
Rezultaty rozwoju nowych produktów niemieckich producentów sprzętu gospodarstwa domowego
PublikacjaCelem pracy jest przedstawienie poziomu rezultatów rozwoju nowych produktów, osiąganych przez niemieckich producentów sprzętu gospodarstwa domowego, oraz związków pomiędzy miernikami użytymi do oceny tych rezultatów. Realizacja celu pracy została oparta na danych zebranych metodą ankiety pocztowej.
Rok 2008
-
Badania marketingowe stosowane we wstępnym rozpoznaniu koncepcji nowych produktów
PublikacjaOkreślono podstawowe rodzaje informacji rynkowych niezbędnych na etapie wstępnego rozpoznania koncepcji nowego produktu. Są nimi: wielość rynku i jego dynamika, faza rozwojowa rynku, forma rynku i intensywność konkurencji, wstępna reakcja nabywców na koncepcję nowego produktu oraz dane historyczne dotyczące produktów podobnych. Następnie wskazano metody badawcze służące pozyskiwaniu tych informacji.
-
Informacje uzyskiwane z testowania koncepcji nowych produktów
PublikacjaCelem pracy jest określenie i przegląd rodzajów informacji uzyskiwanych w typowych testach koncepcji nowych produktów oraz przedstawienie zastosowania tych informacji w praktyce gospodarczej przedsiębiorstw.
-
New product practices and performance of German appliances companies
PublikacjaArtykuł prezentuje wyniki badań odnośnie stosowanych praktyk i wyników uzyskiwanych w rozwoju nowych produktów. Badania dotyczyły niemieckich producentów sprzętu gospodarstwa domowego, zaś podstawową metodą gromadzenie danych była ankieta pocztowa. Rezultaty badań wskazują, że wysokie wyniki rozwoju nowych produktów uzyskują producenci, którzy stosują: strategię pioniera, badania koncepcji, przegląd koncepcji, plan marketingowy...
Rok 2009
-
Ocena skuteczności działań marketingowych związanych z wprowadzeniem nowego produktu na rynek
PublikacjaW artykule zaprezentowano przedmiot i metody oceny skuteczności działań marketingowych związanych z wprowadzaniem nowego produktu na rynek.
Rok 2010
-
Gromadzenie, upowszechnianie i stosowanie informacji rynkowych a wyniki tworzenia nowych produktów
PublikacjaPrzedmiotem artykułu jest określenie związków pomiędzy gromadzeniem, upowszechnianiem i stosowaniem informacji rynkowych w rozwoju nowych produktów a wynikami finansowymi uzyskiwanymi w tym rozwoju. Związków tych poszukiwano na podstawie wyników badania empirycznego przeprowadzonego wśród krajowych przedsiębiorstw wysokiej techniki. Stosując standardową regresję wieloraką stwierdzono, że istnieje pozytywny związek pomiędzy stosowaniem...
-
Identyfikacja sposobności do tworzenia nowych produktów
PublikacjaW tym rozdziale monografii przedstawiono koncepcję identyfikacji sposobności do tworzenia nowych produktów jako pierwszego etapu procesu kształtowania nowych produktów. Etap ten poprzedza przygotowanie strategicznych wytycznych w zakresie kształtowania nowych produktów, zaś w jego zakresie scharakteryzowano: poszukiwanie sposobności, rozpoznanie sytuacji rynkowej i wymagań dotyczących sposobności oraz kwalifikowanie sposobności...
-
Rodzaje badań marketingowych użytecznych w rozwoju nowych produktów
PublikacjaCelem artykułu jest określenie typowych badań marketingowych użytecznych na poszczególnych etapach rozwoju nowych produktów. Badania te ustalono na podstawie określenia istotnych decyzji i informacji rynkowych potrzebnych do ich podjęcia na każdym z etapów procesu tworzenia nowych produktów.
-
Rodzaje informacji rynkowych a termin realizacji rozwoju nowego produktu
PublikacjaWyniki badania empirycznego przeprowadzonego wśród krajowych przedsiębiorstw wysokiej techniki pokazały, że tylko stosowanie informacji o potencjalnych nabywcach w rozwoju nowego produktu pozytywnie wpływa na czas realizacji tego rozwoju. Stosowanie w trakcie takiego rozwoju zarówno informacji o konkurencji, jak i ogólnych informacji rynkowych nie miało statystycznie istotnego wpływu na termin wykonania projektu nowego produktu.
