dr hab. Julita Wasilczuk
Zatrudnienie
- Profesor uczelni w Katedra Przedsiębiorczości
Obszary badawcze
Publikacje
Filtry
wszystkich: 82
Katalog Publikacji
-
Female entrepreneurship in transitional economies: the case of Poland
PublikacjaPolska przeszła skomplikowaną drogę przemian gospodarczych by ostatecznie wstąpić do UE. Jednę z sił, pomocnych na tej drodze była i jest przedsiębiorczość. Autorzy podjęli się charakterystyki przedsiębiorczości kobiet w okresie transformacji, porównując ją z przedsiębiorczością w pozostałych 15 krajach UE (przed akcesją Polski). Wykorzystano do tego badania przeprowadzone w 1992, 1999 i 2004 wśród przedsiębiorców regionu gdańskiego....
-
Entrepreneurial competencies and intentions among students of technical universities
PublikacjaThe study investigates the entrepreneurial competencies and intentions of students. Their formation is a requirement of modern times. The question arises whether students of modern technical universities get entrepreneurial competencies and whether they transform these competencies into their entrepreneurial intentions. More than 3.6 thousand students from six technical universities from Poland, Ukraine, Latvia, Bulgaria, and Lithuania...
-
What Potential Entrepreneurs from Generation Y and Z Lack-IEO and the Role of EE
PublikacjaThis paper addresses the issue of individual entrepreneurship orientation (IEO) and entrepreneurship education (EE), which are both important for modern economic development. Intergenerational differences in these areas were discussed, especially characteristics of Generations Y and Z. The results of research conducted among 757 Polish students showing their IEO are presented. 80% of respondents displayed high levels of proactivity...
-
Youth attitude to entrepreneurship in Eastern and Central European countries: Gender aspect
PublikacjaCurrent business conditions pose new challenges to youth entrepreneurship, which is a significant component of countries’ economic growth. In addition, Generation Z differs from previous generations and requires new approaches. In this context, a comprehensive study of the peculiarities and various aspects of youth entrepreneurship development is highly-demanded and relevant. Furthermore, the lower representation of women among...
-
It is not OK but it works – unproductive entrepreneurship, the case of Poland
PublikacjaThe concept of unproductive entrepreneurs was introduced to science by Baumol, who pointed out the differences in business output between countries. Unproductive behaviour of entrepreneurs is often a consequence of ineffective institutions used by entrepreneurs for rent seeking. The aim of this article is to examine subjective norms (S.N.) and attitudes regarding specified types of unproductive entrepreneurship, which in many cases...
-
Płeć a motywacje przedsiębiorcze oraz podejmowane przez mikroprzedsiębiorców decyzje zarządcze
PublikacjaWiększość doniesień literaturowych z badań nad wpływem płci na funkcjonowanie przedsiębiorstw wskazuje na gorsze wyniki kobiet w tym obszarze, zarówno pod względem liczby kobiet w biznesie, jak i osiągnięć firm prowadzonych przez kobiety. Badania te jednak często nie uwzględniają różnic w wielkości początkowej firm, nie biorą także pod uwagę celów i planów ich właścicieli. W wielu wypadkach te ostatnie nie są znane, bowiem analiza...
-
Dlaczego tak mało wiemy o wzroście małych i średnich przedsiębiorstw - subiektywizm w badaniach
PublikacjaRozwój przedsiębiorstwa jako przedmiot badań, doczekał się wielu opracowań literaturowych (patrz: Birch, Storey, Davidsson, Demar, Wiklund, Coad, Wasilczuk, Matejun itd.), jednak cały czas brakuje odpowiedzi na pytanie dlaczego małe firmy wzrastają i jakie czynniki na ten wzrost wpływają. Brak wiedzy na ten temat nie wynika z braku chęci badawczych, a raczej z nadmiaru problemów z takimi badaniami związanymi. Osoby prowadzące badania...
-
Entrepreneurial intentions of students from Latvia, Poland, and Ukraine: The role of perceived entrepreneurial education results
PublikacjaOur main aim is to establish which factors influence entrepreneurial intentions, with a particular focus on the role of entrepreneurial education and university support in Central and Eastern European countries (CEE). To verify hypotheses quantitative research was conducted using surveys among 2,085 first-year undergraduate students from three technical universities in three countries: Latvia, Poland and Ukraine. The results of...
