dr inż. Marek Szafrański
Zatrudnienie
- Adiunkt w Katedra Konstrukcji Inżynierskich
Obszary badawcze
Publikacje
Filtry
wszystkich: 31
Katalog Publikacji
Rok 2023
-
Analysis of the Usefulness of Cheap Audio Recorders for Spectral Measurement of Environmental Noise
PublikacjaEnvironmental noise pollution is nowadays one of the most serious health threats. The impact of noise on the human body depends not only on the sound level but also on its spectral distribution. Reliable measurements of the environmental noise spectrum are often hampered by the very high price of top quality measuring devices. This paper explores the possibility of using much cheaper audio recorders for the frequency analysis....
-
Monitorowanie oddziaływania ruchu kolejowego na środowisko - koncepcje i metody realizacji.
PublikacjaW artykule przedstawiono podstawowe założenia projektu badawczego, realizowanego w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia NCBR i PKP PLK pn. „Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej – BRIK 2”, dotyczącego opracowania systemu monitorującego, integrującego i przetwarzającego gromadzone dane związane z hałasem i drganiami na potrzeby zarządzania procesami utrzymaniowymi i inwestycyjnymi zarządcy infrastruktury kolejowej. W efekcie...
-
Zintegrowany system monitoringu oddziaływań transportu kolejowego na środowisko
PublikacjaW artykule przedstawiono działania podejmowane w ramach realizacji projektu badawczego Wspólnego Przedsięwzięcia NCBR i PKP PLK pn. „Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej – BRIK2”. Projekt dotyczy monitoringu szeregu parametrów opisujących oddziaływania transportu kolejowego na środowisko naturalne oraz tereny zurbanizowane. Założono, że na podstawie pomiarów określonych wielkości fizycznych oraz na podstawie szeregu danych...
Rok 2021
-
A dynamic vehicle-bridge model based on the modal identification results of an existing EN57 train and bridge spans with non-ballasted tracks
PublikacjaThis paper addresses the methodology of the bridge-vehicle dynamic model definition based on the free response measurements of an existing train and existing bridge spans. In the case of the railway vehicle, the methodology uses the impulse excitations of a single car by means of the wedge method. In the case of the bridge spans, free responses are collected after the passages of trains. The global modal parameters (frequencies...
Rok 2020
-
Material Parameters Identification of Historic Lighthouse Based on Operational Modal Analysis
PublikacjaIn the present paper, the identification of the material parameters of a masonry lighthouse is discussed. A fully non-invasive method was selected, in which the material properties were determined via numerical model validation applied to the first pair of natural frequencies and their related mode shapes, determined experimentally. The exact structural model was built by means of the finite element method. To obtain experimental...
-
Study on applicability of two modal identification techniques in irrelevant cases
PublikacjaStudy on applicability of two modal identification techniques in irrelevant cases is made in this paper. The following techniques are considered: Peak Picking based on correlation analysis (PP-CA), dedicated for ambient vibrations and Eigensystem Realization Algorithm (ERA), formulated for free decay vibrations investigation. Irrelevant cases are found when analyzed signals are different than recommended to a given technique. The...
Rok 2019
-
Dynamics of the small-span railway bridge under moving loads
PublikacjaThe paper presents the results of dynamic analysis of the small-span railway bridge, subjected to an action of moving trains. Numerical simulations were performed using three different load models: series of moving forces, series of moving single-mass and double-mass oscillators. The parameters of the vehicle were taken from the existing EN57 train. The parameters of the bridge were taken from the existing steel span of 10,24 m...
-
Wpływ sposobu odwzorowania pojazdu szynowego na odpowiedź dynamiczną przęsła mostowego
PublikacjaW pracy przedstawiono rezultaty analiz numerycznych oraz badań eksploatacyjnych dwóch przęseł mostowych wymuszonych ruchomym pojazdem szynowym. Pojazd odwzorowano za pomocą czterech modeli uproszczonych: strumienia sił skupionych, strumienia mas skupionych oraz strumieni oscylatorów jedno- i dwumasowych. Analizy numeryczne wykonano przy wykorzystaniu MES. Potrzebne parametry dynamiczne wyznaczono na podstawie wyników identyfikacji...
Rok 2018
-
Dynamic analysis of the railway bridge span under moving loads
PublikacjaThe first part of this paper provides a review of the state of knowledge of the dynamic behaviour of railway bridges under moving loads. Particular attention is paid to developments in modelling railway bridge loading and dynamic vehicle-span (structure) interaction. The most important aspects determining the advancements in this area of knowledge are identified. The contemporary techniques for defining bridge span finite element...