-
Związek pomiędzy jakością informacji rynkowych a sukcesem tworzenia nowych produktów
PublikacjaWyniki badania empirycznego przeprowadzonego wśród krajowych przedsiębiorstw wysokiej techniki wskazują, że jakość informacji rynkowych wykorzystywanych w rozwoju nowych produktów stanowi istotną determinantę sukcesu tego rozwoju. Na jakość tę złożyły się takie cechy jak: wiarygodność, przydatność, aktualność i kompletność informacji. W świetle rezultatów podjętego badania, każda z tych cech jest istotnie, pozytywnie powiązana...
Rok 2011
-
Hierarchia ważności wymagań studentów wobec usług on-line
PublikacjaW artykule ustalono hierarchię wymagań studentów wobec usług on-line na podstawie danych z badania ankietowego, w którym zastosowano skalę porównywania parami. Wyniki pokazują, że badani oczekują przede wszystkim korzystnej ceny usługi on-line, a następnie bezpieczeństwa jej świadczenia. Na kolejnej pozycji znajdują się następujące wymagania: niskie dodatkowe wydatki, dostęp do odpowiedniej ilości informacji, wygodne korzystanie...
-
Zastosowanie badań marketingowych do opisu procesu decyzyjnego konsumentów
PublikacjaPrzedmiotem artykułu jest przedstawienie zastosowania badań marketingowych do uzyskiwaniu informacji potrzebnych do opisu procesu decyzyjnego konsumentów. Informacje te ustalono na podstawie ogólnego przebiegu tego procesu. W nawiązaniu do tych informacji zaproponowano badania marketingowe pozwalające na ich uzyskanie. Użyto klasycznego rozwiązania polegającego na przeprowadzeniu najpierw badań orientacyjnych, a następnie - opisowych....
-
Zastosowanie skali porównywania parami w analizie skupień na przykładzie klasyfikacji użytkowników usług on-line
PublikacjaW artykule przedstawiono zastosowanie skali porównywania parami w zakresie analizy skupień do klasyfikacji na przykładzie studentów użytkujących usługi on-line.
-
Zastosowanie skali SIMALTO do kształtowania cech produktu na przykładzie pracy dziekanatu
PublikacjaW artykule scharakteryzowano skalę SIMALTO podając jej istotę, konstrukcję i zastosowania. W odniesieniu do wybranych cech pracy dziekanatu zbudowano tę skalę i przy jej użyciu przeprowadzono ankietę wśród studentów. Pozwoliło to na zademonstrowanie następujących kwestii: konstrukcji skali, sposobu analizy danych i przedstawiania wyników, wyciągania praktycznych wniosków. W zaończeniu wskazano pewne zalety i ograniczenia tej skali.
Rok 2012
-
Badania marketingowe a nieformalne sposoby gromadzenia informacji rynkowych przy kształtowaniu nowych produktów w przedsiębiorstwach wysokiej techniki
PublikacjaW artykule - na podstawie badania przeprowadzonego wśród przedsiębiorstw wysokiej techniki - przedstawiono związek pomiędzy wynikami kształtowania nowych produktów a gromadzeniem informacji rynkowych za pomocą badań marketingowych i nieformalnych sposobów.
-
Jakościowy podział zadań w procesie kształtowania nowych produktów
PublikacjaCelem artykułu jest przedstawienie jakościowego podziału pracy na poszczególnych etapach procesu kształtowania nowych produktów ze względu na jej marketingowy, techniczny i finansowo-księgowy charakter.
-
Marketingowe kształtowanie relacji rynkowych z usługobiorcami
PublikacjaW artykule przedstawiono koncepcyjny model marketingowego kształtowania relacji rynkowych z usługobiorcami.
Rok 2013
-
GROUPS OF GERMAN DOMESTIC APPLIANCE MANUFACTURERS ACCORDING TO NEW PRODUCT DEVELOPMENT PRACTICES
PublikacjaFinding the best way to develop new products has been always a hot topic for practitioners and academics. However, so far only a few of these kinds of studies have concentrated on a single industry. In this paper, we group German domestic appliance manufacturers with regards to their new product development (NPD) practices to discover their attitude to NPD effort. By conducting a survey we found that three different groups of manufacturers...
-
Karta założeń nowego produktu
PublikacjaW pracy przedstawiono istotę i funkcje założeń nowego produktu oraz składniki karty założeń. Założenia te stanowią zestawienie planowanych aspektów technicznych, marketingowych i ekonomicznych dotyczących wdrażanego nowego produktu. Powstają one jako jeden z końcowych elementów fazy przygotowania koncepcji w procesie kształtowania nowego produktu, zaś karta założeń jest ich formalnym wyrazem. Określono trzy podstawowe funkcje założeń...