-
Kompetencje właścicieli małych i średnich firm w obliczu jednolitego rynku europejskiego
PublikacjaW artykule scharakteryzowano wybrane elementy kompetencji właścicieli w zależności od sposobu przygotowania się do działalności na Jednolitym Rynku Europejskim (JRE). Badania będące podstawą do dokonania tej charakterystyki zostały przeprowadzone w regionie gdańskim, w roku 1999 na próbce 94 firm.Wyniki badań wskazały na istnienie różnic w charakterystyce właścicieli/menedżerów z firm o różnych strategiach. Właściciele, którzy...
-
Uwarunkowania prowadzenia firm przez kobiety : elementy teorii i praktyki
PublikacjaPomimo braku formalnych barier działalności gospodarczej kobiet, obserwuje się wiele róznic w funkcjonowaniu firm prowadzonych przez osoby o różnej płci. Szczególnie jest to widoczne w działalności mniejszych organizacji. W artykule przedstawiono model wpływu płci na funcjonowanie, obejmujący zarówno czynniki wewnętrzne jak i zewnętrzne.
-
Małe i średnie przedsiębiorstwa wobec procesów integracji gospodarki światowej - teoria i metodologia badań
PublikacjaRozdział poświęcony jest teoretycznym problemom internacjonalizacji MSP oraz badaniom tego procesu w warunkach integracji ekonomicznej Europy. Autorzy podkreślają konieczność ujmowania w/w problematyki, zarówno w analizach teoretycznych, jak i w empirycznych, na 3 poziomach: makroekonomicznym (gospodarki narodowej, Unii Europejskiej), mezoekonomicznym (regionalnym, lokalnym, branżowym) i mikroekonomicznym (firmy). Szczególną uwagę...
-
Badanie wzrostu małych przedsiębiorstw
PublikacjaW oracowaniu omówiono podstawowe problemy metodologiczne związane z prowadzeniem badań na temat wzrostu małych przesiębiorst. Opisano także główne nurty badań nad wzrostem mniejszych przedsiębiorstw: zasobowy, strategiczny, odnoszący się do otoczenia.
-
Polscy właściciele/menedżerowie wobec jednolitego rynku europejskiego
PublikacjaRozdział przedstawia wyniki badań przeprowadzonych przez zespół WZiE. Celem badań było sprawdzenie czy i w jakim stopniu badane MSP są obecne na rynkach międzynarodowych, jak postrzegają akcesję Polski do UE i w jaki sposób przygotowywały się do niej.
-
Postrzeganie otoczenia ekonomiczno-politycznego oraz możliwości i zagrożeń związanych ze wstąpieniem do UE-porównanie wyników badań polskich i czeskich
PublikacjaRozdział został w całości opraty na wynikach badań przeprowadzonych w Polsce oraz Czeskiej Republice wśród wlaścicieli małych i średnich firm. Omówiono w nim stosunek własciciele do przystąpienia do UE. Przedstawiono także porównanie szans i zagrożen jakie ci własciciele postrzegają w związku z przystapieniem do UE.
-
Intencje przedsiębiorcze studentów – analiza międzynarodowa oparta na rozszerzonym modelu Ajzena
PublikacjaPoszukiwanie czynników wpływających na rozpoczęcie działalności gospodarczej doczekało się opisu w wielu publikacjach. Nie ma wątpliwości, że czynnikiem kluczowym w procesie przedsiębiorczym są intencje, a dzięki pracom I. Ajzena wiadomo także, jakie grupy czynników wpływają na intencje. Jednak jego teoria planowanego zachowania wydaje się być niewystarczająca. Celem rozdziału było opracowanie propozycji rozszerzenia teorii Ajzena....
-
I love to write and create. Can I earn money doing it? Entrepreneurial process of bloggers
PublikacjaNew technologies and a new way of looking at the life of future generations, open up new perspectives of entrepreneurial activities. One of them is to run a blog. Although the first blogs appeared many years ago and earning money from running them is also known to bloggers, little research is devoted to this form of entrepreneurship. The analysis of this phenomenon was carried out using the netnography method, which is not common...
