Celem projektu jest stworzenie cyfrowego bliźniaka (ang. digital twin) Gdańska, odtwarzającego stan obecny i rozwój historycznej tkanki miejskiej. Ten interaktywny model miasta zostanie wykorzystany do stworzenia różnorodnych aplikacji, animacji, projekcji holograficznych i innych w celach edukacyjnych i gamifikacyjnych oraz będzie mógł zostać wykorzystany przez różne podmioty dydaktyczne i badawcze. Innowację w projekcie stanowi stworzenie wirtualnego środowiska miejskiego, zrekonstruowanego cyfrowymi technikami 3D, w oparciu o badania historyczne i urbanistyczne, ze szczególnym zwróceniem uwagi na historyczne niuanse związane z rozwojem przestrzennym miasta.
Podczas realizacji projektu zakłada się:
badania historyczne (kwerenda archiwalna, badania in-situ, skany laserowe, fotogrametria z drona);
stworzenie modelu bazowego stanu obecnego na podstawie różnych baz danych geograficznych, numerycznych modeli terenu i innych,
stworzenie nakładek na cyfrowy, interaktywny model bazowy, przedstawiających historyczne fazy rozwoju miasta: (1) - XIX wiek - przed zniszczeniami wojennymi, (2) - XVII wiek - złota epoka Gdańska oraz domknięcie systemu nowożytnych fortyfikacji, (3) - transformacja renesansowa - założenie starowłoskich fortyfikacji bastionowych frontu zachodniego, (4) - średniowiecze - Gdańsk jako największe miasto średniowiecznej Polski oraz członek Ligi Hanzeatyckiej;
stworzenie narzędzi i aplikacji do udostępniania modelu - popularno-naukowe upowszechnianie wyników projektu.
Proponowany projekt posiada wysoki potencjał aplikacyjny. Model może posłużyć edukacji urbanistyczno-architektonicznej i pomóc w podniesieniu świadomości społecznej dotyczącej historii i dziedzictwa oraz rozwoju przestrzennego miasta w dynamicznie zmieniających się uwarunkowaniach przyrodniczo-ekonomicznych. Planuje się także wykorzystanie modelu jako narzędzia planistycznego, do symulacji potencjalnych kierunków rozwoju przestrzennego Gdańska (między innymi w kontekście zmian klimatycznych, społecznych i ekonomicznych). Istnieje też możliwość dalszego rozwoju aplikacji na potrzeby gry miejskiej popularyzującej lokalną miejską historię oraz budującą i wzmacniającą tożsamość mieszkańców miasta. Model posłuży też do stworzenia aplikacji webowej, hologramu czy sketchfaba jako narzędzia do popularyzacji wyników badań, do udostępniania w muzeach i do indywidualnej eksploracji modelu i rozwoju przestrzennego miasta, również z możliwością aplikacji środowiska VR do cyfrowego modelu.
Informacje szczegółowe
- Akronim projektu:
- Gdańsk Digi-City
- Program finansujący:
- Studenckie koła naukowe tworzą innowacje
- Instytucja:
- Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW)
- Porozumienie:
- SKN/SP/570294/2023 z dnia 2023-05-16
- Okres realizacji:
- 2023-05-16 - 2024-05-16
- Kierownik projektu:
- dr inż. arch. Joanna Badach
- Członkowie zespołu:
-
- Członek zespołu mgr inż. arch. Szymon Kowalski
- Członek zespołu dr inż. arch. Justyna Borucka
- Członek zespołu prof. dr hab. inż. arch. Jakub Szczepański
- Realizowany w:
- Katedra Architektury Miejskiej i Przestrzeni Nadwodnych
- Wartość projektu:
- 48 050.00 PLN
- Typ zgłoszenia:
- Krajowy Program Badawczy
- Pochodzenie:
- Projekt krajowy
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 313 razy