-
Stress analysis of the bridge hangers in terms of the fatigue verification
PublikacjaThe paper presents the results of numerical stress analysis of the bridge rod hangers. Two types of hangers were taken into account, i.e. the bolted hanger and the welded hanger. A detailed FEM shell models of the connection area between the hanger and the bridge span have been developed. Local stress concentration effects have been investigated in terms of fatigue verification.
Rok 2016
-
Modyfikacja połączenia dźwigara ze słupem w konstrukcji stalowej Terminalu T2 Portu Lotniczego w Gdańsku
PublikacjaW2015 r. ukończono rozbudowę Terminalu T2 Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy wGdańsku. Politechnika Gdańska pełniła nadzór naukowy nad rozbudową obiektu. Wykonano wiele analiz, których celem była weryfikacja pracy konstrukcji w fazach montażu oraz w stanie docelowym. Wnioski z przeprowadzonych badań doprowadziły do modyfikacji oparcia dźwigarów dachowych na stalowych słupach nośnych, z uwagi na stwierdzone lokalne przekroczenia...
-
Vibration of the bridge under moving singular loads - theoretical formulation and numerical solution
PublikacjaThe paper presents the results of the numerical analysis of a simple vehicle passing over a simply supported bridge span. The bridge is modelled by a Euler-Bernoulli beam. The vehicle is modelled as a linear, visco-elastic oscillator, moving at a constant speed. The system is described by a set of differential equations of motion and solved numerically using the Runge-Kutta algorithm. The results are compared with the solution...
Rok 2015
-
Analiza nośności konstrukcji stalowej Terminala T2 Portu Lotniczego im Lecha Wałęsy w Gdańsku
PublikacjaW referacie przedstawiono rezultaty analiz nośności konstrukcji stalowej Terminala T2 Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. Prace wykonano w ramach pełnionego przez autorów nadzoru naukowego nad procesem rozbudowy istniejącej części hali. Wnioski z analiz doprowadziły do modyfikacji rozwiązania konstrukcyjnego oparcia dźwigarów dachowych na wybranych słupach. Obliczenia przeprowadzono dla globalnego modelu belkowego Terminala...
Rok 2014
-
Oddziaływania taboru na mosty kolejowe przy zmiennych parametrach ruchu
PublikacjaW pracy poruszono zagadnienia związane z identyfikacją oraz modelowaniem układu dynamicznego most-pojazd ruchomy. Za element szczególnie istotny uznano czynnik obciążający. Opracowano i wdrożono metodykę identyfikacji cech dynamicznych rzeczywistego pojazdu szynowego. Eksperyment badawczy przeprowadzono dla jednostki trakcyjnej EN57, jednak nie ma żadnych ograniczeń w stosowaniu metody dla innego, konwencjonalnego taboru szynowego....
Rok 2013
-
Modelowanie konstrukcji mostów pod kątem dynamicznym
PublikacjaReferat dotyczy problemów związanych z modelowaniem dynamicznym konstrukcji oraz obciążeń eksploatacyjnych mostów kolejowych. Dokonano przeglądu prac poświęconych wspomnianej problematyce. Podano przykłady modeli dynamicznych przęseł oraz taboru. W zagadnieniach interakcji "pojazd - przęsło" istotnym elementem jest poprawna definicja obciążenia. Przedstawiono koncepcję identyfikacji parametrów dynamicznych rzeczywistego pojazdu...
-
Modelowanie konstrukcji mostów pok kątem dynamicznym
PublikacjaArtykuł przedstawia zagadnienia modleowania mostów
Rok 2012
-
Sprawozdanie z badań podczas próbnego obciążenia konstrukcji odciążającej o rozpiętości teoretycznej Lt=19,44 m wbudowanej w km 17,008 linii kolejowej nr 202 Gdańsk-Stargard Szczeciński (tor nr 2) na czas przebudowy przepustu przeprowadzającego rz. Kaczą przez istniejący nasyp kolejowy.
PublikacjaObiekt będący przedmiotem niniejszego opracowania to stalowe przęsło wykorzystywane jako mostowa konstrukcja tymczasowa. Składa się z czterech dźwigarów HEB800 o całkowitej długości 20,00 m (jedna para dźwigarów pod każdy tok szynowy). Rozpiętość teoretyczna przęsła wynosi Lt=19,44 m. Dźwigary stężone są dwuteowymi poprzecznicami do których mocowane są szyny toczne. W celu utrzymania ruchu kolejowego podczas przebudowy przepustu...