-
Nietechnologiczne nie znaczy gorsze. Rzecz o innowacjach
PublikacjaInnowacje nietechnologiczne nie zajmują istotnego miejsca w dyskursie naukowym jak i praktycznym. Zauważona luka badawcza oraz brak praktycznych rozwiązań wspierających innowacje nietechnologicznie, były motywem podjęcia tego tematu przez międzynarodowy zespół, składający się z badaczy z czterech krajów (Danii, Finlandii, Litwy i Polski) oraz szeregu instytucji wspierających biznes, w tych krajach, pełniących funkcje pośredników...
-
Przedsiębiorczość cyfrowa oparta na blogu – wiwisekcja
PublikacjaPostęp technologiczny oraz powszechny dostęp do sieci przyczynił się do powstania różnych form przedsiębiorczości, które nie zawsze można zamknąć w ramy dotychczasowych teorii. Możliwość zarobkowania dzięki cyfrowemu połączeniu ze społecznością zgromadzoną wokół dziennika internetowego – bloga, przyczynia się do zwiększania liczby blogerów, jednak nie wszyscy blogerzy są w stanie wygenerować ze swojej działalności zyski....
-
Wybór miernika wzrostu firmy a wyniki badań
PublikacjaPrzedstawiono analizę problemów dotyczących mierzenia wzrostu w małych firmach. Na podstawie wyników badań empirycznych prześledzono różne otrzymywane wyniki przy wykorzystaniu różnych mierników wzrostu.
-
Biznes na Pomorzu
PublikacjaArtykuł przedstawia sytuację MSP na Pomorzu. Powstał w oparciu o wyniki badan przeprowadzonych przez Pomorską Agencję Przedsiębiorczości. Autorka współprojekowała opisywane badania.
-
Strategy in small firms
PublikacjaRozdział w monografii opisujący problemy związane z formułowaniem oraz realizowaniem strategii w małych przedsiębiorstwach. Opisano w nim także wyniki badań empirycznych dotyczących strategii wzrostu firm funkcjonujących w regionie gdańskim.
-
Przedsiębiorczość na Pomorzu - analiza jakościowa
PublikacjaArtykuł przedstawia analizę przedsiębiorczości na Pomorzu w oparciu podejście behawioralne. Na podstawie badań przeprowadzonych wśród 1 584 małych firm określono strategię, cele oraz sposób zarządzania tymi przedsiębiorstwami.
-
Human capital an analysis for firms from Wielkopolska and Pomorze
PublikacjaRozdział analizuje zasoby ludzkie w Wielkopolsce oraz na Pomorzu, na podstawie danych statystycznych oraz badań empirycznych przeprowadzonych w tych dwóch regionach. Przebadano i opisano zasoby ludzkie w oparciu o liczbę i jakość pracowników w badanych firmach oraz zmiany obu wielkości jakie zaszły w nich w ostatnich latach. Analiza ta jest częścią składową miernika opracowanego przez zespół badawczy, pozwalającego zmierzyć tkankę...
-
Rozwój małych firm na Pomorzu - teoria i wyniki badań
PublikacjaArtykuł przedstawia współczesne teorie wzrostu małych przedsiębiorstw. Ich analiza służy do przedstawienia wyników dotyczących zmian zatrudnienia oraz wielkości sprzedaży w 1 584 firmach przebadanych na Pomorzu.
-
Przedsiębiorczość i zarządzanie w małej firmie - studia podyplomowe
PublikacjaPOzycja zawiera propozycję standardu kształcenia na studiach podyplomowych Przedsiębiorczość i zarządzanie małą firmą. Jest to jeden z 13 standardów zawartych w opracowaniu zbiorczym, recenzowanym.
-
Szklany sufit i ruchome schody : kobiety na rynku pracy
PublikacjaNiniejsza publikacja stanowi próbę udzielenia odpowiedzi na kilka pytań, a mianowicie czy po 1995 roku na rynku pracy w Polsce pojawiły się nowe tendencje pozwalające na poprawę sytuacji kobiet na rynku pracy, czy nadal kobiety znajdują się w trudniejszej sytuacji aniżeli mężczyźn, czy można mówić o dyskryminacji kobiet, jakie możliwości niesie z sobą rozpoczęcie działalności gospodarzcej na własny rachunek? Praca składa się z...