-
Usability and relational factors in user-perceived quality of online services
PublikacjaThe purpose of this paper is to identify the key determinants of con-sumer-perceived usability of online service websites and their impact on e-loyalty potential, expressed by customer’s willingness to return and to recommend the website to others. In this experimental usability study fifteen video-recorded users performed specific tasks in financial, travel and health online service websites. After completing the tasks users filled...
Rok 2014
-
Gromadzenie informacji rynkowych w przedsiębiorstwie uwzględniające ich jakość
PublikacjaInformacje rynkowe są wykorzystywane w organizacji do podejmowania wielu kluczowych decyzji, w tym kształtowania jej oferty rynkowej. W związku z tym ważna jest jakość tych informacji. W pracy przedstawiono koncepcję procesu gromadzenia informacji rynkowych przez przedsiębiorstwo, w którym uwzględniono ukierunkowanie tego procesu na zbieranie informacji o wysokiej jakości. Proces ten oparto na podstawowych elementach cyklu działania...
-
Impact of Usability Website Attributes on Users’ Trust, Satisfaction and Loyalty
PublikacjaThis paper presents the results of an experimental study aimed at identifying possible relationships among website usability characteristics, consumer satisfaction, trust and loyalty. These factors regard not only customer satisfaction in a transactional sense, but in the long term they may affect e-customer behavior, opinions, recommendations and attitudes toward using on-line services in general. The study was performed with...
-
Proces kształtowania nowego produktu
PublikacjaW pracy zaproponowano siedmioetapowy proces kształtowania nowych produktów, który oparto na dodatnich cechach tego rodzaju procesów występujących w literaturze światowej. Porównano najbardziej znaczące podejścia co do przebiegu procesu i wyciągnięto wnioski, które posłużyły do ustalenia podstawowych etapów i przeglądów. Proponowane etapy procesu to: identyfikacja sposobności, tworzenie koncepcji, wstępne rozpoznanie, pełne rozpoznanie...
-
Satysfakcja i zaufanie jako mediatory pomiędzy oceną cech serwisów WWW a lojalnością
PublikacjaPraca ma charakter badawczy i jej celem jest poszukiwanie efektów mediacyjnych w sytuacji, gdy między cechami serwisów WWW a lojalnością występują satysfakcja i zaufanie jako mediatory. Do analizy tych efektów użyto metody PLS-SEM, która pozwoliła na wykrycie czterech efektów pośrednich, trzech prostych i jednego szeregowego.
-
Serwisy WWW jako instrument kształtowania relacji z klientem usług medycznych
PublikacjaWprowadzenie: W artykule podjęto problem oceny użyteczności serwisów WWW i badania postaw lojalnościowych e-klientów korzystających z serwisów WWW usług medycznych. Celem badania była wstępna walidacja metody do oceny jakości użytkowej serwisów WWW usług medycznych oraz określenie związków pomiędzy cechami jakości użytkowej serwisów WWW a cechami relacyjnymi, takimi jak: satysfakcja, chęć powrotu oraz zamiar rekomendowania serwisu...
-
Zaufanie, satysfakcja i lojalność studentów wobec wydziałowego serwisu WWW – wyniki badania eksploracyjnego
PublikacjaW artykule przedstawiono wyniki badania dotyczącego określenia związków pomiędzy cechami użytkowymi serwisu WWW wydziału "X" szkoły wyższej a zaufaniem, satysfakcją i lojalnością studentów wobec tego serwisu. Zaproponowany model teoretyczny został zweryfikowany za pomocą badania empirycznego, w którym zastosowano podejście PLS-SEM. Rezultaty badania wskazują, że takie cechy wydziałowego serwisu WWW jak interaktywność, zawartość...
Rok 2015
-
Model czynnikowy drugiego stopnia jakości informacji rynkowych
PublikacjaCelem pracy jest przedstawienie modelu pomiarowego jakości informacji rynkowych jako modelu czynnikowego drugiego rzędu. Do otrzymania tego modelu użyto konfirmacyjnej analizy czynnikowej. Uzasadnienie utworzenia modelu drugiego stopnia stanowiło wysokie skorelowanie czterech, pierwotnie założonych, czynników w modelu pomiarowym pierwszego rzędu oraz przesłanki merytoryczne. Rozpatrywane czynniki pierwszego rzędu to rzetelność,...
wyświetlono 1818 razy