Rok 2011
-
Ocena bezpieczeństwa wiaduktu kolejowego uszkodzonego wskutek uderzeń pojazdów ponadgabarytowych
PublikacjaEfektem prób przewozu ładunków ponadgabarytowych są częste kolizje z przęsłami wiaduktów usytuowanych nad drogami samochodowymi. Powoduje to ich degradację, a w skrajnych przypadkach prowadzić może do poważnego wypadku lub nawet katastrofy. Przegląd wiaduktu kolejowego nad drogą krajową nr 7 w Pasłęku ujawnił znaczne deformacje i uszkodzenia w dźwigarach głównych przęsła powstałe na skutek uderzeń pojazdów ponadgabarytowych. W...
-
Ocena szkodliwości drgań przekazywanych przez grunt na konstrukcję budynku mieszkalnego przy ul. Witosa 10 w m. Damnica oraz osób w nim przebywających w wyniku pracy maszyn pobliskiego tartaku
PublikacjaTartak Damnica jest jednym z zakładów produkcyjnych firmy Poltarex Sp. z o.o. Na terenie tartaku produkowane jest drewno budowlane, tarcica stolarska oraz deski do wykończeń tarasów i wnętrz. Efektem ubocznym prowadzonych prac (praca maszyn produkcyjnych) są drgania wzbudzone gruntu, które propagują na sąsiadujące budynki mieszkalne. Opracowanie zawiera rezultaty pomiaru i analizy drgań wzbudzonych budynku mieszkalnego położonego...
Rok 2010
-
Przebudowa mostu kolejowego przez rzekę Pilicę z przystosowaniem do dużych prędkości
PublikacjaJednym z podstawowych założeń modernizacji polskich linii kolejowych jest przystosowanie ich do dużych prędkości ruchu (300 - 350 km/h). Wzrost prędkości ruchu powoduje zwiększenie efektów dynamicznych oddziaływania taboru na konstrukcję. Fakt ten niesie za sobą szereg dodatkowych wymagań stawianych nowym lub modernizowanym obiektom inżynierskim. W referacie przedstawiono proces projektowania i przebudowy mostu nad rzeką Pilicą,...
Rok 2009
-
Uszkodzenie wiaduktu kolejowego nad drogą krajową nr 7. Analiza nośności i sposób naprawy
PublikacjaPrzegląd wiaduktu kolejowego nad drogą krajową nr 7 w Pasłęku ujawnił znaczne deformacje i uszkodzenia w dźwigarach głównych przęsła powstałe na skutek uderzeń pojazdów ponadgabarytowych. W referacie przedstawiono analizę nośności oraz przyjęty sposób naprawy wspomnianego obiektu. Przedstawiono rezultaty analizy statyczno-wytrzymałościowej konstrukcji przęsła oraz nieliniowej analizy sprężysto-plastycznej MES z uwzględnieniem istniejących...
Rok 2008
-
Doktorat z innej epoki - ponowna obrona pracy doktorskiej prof. dr hab. inż. Kazimierza Wysiatyckiego.
Publikacja27 lutego 2008 roku na Politechnice Gdańskiej odbyło się uroczyste seminarium poświęcone nestorowi polskiego mostownictwa, prof. dr hab. inż. Kazimierzowi Wysiatyckiemu. Głównym elementem obchodów była uroczysta Rada Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska, poświęcona odnowieniu doktoratu Profesora w 50 lat po obronie. W artykule przedstawiono relację z tego wydarzenia oraz sylwetkę Profesora. Profesor Kazimierz Wysiatycki to...
Rok 2007
-
Modernizacja historycznego wiaduktu drogowego nad torami kolejowymi w Gdańsku
PublikacjaW 2004 roku wiadukt w ciągu ul. Braci Lewoniewskich nad torami PKP w Gdańsku Wrzeszczu uległ awarii. Jej skutki odczuwalne były daleko poza Trójmiastem. Na podstawie wniosków ze szczegółowej oceny stanu technicznego i nośności obiektu, podjęto decyzję o jego modernizacji. W artykule przedstawiono założenia projektowe oraz realizację przebudowy wiaduktu. Podano opis analiz teoretycznych dotyczących faz montażowych oraz zaprezentowano...
Rok 2005
-
Awaria wiaduktu drogowego nad torami kolejowymi w Gdańsku.
Publikacja10.10.2004 miała miejsce awaria konstrukcji wiaduktu drogowego nad torami kolejowymi w ciągu ul. Braci Lewoniewskich w Gdańsku. Jest to stalowa konstrukcja łukowa z podwieszoną jezdnią, na blachach nieckowych i wydzielonym ściągiem. Mechanizm awarii polegał na odspojeniu się ściągu od konstrukcji jezdni na skutek korozji łączników. W wyniku utraty połączenia z konstrukcją podwieszenia, ściąg jako cięgno o długości odpowiadającej...