-
Kreowanie miejsc pracy - czy jest to powód dla wspierania MSP?
PublikacjaKierując się dotychczasową wiedzą na temat roli sektora MSP w gospodarce, poddano analizie doniesienia światowej literatury, na temat związku pomiędzy przedsiębiorczością/MSP a liczbą miejsc pracy w gospodarce. Należy podkreślić, że nieczęsto w Polsce poddaje się w wątpliwość pozytywną relację pomiędzy tymi dwoma wielkościami, choć wyniki badań prowadzonych na świecie są niejednoznaczne. Wynikać to może z faktu, iż większość doniesień,...
-
Attitude and self-esteem versus entrepreneurial intention among young in Poland
PublikacjaThe main aim of the paper is to present the relation between intentions to become an entrepreneurs among young polish people and the two factors with possible influence on it: self-efficacy and attitude towards entrepreneurship. Two groups of young people were examined: students enrolling the Management Faculty at Gdańsk University of Technology, and pupil from high schools, attending "Entrepreneurship" classes. It appeared that...
-
Kompetencje szarych przedsiębiorców prowadzących mikrofirmy w wybranych gminach województwa pomorskiego
PublikacjaW artykule autorzy prezentują rozważania dotyczące przedsiębiorczości osób w wieku 55+. W ramach tych rozważań dokonano m.in. oceny kompetencji osobistych i operacyjnych, samooceny własnej przedsiębiorczości oraz motywacji założycielskich osób w wieku 55+ na tle wyników uzyskanych w innych grupach wiekowych. Zaprezentowane w artykule dane pochodzą z badań przeprowadzonych w ramach Pomorskiego Obserwatorium Gospodarczego.
-
Attitude and self-esteem versus entrepreneurial intentions among young in Poland
PublikacjaArtykuł prezentuje relacje pomiędzy intencjami przedsiębiorczymi a czynnikami nań wpływającymi: samooceną oraz postawą wobec przedsiębiorczości. Dwie grupy młodych ludzi (studenci rozpoczynający naukę oraz uczniowie szkół średnich) zostało przebadanych. Postawa wobec przedsiębiorczości nie wykazała wpływu na intencje przedsiębiorcze, z drugiej strony samoocena własnych możliwości, taki wpływ wykazała.
-
Attitude and self-esteem versus entrepreneurial intentions among young in Poland
PublikacjaAttitude and self-esteem versus entrepreneurial intentions among young in Poland
-
Przedsiębiorczość jako podstawa kreowania i działania małej firmy
PublikacjaGłówny problem z badaniem MSP i przedsiębiorczości to brak jednolitej definicji większości zjawisk z nimi związanych. Z związku z przeniesieniem zainteresowań z osób i rzeczy na procesy, pojawia się także postulat zmiany podejścia do badania zarówno MSP jak i przedsiębiorczości. W artykule przedstawiono wskazówki jak konstruować takie badania, ze szczególnym naciskiem na wykorzystywanie metod jakościowych.
-
Economic situation perception and the growth plans of microenterprises, case of Poland
PublikacjaNumerous scientific studies provide information on the impact of the environment on the launch, operation and growth of businesses. Reflections on the environment can result from two perspectives: the objective and the subjective one. The first relates to the economic analysis and/or sociological research, whereas the second relies on the perception of the environment by the interested parties themselves. While analysing companies...
-
The Impact of urban Localizations on the Growth Possibilities for Small Firms
PublikacjaThe purpose of this study was to identify the differences in the profiles of firms and their owners in urban and non-urban locations and also to asses the impact of those differences on the possibilities of growth for firms from both types of locations. Findings: urban entrepreneurs are better educated, more experienced and more positively motivated. Their firms are more innovative, with more qualified employeesadn better access...
-
Starzejący się pracownik, starzejący się przedsiębiorca, „starzejąca się polityka”
PublikacjaZmiany demograficzne we współczesnym świecie są nieuniknione, starzenie się społeczeństwa sprawia, że z jednej strony przybywa osób, które oczekują godziwie zapracowanej emerytury, z drugiej strony systemy emerytalne wielu krajów przestają być wydolne, coraz więcej emerytów jest finansowanych ze składek coraz mniejszej liczby pracowników w wieku produkcyjnym. Jest jeszcze jednak jeden aspekt tych zmian – niektóre osoby w wieku...
-
Czynniki wzrostu zatrudnienia w mikro przedsiębiorstwach – czy chcieć znaczy móc?
PublikacjaDotychczasowe badania nad wzrostem małych i średnich przedsiębiorstw, prowadzone od wielu lat zarówno na świecie jak i w Polsce nie przyniosły odpowiedzi na pytanie jakie czynniki na to zjawisko wpływają. W artykule przedstawiono pokrótce podejścia badawcze wykorzystywane w badaniu czynników wzrostu. W oparciu o przeprowadzone w 2009 i 2012 roku badania panelowe w Województwie Pomorskim, przeanalizowano wpływ czynników związanych...
-
WZROST ZATRUDNIENIA W PRZEDSIĘBIORSTWACH MSP problemy badawcze i wyniki
PublikacjaW artykule w pierwszej kolejności przedstawiono główne problemy badawcze związane z zagadnieniem wzrostu i rozwoju przedsiębiorstwa, wskazując na najczęściej stosowane rozwiązania metodyczne w tym zakresie. W dalszej części zaprezentowano wyniki badań empirycznych, dotyczące zmian zatrudnienia oraz planów związanych z rozwojem małych i średnich przedsiębiorstw funkcjonujących na Pomorzu (badania zostały przeprowadzone w 2009 i...
-
Przedsiębiorcy 55+, czy wiek ma znaczenie?
PublikacjaZnaczenie przedsiębiorczości 55+ w ostatnim okresie rośnie, między innymi w związku ze zmianami demograficznymi i starzeniem się społeczeństwa w większości krajów europejskich. Nie bez znaczenia jest także fakt, że starsi ludzie zaczynają wierzyć, że mogą uczestniczyć w rynku pracy, zarówno po stronie zatrudnianych jak i zatrudniających. Stąd też liczba nowych firm, tworzonych przez osoby starsze wzrasta, a starsi właściciele firm...
-
STARZEJĄCY SIĘ PRZEDSIĘBIORCA W POLSCE I NA ŚWIECIE
PublikacjaPoniższy artykuł wskazuje na rosnącą liczbę przedsiębiorców w wieku okołoemerytalnym, tak w krajach europejskich, w tym w Polsce, jak i w USA. Wzrost ten wynika zarówno z rosnącej liczby osób w tej grupie wiekowej, które zakładają swoje firmy, jak i z rosnącej liczby osób, które prowadząc od wielu lat swoje firmy, nie zamierzają przejść na emeryturę. Z nielicznych badań wśród osób starszych prowadzących własne firmy wynika, że...
-
Impact of Euro 2012 on the Pomeranian Region and Its Small and Medium Enterprises in Terms of Competitiveness
Publikacja..
-
The determinants of the Region's and its SMEs' Competitive Position in the Context of Mega Events - the Case of the Euro 2012
PublikacjaIn this paper a modified Preuss model was used to assess the factors to enhance the competitiveness of the region and the SMEs located in the region. To accomplish the above, six types of event-structure were applied: infrastructure, knowledge, networks, culture, image and emotions. They were described in detail in reference to the case of Euro 2012 in Poland in general and Pomeranian region in particular. Finally the Authors take...
-
ZATRUDNIENIE CZY SAMOZATRUDNIENIE – DYLEMATY WSPIERANIA AKTYWNOŚCI ZAWODOWEJ OSÓB STARSZYCH
PublikacjaCelem artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie, czy wsparcie przedsiębiorczości osób starszych jest odpowiednim rozwiązaniem problemu ich gorszej pozycji na rynku pracy. Poszukując tej odpowiedzi, omówiono sytuację osób starszych na rynku pracy, wskazano na główne narzędzia służące wsparciu tej części populacji, na koniec przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych wśród 1005 mikroprzedsiębiorców na Pomorzu. W oparciu o charakterystykę...