-
Nośność zdeformowanych dźwigarów mostu drogowego przez rzekę Wisłę w Kiezmarku w świetle obliczeń numerycznych i badań In situ.
PublikacjaPo 30 latach eksploatacji, most drogowy przez rzekę Wisłę w Kiezmarku wymagał wzmocnienia, wynikającego z podniesienia klasy obciążenia. W trakcie prac nad modernizacją konstrukcji, stwierdzono ponad normowe deformacje środników we wszystkich dźwigarach przęseł mostu. Miały one charakter pierwotny i były wynikiem niedbałego wykonania konstrukcji. Oczywiste trudności związane z prostowaniem blisko 4 kilometrów środników, skłoniły...
-
Techniczne możliwości rewitalizacji kratowych wiaduktów łukowych
PublikacjaŚrodowisko inżynierskie wykazuje w ostatnim czasie dużą troskę o zabytkowe obiekty mostowe, czego przejawem są próby ratowania historycznych budowli. W artykule zaprezentowano wyniki rozważań dotyczących remontu i wzmocnienia przęsła historycznego wiaduktu o konstrukcji z łuków kratowych. Celem prac było uzyskanie klasy obciążeń "A" dla przęseł przy zachowaniu oryginalnych konstrukcji łuków. Przedstawiono rezultaty analizy statyczno...
Rok 2004
-
Katedra Mostów.
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono Katedrę Mostów Politechniki Gdańskiej, zarówno w ujęciu historycznym jak i w czasie obecnym. Na osiągnięcia i słabości w działalności Katedry miały i mają wpływ jej specyficzne cechy. Katedra specjalizuje się w wąskiej dziedzinie konstrukcji budowlanych, jakimi są mosty. Mosty przejawiają w sobie najpiękniejsze i najbardziej wyrafinowane elementy sztuki budowlanej. Specjalizację mostową kończą rok rocznie...
-
Numeryczna ocena nośności dźwigarów mostu w Kiezmarku.
PublikacjaMost przez rzekę Wisłę w Kiezmarku wybudowano w 1973 r. Oryginalna konstrukcja, według aktualnej normy PN-85/S-10030 ''Obiekty mostowe. Obciążenia'', spełniała tylko wymogi klasy C, dlatego wystąpiła konieczność jej wzmocnienia. W trakcie prac stwierdzono występowanie znacznych deformacji pierwotnych blachownic we wszystkich dźwigarach mostu, będące efektem niedbałego wykonania konstrukcji. Oczywiste trudności wynikające z prostowania...
-
Obiekty mostowe obwodnicy miasta Wolin w świetle badań podczas próbnego obciążenia.
Publikacja02 grudnia 2003r. oddano do eksploatacji obwodnicę miasta Wolin w ciągu drogi krajowej nr 3. Droga ta odgrywa ważną rolę w tranzytowym ruchu międzynarodowym (kraje skandynawskie - południe Europy) oraz krajowym (północ - południe). Obsługuje ona również port i bazy promowe w Świnoujściu. Nowa droga zlokalizowana w sąsiedztwie toru kolejowego, umożliwia bezkolizyjny przejazd przez miasto. Całkowita długość wybudowanego odcinka wynosi...
-
Zastosowanie rur i konstrukcji podatnych do wzmacniania obiektów mostowych.
PublikacjaKonstrukcje podatne z rur i tworzyw sztucznych znajdują szerokie zastosowanie do wzmacniania przepustów oraz innych niewielkich obiektów mostowych. Przedstawiona metoda wzmacniania, popularnie nazywana ''reliningiem'', stosowana jest często przy okazji przebudowy obiektów mostowych (przepustów), położonych na szlakach komunikacyjnych, zarówno drogowych jak i kolejowych. Duże zalety metody ''reliningu'' wiążą się z krótkim okresem...
Rok 2002
-
Kilka uwag na temat przystosowania historycznego przęsła mostu łukowego do pracy we współczesnych warunkach eksploatacyjnych.
PublikacjaPraca zawiera wyniki rozważań dotyczących remontu i wzmocnienia przęsła historycznego wiaduktu o konstrukcji z łuków kratowych. Przedstawiono rezultaty analizy statyczno-wytrzymałościowej w dwóch wariantach ze wskazaniem na rozwiązanie gwarantujące największą nośność przy jednoczesnym zachowaniu ogólnego charakteru konstrukcji. Metoda ta może być podejściem typowym dla wzmocnienia historycznych mostów łukowych. W pracy zamieszczono...
wyświetlono 3736 razy