-
The Attitude of Polish Entrepreneurs to the Fact of Staging the Mega Sport Event - the Case of Pomeranian SMEs Towards Euro 2012
PublikacjaIn the course of preparations to the 2012 European Football Championship (Euro 2012) many doubts have arisen as to the actual cost-benefit balance affecting the hosting country. The event is accompanied by intense promotion of the agglomeration and the region, especially abroad. In effect, one can anticipate the competitive position of both the region and the businesses operating there to improve. The investigation whether the...
-
Otoczenie mikroprzedsiębiorstw w opiniach ich właścicieli
PublikacjaRola postrzegania przez właściciela otoczenia własnej firmy, jak i sytuacji w samej firmie jest istotna w kontekście planowania przyszłości firmy. Otoczenie firmy odgrywa istotną rolę w procesie jej rozwoju. Jednak właściciele mikro i małych przedsiębiorstw nie są wystarczająco kompetentni by prawidłowo ocenić sytuację ekonomiczną. Dlatego też ich ocena dotycząca otoczenia jest w dużym stopniu subiektywna. Na przełomie 2012/2013...
-
Profile of the growing sme's in pomerania region
PublikacjaRozdział opisuje profil firmy wzrostowej na Pomorzu. Opis został poprzedzony analizą teorii wzrostowych małych przedsiębiorstw. Materiał badawczy ujęty w rozdziale pochodzi z badań przeprowadzonych w ramach Pomorskiego Obserwatorium Gospodarczego.
-
Investigate or not - problems with the entrepreneurship research methodology
PublikacjaRozdział porusza problemy metodologiczne związane z badaniem przedsiębiorczości. Głównym problemem jest mnogość definicji, które przedstawiono na początku rozdziału. Pozostałe omówione problemy to wybór perspektywy badawczej, poziomu analizy oraz okresu analizy.
-
Intentional model of SMES growth
PublikacjaRozdział opisuje rolę intencji w funkcjonowaniu firmy. Autorzy opracowali intencyjny model wzrostu, który został opisany w oparciu o przeprowadzone badania w ramach Pomorskiego Obserwatorium Gospodarczego.
-
Motywacje założycielskie właścicieli mikro i małych przedsiębiorstw a rozwój firmy
PublikacjaMotywacja założycielskie są konsekwencją wielu czynników i dlatego też badanie jej jest niełatwe. z drugiej strony, wpływ motywacji założycielskich na przyszłe funkcjonowanie firm jest nie do przecenienia. Generalnie motywy te dzieli się na pozytywne i negatywne, z których te pierwsze mają bardziej stymulujący charakter. W oparciu o badania przeprowadzone wśród mikro i małych firm z regionu gdańskiego, przebadano motywy założycielskie...
-
Raport 2010 - Sektor Małych i Średnich Przedsiębiorstw na Pomorzu w warunkach pogorszenia koniunktury, Raport z badania MŚP w ramach Pomorskiego Obserwatorium Gospodarczego III. - [wer. PL rek. 87601]
PublikacjaOpracowanie zawiera wyniki badania panelowego wraz z komentarzem, przeprowadzonych wśród MSP na Pomorzu. Badaniami objęto niemal tysiac firm małych i średnich oraz dodatkowo ponad tysiąc firm mikro z trzech grup powiatów wybranych pod względem poziomu bezrobocia. Ponadto opisano badania przeprowadzone wśród niemal stu młodych przedsiębiorstw powstałych w latach 2005-2008. Główny nacisk położono na reakcję tego sektora na pogorszenie...
-
Potencjał regionu i przedsiębiorstw - uwarunkowania wyjściowe MSP na Pomorzu
PublikacjaW rozdziale przeanalizowano potencjał wyjściowy regionu i przedsiębiorstw na Pomorzu w kontekście goszczenia EURO 2012. Analiza została oparta na dostępnych badaniach nt. konkurencyjności regionów, ale także na podstawie badań własnych prowadzonych wśród przedsiębiorców działających w tym regionie. Analizowano przede wszystkim otwartość MSP na wzrost i obierane przez firmy cele, zakładając, że właśnie przedsiębiorstwa o celach...
wyświetlono 3116 razy